یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

رئیس کل روابط عمومی ارتش خبر داد؛

تفاهمنامه ارتش با مرکز گسترش برای تولید مستند به امضا رسید

حمیدرضا تندرو

سینماپرس: سرهنگ حمیدرضا تندرو رئیس کل روابط عمومی ارتش از امضای تفاهمنامه ای بین ارتش و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تولید مستند خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سرهنگ حمیدرضا تندرو رئیس کل روابط عمومی ارتش با اشاره به برخی تولیدات تلویزیونی نهاد ارتش گفت: یک بخشی از فعالیت‌های ارتش، فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و است که زیر نظر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش صورت می‌گیرد. معاونتی به نام معاونت فرهنگی و روابط عمومی هم در ارتش وجود دارد که در دل این معاونت، مدیریت‌های متنوعی هست که متولی تولیدات هنری و رسانه‌ای ارتش هستند از جمله مدیریت رادیو و تلویزیون که زیرمجموعه روابط عمومی ارتش است و معاونت مدیریت هنری که تولیدات حوزه فیلم و سریال را به عهده دارد.

وی ادامه داد: گروه تلویزیونی ارتش یکی از گروه‌های قدیمی در شبکه یک سیما است که از قبل از انقلاب در تولید برنامه فعالیت داشته است و این فعالیت در بعد از انقلاب به شکل جدی‌تری ادامه پیدا کرد، به ویژه در سال‌های جنگ تحمیلی.

رئیس کل روابط عمومی ارتش بیان کرد: در زمان جنگ بیشتر اطلاعیه‌ها و اخبار جنگ از طریق برنامه ارتش مخابره می‌شد و این برنامه به مرور شکل دیگری به خود گرفته و تا به امروز رسیده است. ارتش همچنان در تلویزیون و از شبکه یک برنامه ویژه‌ای را پخش می‌کند و ما مستندهایی هم تولید می‌کنیم که بیشتر حالت تلویزیونی دارند.

تندرو گفت: ما از سال گذشته برنامه متفاوتی را در نظر گرفتیم تا بتوانیم شکل کارمان را حرفه‌ای‌تر کنیم و جهش مناسب‌تری را نسبت به موضوعات ارتش در ساختار مستندسازی پیش ببریم. ما تفاهم‌نامه‌ای را با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امضا کردیم و طرح‌هایی به این «مرکز» در زمینه ساخت مستند با موضوع ارتش ارائه شده که تاکنون ۲ طرح برای تولید انتخاب شده و در مرحله تحقیق و پژوهش به سر می‌برد.

وی اظهار کرد: ما منتظریم تا موضوعات جذاب‌تری از سوی مستندسازان به ما پیشنهاد شود که بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم، چرا که خود ارتش زمینه مناسبی برای مستندسازی دارد. اتفاقاتی که در ساختار ارتش از زمان پیروزی انقلاب رخ داده، مثل پیوستن نیروهای نظامی به مردم در جریان انقلاب یا قصه‌های قابل روایتی که در زمان جنگ از ارتش وجود دارد به خصوص در سال نخست جنگ که ارتش در این زمینه ناگفته‌های بسیاری دارد و  دوستان می‌توانند تحقیق کنند. ما امکانات و ظرفیت‌هایی را برای فیلمسازان در نظر گرفته‌ایم تا به برخی از اسناد و آرشیوها دسترسی پیدا کنند.

رئیس کل روابط عمومی ارتش ادامه داد: ما شهدای بسیاری مانند شهید نامجو، شهید فلاحی و شهدای دیگر را داریم که هر کدام سوژه خوبی برای فیلم ساختن هستند و همه این افراد قصه‌های عجیبی را رقم زده‌اند که مبنای خوبی برای روایت است. در کنار خود قصه جنگ، ما حوزه ساخت و ساز و به روز رسانی تجهیزات و همچنین بحث خانواده‌های نظامیان ارتش را هم داریم.

تندرو گفت: امنیت هم بحث قابل تامل و البته پیچیده‌ای است که تا به حال به درستی درباره آن اثری ساخته نشده است، چرا که زوایای پنهان بسیاری دارد. ما اگر بحث امنیت را دنبال کنیم قطعا به قصه‌های خوبی می‌رسیم. ارتش سوژه‌های دست نخورده و جذاب برای مستندسازی بسیار دارد. شاید در حوزه دفاع‌مقدس به نیروهای دیگر بسیار پرداخته شده اما فعالیت‌های ارتش مغفول مانده است و ما سعی می‌کنیم این بستر را فراهم آوریم.

وی تاکید کرد: ما از سوژه‌های متنوع و جذاب درباره ارتش در حوزه مستند، داستانی و سریال حمایت خواهیم کرد که خوشبختانه طرح‌های خوبی در این مدت ارائه شده و روند خوبی شکل گرفته است. من معتقدم اگر فیلمسازان به این عرصه ورود پیدا کنند موقعیت نابی را جهت خلق اثر هنری تجربه خواهند کرد.

رئیس کل روابط عمومی ارتش  اضافه کرد: در ادامه جهش اساسی که برای مستندسازی برداشتیم، امسال چندین مستند را داشتیم که با محوریت ارتش به جشنواره «سینماحقیقت» ارائه شد؛ آثاری که در جهش مورد نظر ارتش تاثیرگذار بودند مثل مستند «منفی سی و هشت درجه» به کارگردانی سمیه ذاکری که روایت تکاوران تیپ ۶۵ ارتش در امدادرسانی سقوط هواپیما در دامنه کوه دنا بود و مستند «یونیفرم» به تهیه‌کنندگی مازیار هاشمی که موضوع آن روایت زندگی یکی از خلبان‌های دوره جنگ یعنی حسین خلیلی بود.

تندرو در پایان درباره ماهیت جشنواره «سینماحقیقت» هم گفت: این جشنواره به نظر من بستر خوبی برای معرفی فرهنگ ایران در قالب مستند، در همه جنبه‌های زندگی ما شده و حضور فیلمسازان بین‌المللی توانسته ظرفیتی را برای تعامل بیشتر فراهم کند که از نکات قابل توجه آن است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.