جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

به کارگردانی سهراب سلیمی؛

«آقای اشمیت کیه؟» با دغدغه عجیب دنیای مدرن در راه است

سهراب سلیمی در مراسم دیدار «علی جنتی » وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان

سینماپرس: نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی سهراب سلیمی با موضوع دغدغه اصلی جامعه امروز از دی ماه به صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، سهراب سلیمی کارگردان نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به خبرنگاران جوان، گفت: یک کارگردان وقتی اثری را انتخاب می کند، علاقه خود را در تمام جوانب، وضعیت اجتماعی و اتمسفر کنونی جامعه تعریف می کند. نگرش من به عنوان یک کارگردان، همیشه این بوده که آثار انتخابی، مرتبط به دغدغه من و جامعه پیرامونم باشد.

وی افزود: علاوه بر علاقه شخصی به موضوع این نمایشنامه، آن را نمایشنامه‌ای جهانشمول می دانم.

این کارگردان ادامه داد: این نمایشنامه، نگاه دقیقی به فقدان هویت دارد و موضوع آن باعث شده که بسیار مورد توجه قرار بگیرد. «آقای اشمیت کیه؟» پیش از این نیز بارها توسط کارگردان‌های دیگر در ایران و سایر کشورها اجرا شده است.

سهراب سلیمی با بیان اینکه ‌پیش از این نیز، زنده‌یاد داوود رشیدی این اثر را کارگردانی کرده بود، بیان کرد: حتی اگر یک نمایشنامه، هزاران بار اجرا شده باشد، باز هم کارگردان می‌تواند نگاه جدید و متفاوتی به آن اثر داشته باشد. من به لحاظ فکری و فضاسازی، کریدوری را باز می کنم که هیچ شباهتی به آثار قبلی نداشته باشد. اگر حتی بخواهم بار دیگر این اثر را اجرا کنم، هیچ ربطی به این اجرا نخواهد داشت.

سهراب سلیمی عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر با اشاره به اینکه نمایش «آقای اشمیت کیه؟» دومین اثری است که در تماشاخانه جوانمرد اجرا می شود، گفت:  به عنوان یکی از اعضای خانه تئاتر، با توجه به شناختی که از این ساختمان و تماشاخانه داشتم، ترجیح دادم در این سالن و در خانه خودم اجرا داشته باشم. مختصات جغرافیایی و فنی این سالن برای من آشناست. با این شناخت و با توجه به امکانات فنی، این تماشاخانه را انتخاب کردم؛ انتخابی که از پیش تعیین شده بوده نه تحمیلی.

او ادامه داد: در این نمایش از ساخت موسیقی گرفته تا طراحی صحنه و لباس، با فضایی روبه رو خواهید شد که بدیع و خاص است. در واقع موسیقی، لباس، صحنه و اکسسوار، با توجه به موضوع و فضای نمایش انتخاب و به یک پیکر واحد تبدیل شده‌اند.

در خلاصه نمایشنامه «آقای اشمیت کیه؟» آمده است: مردی به دنبال هویت خود می‌گردد. هرچه بیشتر جستجو می‌کند بیشتر از باورهای خود دور می‌شود تا جایی که پی می‌برد مکان تنها تصور او بوده است نه جایی که در آن سی‌سال زندگی کرده است.

ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر، سینا خدابخشی به‌عنوان بازیگران این نمایش معرفی شده‌اند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: صبا علیزاده، طراح موسیقی: امیرحسین قدسی، طراح صحنه: شهره رعایتی، دستیار کارگردان و طراح لباس: رضا حیدری، طراح نور: رضوانه عباسی، منشی صحنه: معصومه علی‌نژاد، مدیر صحنه: مصطفی حمیدی‌فر، هماهنگی گروه: بهزاد مرتضوی.

گفتنی است نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی سهراب سلیمی، از دی ماه امسال در تماشاخانه جوانمرد خانه تئاتر به صحنه خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.