دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

مدیر شبکه دو مطرح کرد؛

فصل‌های بعد «هزار راه نرفته» با فاصله کوتاه تولید می‌شود

محمدرضا جعفری جلوه

سینماپرس: محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما با قدردانی از عوامل «هزار راه نرفته» تاکید کرد که فصل های بعدی این برنامه با فاصله ای کوتاه به تولید برسد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری برنامه «هزار راه نرفته» روز یکشنبه ۲۴ آذرماه با حضور عوامل این برنامه در شبکه دو سیما برگزار شد.

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما با اشاره به وقفه تولید فصل جدید «هزار راه نرفته» نسبت به ۱۰ سال گذشته بیان کرد: از اینکه این برنامه به فصل جدید رسید و در حال پخش است خدا را شاکریم.

تولید فصل های بعد با فاصله کوتاه

مدیر شبکه دو با بیان اینکه به فصل های بعدی برنامه هم باید فکر کرد، گفت: «هزار راه نرفته» توانست تابلویی برای طرح مسائل مختلف جامعه باشد و حالا این برنامه با فاصله کوتاه تری باید در فصل های جدید به پخش برسد.

وی به ویژگی های برنامه اشاره و عنوان کرد: برنامه تلاش کرد در فرم و محتوا به گونه ای باشد که به اهدافش برسد.

جعفری جلوه با قدردانی از عوامل برنامه یادآور شد: خیلی مغتنم است که بتوان فرصتی رسانه ای مثل «هزار راه نرفته» داشت و با هوشمندی چنین جریانی را پیش برد به ویژه برای مردمی که خیلی حوصله آموزش های رسانه ای و تمرکز گذشته را ندارند.

وی افزود: مردم امروز با سرعت هرچه بیشتر مبادله پیام می کنند و در صحنه هستند. سخن گفتن با این مردم و اندیشه داشتن کار بسیار دشواری است و در بطن این تجربه که به مباحث مهم حیاتی می پرداخت چنین فرصتی به دست آمد.

ناهید سادات شریفی تهیه کننده برنامه «هزار راه نرفته» نیز در این مراسم بیان کرد: «هزار راه نرفته» محصول کار یک نفر نیست و جمعی از عوامل بودند که توانستند این خروجی را ایجاد کنند. بسیاری تلاش کردند تا بتوانیم راه های کوچکی را به دیگران نشان دهیم.

شروع ناامیدانه و بازخوردهای مثبت

در ادامه رضا رستمی کارشناس برنامه در سخنانی تصریح کرد: فصل جدید برنامه ۱۰ سالی با سری قبلی فاصله داشت و من تا حدی ناامیدانه شروع این برنامه را پیگیری کردم ولی با تلاشی که دوستان داشتند بازخوردهایی که در سطح دانشکده و استادان دانشگاه پدید آمد بسیار مثبت بود و گستره دیده شدن برنامه نشان از موفقیت آن داشت.

وی افزود: جامعه در مرحله گذر است و اگر گفته می شود از هر سه ازدواج یکی به طلاق می رسد یعنی با مشکلات سلامت روان، نبود آگاهی و ... مواجه هستیم و این برنامه به این مسایل می پردازد و آگاهی والدین می تواند مسیر جوانان را موفق تر کند.  

رستمی تصریح کرد: در این برنامه نهاد خانواده مبنا قرار گرفت و باید از این پس جدی تر کار خود را پیش ببرد. قدم بعدی باید سرمایه گذاری یک برنامه مستمر باشد تا اگر درباره تاثیر اعتیاد و مسایل اعتیاد حرف زدیم ماندگار باشد، در چنین برنامه هایی صرفا به تولید روتین برای آنتن نباید توجه کرد.

زحمتی به اندازه چند برنامه

علیرضا برزگر کارگردان برنامه نیز در سخنانی مطرح کرد: این برنامه در ساختار و زحمتی که دارد به اندازه پنج برنامه است.

وی با اشاره به حضور مردم واقعی در برنامه گفت: تلاش کردیم آدم هایی که جلوی دوربین می آیند علاوه بر اینکه احترامشان حفظ می شود مشکلات زندگی را هم بیان کنند. از طرفی برنامه ۱۰ سال نبود و سعی شد بعد از ۱۰ سال آن را با کمترین خطا روی آنتن ببریم.

برخی برنامه ها جهت گیری هایی دارند که مخاطب پیشاپیش از پای آن برمی‌خیزد

حجت الله محمدحسن سعیدی دیگر کارشناس برنامه نیز در سخنانی گفت: ما امروز با جامعه ای متلاطم روبرو هستیم که پرسش های متعددی دارد. حتی می توان گفت جامعه ای رو به بحران داریم و در آن خیلی از ارزش ها و مبانی زیر سوال رفته است. برنامه به لحاظ موضوع شناسی خوب عمل کرده است ولی اگر قرار باشد هر یک از موضوعات خوب تحلیل شود به فرصت بیشتری نیازمند است.

وی اضافه کرد: در جامعه ما حجاب یک مساله اساسی است اما پرس و جو کردم و می بینم به این موضوع در تلویزیون و برنامه‌ای که فاقد جهت گیری باشد، پرداخته نشده است. برخی از برنامه ها جهت گیری هایی دارند که مخاطب پیشاپیش از پای آن برمی‌خیزد.

حجت الاسلام سعیدی در پایان سخنانش تصریح کرد: از رسانه خیلی بیشتر انتظار می رود. نشانه هایش هم این است که رویکرد مردم به رسانه آنچنان که باید نیست.

سپس حبیب میدانچی مدیر طرح و برنامه شبکه دو اظهار کرد: برنامه با توجه به محتوای خوبی که دارد و ساعت پخش مناسب جایگاه خود را پیدا کرده است.

یکی از تعبیرهای «هزار راه نرفته» همین است که ما سعی کردیم تا به سمت هزار راه خوب برای انتقال تجارب و ایجاد ظرفیت های جدید برویم همچنین مهدی مسعودشاهی مشاور برنامه یادآور شد: خدا را شاکریم که در «هزار راه نرفته» به یکی از موضوعات مهم زندگی برای تشکیل خانواده و سبکی از زندگی پرداخته شده و موفق بوده است. این برنامه با پشتوانه اعتقادی حرکت خود را شروع کرده است و من فکر می کنم این دوستان به اندیشه و اهداف خود آگاه بوده اند. برنامه به لحاظ ساختاری هم موفق بوده است تا آسیب های اجتماعی را با حفظ حرمت ها بیان کند. این برنامه ها می تواند به صورت روتین در شبکه جریان پیدا کند و باید به این سمت رفت که ظرفیت های نهاد خانواده را محکم کنیم. یکی از تعبیرهای «هزار راه نرفته» همین است که ما سعی کردیم تا به سمت هزار راه خوب برای انتقال تجارب و ایجاد ظرفیت های جدید برویم.

سادات شریفی تهیه کننده برنامه در ادامه اظهار کرد: سال ۷۹ وقتی «هزار راه نرفته» آغاز شد دو سال و نیم تحقیقات میدانی در حوزه تولید و کارشناسی داشتیم و بعد در بهمن ۸۱ برنامه روی آنتن رفت. سال ۹۶ و ۹۷ دوباره تولید برنامه را آغاز کردیم.

وی با اشاره به چالش های این برنامه عنوان کرد: نمی دانم چقدر جامعه بپذیرد که حرف بزنیم یا برخی نهادها بپذیرند که نکاتی گفته شود. ما ۱۰ سال پیش تا حدی به روابط پرداختیم و این بار نهاد خانواده را به عنوان محور کار خود پذیرفتیم. برخی می گویند جوانان ازدواج سفید را پذیرفته می دانند اما اتفاقا تجربه بالینی من می گوید جوانان بیشتر دوست دارند ازدواج کنند.

تهیه کننده «هزار راه نرفته» در ادامه گفت: سختی تولید برنامه این است که مردم به عنوان مهمان باید به گونه ای حرف بزنند که مردم فکر نکنند در حال فیلم بازی کردن هستند. ما می خواستیم سلبریتی بیاوریم و اتفاقا فکر کردیم که اگر در برنامه حضور یابند نباید حضورشان شبیه دیگر برنامه ها باشد و بعد به این نتیجه رسیدیم که آنها نمی توانند الگوی رفتاری عامه مردم باشند. من هیچ گاه مجری نبودم و در این دوره کارشناسی سخت ترین بخش برنامه بود.

معصومه آشتیانی زاد مدیر گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو نیز در سخنانی یادآور شد: به دلیل مشکلی که در ابتدای پخش برنامه به وجود آمد دقت زیادی روی این برنامه بود. در چند سالی که در رسانه کار می کنم این برنامه علمی ترین برنامه ای بود که به تولید رسیده است.

در پایان این نشست از عوامل برنامه قدردانی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.