چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۲

پیشنهادات منتقد پیشکسوت سینما به دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر/ گبرلو: «شفاف سازی» در همه بخش های جشنواره خواسته اکثریت اهالی سینما و رسانه است

محمود گبرلو در سومین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: محمود گبرلو که سالها است به صورت متناوب مسئولیت اجرای نشست های خبری جشنواره را به عهده دارد در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با ارائه برخی پیشنهادات سازنده به دست اندرکاران برگزاری جشنواره گفت: «شفاف سازی» در همه بخش های جشنواره خواسته اکثریت اهالی سینما و رسانه است و من امیدوارم دست اندرکاران برگزاری جشنواره به این مسأله بسیار مهم توجه داشته باشند.

رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین مواردی که سال ها است مدیران سینمایی نسبت به آن غفلت کرده اند، شفاف سازی در همه زمینه های اجرایی و محتوایی است که رمز موفقیت ریاست سازمان سینمایی آقای انتظامی است وگرنه جشنواره مثل سال های قبل برگزار می شود و نقش آقای انتظامی کمرنگ خواهد بود.

وی ادامه داد: مثلاً چرا نباید مذاکرات هیأت انتخاب شفاف باشد و تصاویر آن و یا آرا آنان پخش شود؟ مگر متخصصین هیأت انتخاب ترس و واهمه ای از نظریه کارشناسی دارند مگر آنکه احساس کنیم انتخاب ها بر اساس نظر کارشناسی نیست! پخش شفاف نظریه ها بهتر از پخش شایعات مختلف است که با عث بروز اختلاف می شود.

گبرلو افزود: یکی دیگر از موارد مهمی که دست اندرکاران برگزاری جشنواره باید رعایت کنند تدبیر درست برای در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای مهمانان جشنواره است. دیگر درست نیست بعد از ۳۸ سال هنوز دغدغه صدور کارت یا معضل پارکینگ و سالن نمایش داشته باشیم و یا بعد از ۳ روز که از جشنواره می گذرد تازه متوجه بشویم در اجرای جزئی ترین امور درمانده ایم. دغدغه اصلی خبرنگاران و منتقدان و هنرمندان فیلم دیدن در فضایی آرام و دلنشین است اما متولیان جشنواره باید با روش های نوین مدیریتی فضای دانشینی را برای مهمانان شان باید مهیا کنند. مثل مهمانی یک خانواده طبیعتاً صاحب خانه باید بهترین ها رو فراهم کند و این با تدبیر فکر و نوآوری قابل حل است اما احساس می کنم صاحبخانه مهمان را برده و اسیر خود فرض میکند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش های مهمانداری خوب این است کارت ها با عزت و احترام با آیین نامه مشخص ۳ روز قبل برای میهمانان فرستاده شود و مهمانان بتوانند با رضایت خاطر صندلی رزرو کنند و به جای پذیرایی با شام مفصل که اصلاً نیازی نیست هزینه آن را جایگزین قرارداد با آژانس های اتومبیل اینترنتی کنند که خبرنگاران راحت تر فیلم ببینند.

این منتقد سینما تأکید کرد: با بررسی سابقه اهالی رسانه توسط چند تن از پیشکسوتان قابل اعتنا و احترام می توان رسانه ها را دسته بندی کرد و شیوه نمایش را به گونه ای برنامه ریزی کرد که همه بتوانند از برنامه های جشنواره استفاده کنند.

وی در خصوص چگونگی داشتن انضباط در برگزاری نشست های خبری فیلم های حاضر در جشنواره نیز راهکاری ارائه کرد و گفت: متأسفانه نشست های خبری تبدیل به یک شو و فضای تیلیغاتی کاذب برای جشنواره شده است در صورتی که نشست خبری یک موقعیت استراتژیک برای جشنواره است که شوخی بردار نیست. متأسفانه برنامه درستی برای این نشست ها در نظر ندارند. برای نشست های خبری شان و اعتباری قائل شویم همان گونه که برای نشست های خبری ریاست جمهوری و کنفرانس های خبری شأن و اعتباری قائل هستیم چون هنرمند جایگاهش کمتر از شخصیت های مهم سیاسی اجتماعی نیست.

گبرلو در این راستا افزود: مثلاً دقیقاً مشخص باشد چه کسانی می توانند در نشست خبری شرکت کنند و مابقی از طریق تلویزیون های داخل راهروها و حتی در سینمای دیگر بهره ببرند. هر رسانه برای نشست خبری نماینده ای معرفی کند وبرای پرسش از قبل وقت بگیرند و بصورت شفاهی پشت تریبون پرسش خود را در زمان مشخص مطرح کنند.

این منتقد سینما تأکید کرد: من معتقد نیستم نشست خبری جای نقد فیلم هست بلکه جشنواره باید برای انجمن منتقدان جایگاه گفتمان دیگری در نظر بگیرد و فیلمسازان با منتقدان گفتگوی کارشناسی انجام بدهند.

مجری کارشناس سابق برنامه سینمایی «هفت» در ادامه این گفتگو چند توصیه به دبیر و سایر دست اندرکاران برگزاری جشنواره داشت و گفت: دبیر و دست اندرکاران اصلی برگزاری جشنواره باید از روز اول جلوی در ورودی کاخ رسانه حضور داشته باشند و با خوش رویی به همه اهالی رسانه و منتقدان خوشامد بگویند. آن ها باید مشکلات احتمالی را در اسرع وقت حل کنند و از جان و دل برای اهالی رسانه وقت بگذارندنه آنکه به تلفن ها پاسخ ندهند و عبوس عصبانی برخورد کنند.

وی افزود: یکی از نکات مهمی هم که می تواند از ایجاد بی نظمی در جشنواره جلوگیری کند اختصاص شماره صندلی به خبرنگاران و منتقدان است تا همه بدانند صندلی شان کجا است و دیگر کسی نتواند برای افراد دیگری جا بگیرد و باعث ایجاد بی نظمی گردد.

گبرلو در خاتمه این گفتگو به چند مورد دیگر نیز اشاره کرد و گفت: اگر تعداد افراد تیم تشریفات اضافه شود و چند راهنمای «از من بپرسید» در سالن اهالی رسانه به کار گرفته شوند بی نظمی به حداقل ممکن می رسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.