چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲

مهدی نقویان:

مستند برجام را خواهم ساخت

مهدی نقویان در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: روایت رهبری سند مهمی از دوران‌های انقلاب اسلامی است که در سینما حقیقت به نمایش درآمد؛ کارگردان این مستند حالا به دنبال ساخت مستندی درباره برجام از منظر رهبری است.

به گزارش سینماپرس، برای اولین بار برخی از رسانه‌های معارض سعی کردند جلسه خبرگان سال ۱۳۶۸ مربوط به انتخاب رهبری بعد از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) را تحریف و به گونه‌ای غیرواقعی برای مردم روایت کنند اما روایتی واقعی ساخته شد که سه قسمت آن به تلویزیون آمد و شب گذشته روایتی جامع روی پرده سینما حقیقت رفت. روایتی واقعی از سندی مهم در انقلاب اسلامی، جایی که تواضع و فروتنی رهبر امت اسلامی را همگان می‌بینند و قابل تأمل است برای همه اقشار که چرا همه می‌گفتند آیت‌الله خامنه‌ای و طرز برخوردها و رفتارهای خاص حضرت امام خمینی(ره) با معظم‌له، همه در این مستند به تصویر کشیده شده و شاید یکی از شب‌هایی بود که صندلی‌های سالن شماره یک در قُرقِ مخاطبینی بود که می‌خواستند از همه حقایق آن سند مهم با خبر شوند.

سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل‌بیت هم تماشاگر این مستند بود؛ او در جملاتی کوتاه به تسنیم گفت:‌ این نوع روایت‌ها می‌توانند تاریخ را واضح‌تر و روشن‌تر به مردم نمایش بدهند؛ با گذشت زمان برخی از اتفاقات فراموش نشود و دشمن هم از این فرصت سوء استفاده نکند؛ روایت رهبری را بسیار تکمیل و جامع دیدم، چیزی را از قلم نینداخته بودند و به دور از هرگونه حاشیه، کاری حرفه‌ای و مستندی جذاب دیدیم. مستندها همین رسالت را دارند که از حقیقت‌ها بگویند تا مردم و جامعه از پیدا و پنهان‌ها خبردار شوند؛ دشمنان نتوانند با تبلیغات مسموم آنها را به بیراهه ببرند.

مهدی نقویان کارگردان مستند "روایت رهبری" و البته بسیاری از مستندهای فتنه ۸۸ در گفت‌وگویی با  تسنیم  به عدم حمایت سینمای مستند در داخل اشاره کرد و گفت: به نظر من در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن کارگردان ۵۰ درصد کار است؛ چرا که گرافیک، نوع روایت، صداگذاری و خیلی از مسائل دیگر دخیلند؛ من سعی کردم در مستندهایم این اتفاقات را به نحو درست و استاندارد کنار هم قرار بدهم. هرچند سینمای مستند ما در سطح دنیا با فیلم‌های به شدت حرفه‌ای رقابت می‌کند اما در داخل با آن اینگونه برخورد نمی‌کنند چه در بودجه‌بندی و چه در حمایت از کار.

وی اضافه کرد:‌ من سعی کردم در کارهایم این استانداردها را رعایت کنم؛ حتی با بودجه کم و به طور کل فیلمساز باید دغدغه اصلی‌اش جذب مخاطب باشد. اصلاً سینما اختراع غربی است و برای این ساخته شده که فضای سرگرمی و تفریح مخاطب را فراهم کند. منتها ما باید تا جایی که امکان دارد از این ظرف به نفع خودمان استفاده کنیم. این ظرف که شکل جذابی برای مخاطب داشته باشد و من همواره سعی کردم در کارهایم به این نکات توجه داشته باشم.

نقویان در خصوص برخورد مسئولین با آثار مستندش، گفت: من اکثر کارهایم پردردسرند اما سعی کردم بدون حاشیه باشم و واقعاً دغدغه‌ام هیاهوی غیرحرفه‌ای و غیراصولی نیست. برخی اوقات فیلمساز با حرف و حدیث‌هایی خارج از چارچوب فیلم و نمایش مستند مواجه می‌شود؛ مثلاً به او می‌گویند که انتقام‌جویی کرده‌ای؟ چون برخی اوقات پیش آمده، فیلمسازی در معرفی فیلم خودش شیطنت‌هایی را در روایت کردن به کار برده است. چون ایده‌هایی که انتخاب می‌کنم و موضوعات من، ذاتاً پردردسرند از این حواشی خودم را دور می‌کنم.

او درباره روایت رهبری توضیح داد: در همین مستند "روایت‌ رهبری" مسائل حاشیه‌ای جای خودش را کاملاً‌ به محتوای کامل و ارائه سندی جامع از جلسه مهم سال ۱۳۶۸ خبرگان رهبری داده است. ما همه اتفاقات مهم را در این مستند گذاشته‌ایم؛ فرضمان این بود که ۴ ساعت جلسه خبرگان رهبری برای انتخاب رهبری دست همه مردم است و اگر ما جایی را به خاطر اینکه به مذاقمان خوش نیامده و در سلیقه ما نیست سانسور و حذف کنیم ممکن است علیه فیلم‌مان استفاده شود. همه بزرگوارانی که در پشت تریبون حاضر می‌شوند و صحبت می‌کنند در این فیلم گنجانده شده است، حتی می‌توانستم به حاشیه‌ها هم بپردازم که فیلم را از نظر خبری مورد توجه قرار دهد اما به طور کل، دنبال مستند منصفانه‌ام در حالی که کارهایم که ایده‌های پردردسری‌ دارند همه فکر می‌کنند ما دنبال حاشیه‌سازی‌ایم اما سعی می‌کنم در این ایده‌هایی که انتخاب می‌کنم حرف جدی برای گفتن داشته باشیم.

نقویان به این نکته اشاره کرد که دنبال ورود به سینمای داستانی است، افزود: دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ و تاریخ معاصر را برای روایت انتخاب می‌کنم و به آن دوران علاقه دارم و بنابر سفارش‌هایی هم که از دوران‌های قبل به من می‌شود خیلی علاقه‌ای به دوران‌های قاجاریه و پهلوی ندارم. چون احساس می‌کنم حوزه رسانه، تلویزیون و فیلم و سینما با تاریخ معاصر برخورد خوبی نداشته و خیلی ضعیف کار کرده‌اند. به همین خاطر دغدغه‌ام این شد تاریخ معاصر را به طور جدی در دستور کارم قرار بدهم. فارغ‌التحصیل سینمایم و آرزویم ورود به سینمای داستانی است منتها احساس کردم در این عرصه خیلی خلأ وجود دارد؛ حتی به این واسطه در این حوزه‌ها که کاری نمی‌کنند مقداری به کار من توجه می‌شود و  صداها و هیاهوها را می‌بینیم.

کارگردان مستند "روایت رهبری" تأکید کرد: دغدغه‌های روز را شناختم و همیشه با این دغدغه‌ها به سراغ سوژه‌ها و موضوعات رفته‌ام. وقتی دیدم رسانه‌های معارض چه‌طور دنبال تحریف سند بزرگ روایت رهبری‌اند و گوشه‌ای از این مجلس را پخش کرده‌اند تا عوام‌فریبی کنند، تصمیم گرفتم این روایت را مفصل مستند کنم تا مردم با همه ابعاد و زوایایش آشنا شوند. من همیشه فکر می‌کردم کارهای اجتماعی می‌سازم اما بعدها که به من می‌گفتند سیاسی، به این نکته رسیدم که دغدغه اجتماعی، موضوع سیاسی است و تبدیل به دغدغه اجتماعی شده است.

وی با اشاره به ساخت فیلم سینمایی داستانی برای سال آینده، ‌ افزود: درصدد ساخت فیلم سینمایی‌ام که به وقایع ۴۴ روز قبل از پیروزی انقلاب که توسط عکاس آمریکایی که به ایران آمده است، می‌پردازد. فیلمنامه‌اش آماده است و می‌رویم برای مقدمات و پیش‌تولید تا کار را برای سال آینده آماده کنیم. هنوز بازیگرانش را مشخص نکرده‌ایم، چون باید فیلمنامه به مراحل نهایی برسد.

نقویان در پاسخ به این سؤال که در جایی شنیدم برای دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم قصد ساخت مستندی دارید، ‌ خاطرنشان کرد: قطعاً بسیاری از علایق سیاسی‌ام با خبرند که من قطعاً به دولت روحانی رأی نداده‌ام اما دنبال مچگیری هم نیستم. اما دنبال ساخت مستندی جامع درباره برجامم و ربطی به زاویه دولت هم ندارد. به طور کل از منظر رهبری به برجام نگاه می‌کنیم و مجموعه‌ای سه چهار قسمتی را درنظر گرفته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.