چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

هدیه گران بهای اریک اشپیتزر مارلینبه به موزه سینما؛

موزه سینما میزبان میهمانان خارجی جشنواره حقیقت شد

موزه سینما

سینماپرس: محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینماحقیقت و جمعی از مهمانان خارجی جشنواره از کشورهای اتریش، رومانی، ژاپن،کره، لهستان، بلژیک و مراکش از موزه سینمای ایران بازدید کردند.

به گزارش سینماپرس، محمدحمیدی مقدم دبیرجشنواره سینماحقیقت ضمن خوشامدگویی به میهمانان ایرانی و خارجی گفت: ما شاهد اتفاقی فرهنگی بسیار خوب در وضعیت متلاطم امروز دنیا هستیم. کار نمادینی که اریک اشپیتزر ما را مشتاق کرد کار بسیار مهمی در خانواده سینمای مستند حرکت نمادین بسیار زیبایی است.

وی ادامه داد: اریک اشپیتزر( Eric Spitzer Marlyn ) دومین بار است که به جشنواره سینما حقیقت می آید سال گذشته ورک شاپ های بسیار خوبی در جشنواره برای جوان ها در حوزه تخصصی صدا داشت. کار امروز او برای کسانی که نوستالژی سینما دارند خیلی زیباتر است به خصوص برای دوران قدیم عصر آنالوگ و خود دستگاه ناگرا (nagra(. یعنی اهمیتی که این  دستگاه در سیستم آموزشی آکادمی در دهه های گذشته دارد درواقع یک ویژگی خاصی را به عبارت ناگرا در سینما داده است.

حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: مفتحر هستیم که شاهد اهدای هدیه اریک اشپیتزر به موزه سینمای ایران باشیم و مفتخریم این جایزه در موزه سینما که خودش گنجینه بی نظیری است و جایزه های جهانی که دوران درخشانی در طی این چهل سال داشته قرار می گیرد.

در ادامه مدیرعامل موزه سینما در این دیدار از حضور مهمانان تشکر و قدردانی کرد و گفت: موزه سینمای ایران آمادگی آماده هرگونه کمک و همراهی با سینمای مستند داخلی و خارجی به خصوص به جوانان علاقمند را دارد.

اریک اشپیتزر مارلین آهنگساز و صدابردار اتریشی که میهمان جشنواره فیلم حقیقت است، دستگاه ضبط صدای آنالوگ قدیمی خود را به موزه سینمای ایران اهدا کرد.

اریک اشپیتزر نیز در ادامه گفت: تشکر می کنم از رایزن محترم سفارت اتریش در ایران که در انتقال این هدیه ارزشمند به ایران کمک کردند.

سپس اریک اشپیتزر از دستگاه ضبط صدا رونمایی کرد و گفت: این وسیله ضبط همچنان کارآیی دارد، یک ویژگی مهمش امکان آسان باز و بسته کردن است و تنها دستگاهی است که همزمان با ضبط و رکورد امکان تعمیرش وجود دارد. من در تولید از این دستگاه بسیار استفاده کردم.

وی افزود: یک قصه کوتاه هم درباره این دستگاه دارم، این یک ماشین ارزشمند است که همیشه کار می کند، برای ضبط صدای یک فیلم این دستگاه را به هند بردم و در نبردی که سه هزار نفر باهم درگیر بودند از آن استفاده کردم، در واقع جان من را هم نجات داد چون در هنگام ضبط به عنوان سپر هم از آن استفاده می‌کردم. هنوز هم تمایل دارم با وجود تکنولوژی دیجیتال از این دستگاه استفاده کنم. این دستگاه تا صد هزار هرتز را می تواند ضبط کند اما دستگاه های دیجیتال تا ۳۰ هزار هرتز را می‌توانند ضبط کنند.

اشپیتزر همچنین گفت: من در یک واکنش خودجوش وقتی سال گذشته به جشنواره آمدم و شور و شوق جوانان و مستندسازان را دیدم تصمیم گرفتم این دستگاه را به موزه سینمای ایران اهدا کنم.

احمد ضابطی جهرمی نیز درباره این دستگاه گفت: این دستگاه به عنوان یک یادبود ارزشمند همیشه در موزه سینما به یادگار خواهد ماند، البته این وسیله یکی از شاهکارهای تکنولوژی در حوزه سینماست که خدمات بسیار زیادی به سینمای مستند کرده است. گرچه بین مخترعان این دستگاه اختلاف وجود دارد اما سازنده‌اش همواره مورد ستایش مستندسازان جهان و ایران است. من ۳۰ فیلم مستند ساختم که صدابردارم آقای مهدی آزادی از پیشگامان صدابرداری سر صحنه از این دستگاه استفاده کرد که یکی از خصوصیات این وسیله سرعت بسیار بالایی در ضبط دارد.

در این مراسم لوح تقدیری توسط مهران عباسی مدیر موزه سینما به  اریک اشپیتزر اهدا و این دستگاه ضبط صدا در موزه سینما جاگذاری شد  و عباسی از نظرات و پیشنهادات میهمانان برای ارتقاء سطح کمی و کیفی موزه استفبال کرد و گفتگوهایی از حاشیه برنامه این برنامه صورت گرفت.

در پایان مهمانان از تالارهای موزه سینمای ایران و سالن سینمافردوس (حوض خانه این عمارت قاجاری فردوس) بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.