چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶

در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛

جزئیاتی از رأی‌گیری فیلم‌های جشنواره‌ی حقیقت

جشنواره سینماحقیقت

سینماپرس: مسئول بخش رای‌گیری برای بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سینما حقیقت اطمینان خاطر داد که براساس یک برنامه طراحی شده، رای‌ها با توجه به تفاوت ظرفیت سالن‌ها محاسبه می‌شود تا در حق هیچ فیلمی اجحاف نشود.

به گزارش سینماپرس، سید علیرضا حسینی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره رای‌گیری از تماشاگران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت بیان کرد:‌ این دومین دوره‌ای است که جایزه تماشاگران در سینما حقیقت داده می‌شود و انجمن تهیه‌کنندگان سینمایی مستند برای برگزاری این برنامه با خانه سینما و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به توافق رسیده و در نهایت مسئولیت کار را به عهده من گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار مهدی شاه‌محمدی هم دبیر اجرایی است و کامران ملکی هم نماینده خانه سینما به عنوان ناظر حضور دارد و بررسی‌های دقیق برگه‌های رای انجام می‌شود تا همه چیز درست باشد و برگه‌ها دارای هولوگرام باشند.

او با اشاره به حضور ۱۲ ناظر پای صنندوق‌ها و اینکه رای مثبت دو امتیاز، رای میانه یک امتیاز و رای منفی بدون امتیاز است، گفت:‌ فقط بخش مسابقه ملی شامل این رای‌گیری است و تا به امروز تخلفی هم نداشته‌ایم.

حسینی ادامه داد: از سانس ۱۴ تا ۲۲ رای فیلم‌های بخش مسابقه ملی شمارش و نتیجه در دو بخش اعلام می‌شود؛  یکی تا ساعت ۲۰ است که برای باز شدن فروش بلیت‌های صبح روز بعد نیاز است که فیلم‌های پرفروش مشخص شوند و نیز فیلم‌های پرمخاطب‌تر است که با توجه به حضور تماشاگر و پر شدن صندلی‌ها محاسبه می‌شود.  اما آن بخش که به آرای تماشاگران مربوط است،  رای‌ها با توجه به ظرفیت متفاوت سالن‌ها براساس یک فرمول دقیق محاسبه می‌شود که تا نیمه‌های شب کار ما طول می‌کشد.   

به گفته وی «برای محاسبه این رأی‌های و اینکه یک فیلم ممکن است در سالن ۱۰۰ نفری باشد و یکی دیگر در سالن ۳۰۰ نفری، تعداد حاضران ضربدر نسبت میان صندلی‌های پر و خالی می‌شود و در نهایت معدل گرفته می‌شود تا تفاوت ظرفیت‌ها به درستی لحاظ شود. این برنامه طراحی شده است که خوشبختانه هیچ باگی ندارد و  یک صدم را هم در نظر می‌گیرد.»

او اضافه کرد: رأی سانس‌های ویژه هم در این شمارش محاسبه می‌شود و مهم‌تر  اینکه در موزه سینما هم رأی‌گیری انجام می‌شود چون در آنجا تماشاگرانش بلیت خریداری می‌کنند و محاسبه نظر و تعداد مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل ناظرانی در موزه سینما هم داریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوه محاسبه که یکی صرفا کمی است و دیگری  کمی و کیفی، در پایان هر روز و نیز جشنواره ممکن است، تفاوت‌هایی میان فیلم پرمخاطب و فیلمی که بیشتری رأی مثبت تماشاگران را کسب کرده وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.