یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

مریم معترف؛

تخیلاتم از کشتی نوح را روایت کردم/ عروسک‌هایی از مواد دور ریختنی

مریم معترف

سینماپرس: کارگردان «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» که برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، یادآور شد که همیشه ماجرای کشتی نوح برایش جذاب بوده و از این رو تصمیم به اجرای آن برای کودکان گرفته است.

به گزارش سینماپرس، مریم معترف کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «قصه های سفر پرماجرای کشتی نوح» را در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه برده است، درباره این اثر نمایشی به مهر گفت: از دوران بچگی زمانی که قصه کشتی نوح را می‌شنیدم، همیشه از خودم می‌پرسیدم که این حیوانات چطور در طول ۴۰ روز سرگردانی روی‌ آب در این کشتی باهم زندگی کرده‌اند. چه اتفاقاتی ممکن است برایشان افتاده باشد. وقتی بزرگ‌تر هم شدم، طور دیگری به آن فکر می‌کردم.

وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدم تخیلاتم را به نمایش تبدیل کنم و آن را برای بچه‌ها به نمایش بگذارم تا ببینم نظر آن‌ها درباره این ماجرا چیست.

معترف با اشاره به اینکه برای اجرای این نمایش سه ماه تمرین شده است، گفت: البته اجرایمان تحت‌تاثیر مسائلی که در کشور پیش آمد، از بهم‌ریختگی وضعیت کشور تا آلودگی هوا قرار گرفت و هفته‌های اول به تعویق افتاد.

کارگردان نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» درباره استفاده از پرده‌خوانی و هنر قهوه‌خانه‌ای در این نمایش بیان کرد: من نمایش‌های ایرانی را بسیار دوست دارم و سعی می‌کنم از فرم نمایش‌های ایرانی در کارهایم استفاده کنم. استفاده از خیمه شب بازی، پرده‌خوانی یا نقالی هم در این نمایش به این رویکرد برمی‌گردد. حتی بازیگرانمان بازی در بازی داشتند، آن‌ها دائم روی صحنه بودند و با تماشاگران هم صحبت می‌کردند. در واقع دیوار چهارمی بین آن‌ها و تماشاگران وجود نداشت.

این هنرمند تئاتر درباره ساخت عروسک‌های نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» از مواد دور ریختنی پلاستیکی و این وجه محیط زیستی نمایش توضیح داد: بسیار به مسائل محیط زیستی و حفظ طبیعت علاقه دارم، حتی در نمایش قبلی‌ام هم با نام «قصه‌های من و تو و شاهنامه» با همین رویکرد به اجرا رفتیم. در همه اجراها بچه‌ها با این عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها بعد از نمایش از پدر و مادرهایشان می‌خواهند که با وسایلی که در خانه دارند عروسک بسازند. چون بچه‌ها ذاتا خلاق هستند، اگر به آن‌ها خوراک مناسب داده شود، این خلاقیت بروز و ظهور پیدا می‌کند. بچه‌ها را باید تشویق کنیم تا خلاقیت خودشان را به کار بیاندازند.

معترف در پایان سخنان خود درباره سخت‌ترین چالش کار نمایشی برای کودکان گفت: سخت‌ترین چالش این است که خودتان را جای کودک بگذارید و راهی پیدا کنید که به ذهن او نفوذ کنید. من اعتقاد دارم که آموزش باید غیرمستقیم باشد. در این کار عکس‌العمل بچه‌ها را به مفاهیمی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود دیده‌ام. برای کار با بچه‌ها باید مانند آن‌ها فکر کرد تا بتوانی کم‌کم آن‌ها را به نمایش جذب کنید.

نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» هر روز به جز شنبه‌ها صبح‌ها ویژه مدارس و مهد کودک‌ها و بعدازظهرها ساعت ۱۹ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای عموم علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.