سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

جای خالی حماسه عظیم ۹ دی در سینما؛

انتقاد به مدیران سینمایی برای عدم حمایت از تولید آثار ضد فتنه/ با وجود مدیران وابسته به جریان نفوذ قطعاً وضعیت سینما از این بدتر خواهد شد!

تن-اردکانی-قهرمانی-شاکری-شلیلیان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» با انتقاد از وضعیت کنونی سینمای کشور تأکید کردند: با وجود مدیران وابسته به جریان نفوذ و دو تابعیتی قطعاً وضعیت سینما از این بدتر خواهد شد و این وظیفه دستگاه های نظارتی است که در این زمینه به وظایف خود عمل نمایند.

سیدرضا منتظری/ به گزارش سینماپرس حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ بی شک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و برگ زرین دیگری در افتخارات همه ایرانیان محسوب می شود.

حماسه ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت.

روز نهم دی، روزی است که مردم ایران اسلامی نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می شناسند و هرگز فریب حیله ها و نیرنگ های آنان را نمی خورند. روز نهم دی روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه گران به پا کرده اند هرگز، نه راه را گم می کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است، بر می دارند و در نهایت روز نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند. نهم دی ماه یک هزار و سی صد و هشتاد و هشت، جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی بود.

اما متأسفانه این حماسه بزرگ مانند حماسه های بزرگ و یوم الله های دیگر به واسطه حضور مدیران منفعل فرهنگی در سینما و تلویزیون جایگاهی نداشته و پس از گذشت سال ها از این واقعه مهم و تاریخی هیچ اثر شاخص و درخور توجهی در این خصوص تولید نشده است.

بسیاری هنرمندان و سینماگران مومن، متعهد، انقلابی و ولایتمدار معتقدند که بی توجهی به چنین مسأله بزرگی نشأت گرفته از نفوذ فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی و هنری کشور است. مدیران منفعل که سینمای ایران را به بیراهه برده و آن را سرشار از فیلمک های سبک، نازل و سطحی به اسم «کمدی» و یا سرشار از فیلم های سیاه، تلخ، مأیوس کننده، ضد اخلاق و ضد خانواده کرده اند قطعاً روزگاری باید پاسخگوی عملکرد خود در برابر ملت فهیم ایران اسلامی باشند.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمد تن، جواد اردکانی، محمد قهرمانی، مجتبی شاکری و عبدالرحمان شلیلیان ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به مدیران منفعل فرهنگی و هنری ابراز داشتند و تأکید کردند سکان های مدیریت فرهنگی باید به دست نیروهای ولایتمدار، انقلابی و مومن داده شود. ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

تن: با وجود مدیران وابسته به جریان نفوذ وضعیت سینما از این بدتر خواهد شد/ تولید فیلم در خصوص حماسه عظیم ۹ دی از ضروریات است

محمد تن یکی از فعالان سینمایی کشور در آستانه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور گفت: با وجود مدیران وابسته به جریان نفوذ و دو تابعیتی قطعاً وضعیت سینما از این بدتر خواهد شد؛ هیچ تردیدی نیست که حضور نفوذی ها در گلوگاه های حساس مدیریتی باعث عدم تولید آثار مرتبط با حماسه عظیم ۹ دی و همچنین کم کاری مفرط در عرصه تولید آثار استراتژیک در سینما شده است. تولید فیلم در خصوص حماسه عظیم ۹ دی از ضروریات است؛ سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار باید همواره دست به تولید آثار روشنگرانه بزنند. این وظیفه ذاتی رسانه ها است که عموم مردم را با اتفاقات روز آشنا کنند. ما باید مردم را با دسیسه های دشمنان نظام و انقلاب اسلامی آشنا کنیم و ذات پست و حقیر دشمنان را در قالب آثار فرهنگی و هنری به مردم بشناسانیم.

اردکانی: نظام تکلیفش را با فرهنگ و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی در سینما روشن کند/ ماهیت سینمای امروز چه تفاوتی با قبل از انقلاب دارد؟

جواد اردکانی کارگردان سینما در آستانه سالروز ۹ دی، روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور گفت: نظام تکلیفش را با موضوع فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما روشن کند؛ ما باید به این نتیجه برسیم که چه سینمایی می خواهیم؟ چه اصراری است که برخی مدیران این همه شعار می دهند و ادا در می آورند و خود را حامی آرمان های انقلاب نشان می دهند اما در عمل شاهد تولید فیلم های سخیف و مبتذل هستیم و هیچ خبری از تولید فیلم های استراتژیک در سینما نیست. مدیران سینمایی زمانی می توانند دم از انقلابی بودن بزنند که جریان سینمای امروز کشور سراغ جریان سینمای قبل از انقلاب نرود. اینکه روی سر بازیگران زن کمی حجاب بگذاریم و برخی صحنه های خاص را از فیلم ها حذف کنیم معنی اش کار انقلابی در سینما نیست. سوأل بنده از مدیران و دست اندرکاران و سیاست گذاران سینما این است که ماهیت سینمای امروز کشور چه تفاوتی با سینمای قبل از انقلاب دارد؟

قهرمانی: مدیران سینمایی اراده ای برای تولید آثار ضد فتنه ندارند/ سینماگران انقلابی «آتش به اختیار» پیام انقلاب اسلامی را به نسل های بعد منتقل کنند

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: مدیران سینمایی اراده ای برای تولید آثار ضد فتنه ندارند چرا که پرداختن به این قبیل موضوعات منافع جناحی و شخصی شان را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد و از این رو نه تنها به این موضوعات نمی پردازند بلکه راه را برای سینماگران انقلابی، متعهد و دغدغه مند برای پرداختن به این موضوعات نیز باز نمی کنند. کسانی که علاقه ای برای پرداختن به این گونه موضوعات از خود نشان نمی دهند چشم طمع به خارجی ها دوخته اند! آن ها باید تا دیر نشده نگرش خود را عوض کنند و با پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زوایای مهم دست داشتن بیگانگان و دشمنان قسم خورده نظام و ایران اسلامی را در قالب آثار هنری به تصویر بکشند و این آثار را در معرض تماشا و قضاوت مردم قرار دهند.

شاکری: وزارت ارشاد و متولیان سینما تابع جوسازی و امیال غربی‌ها شده‌اند/ کسانی که هنر متعهد را قبول دارند باید میدان‌دار سینما شوند

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز ۹ دی، روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور گفت: وزارت ارشاد، متولیان سینما و هنرمندان سست عنصر تابع جوسازی ها و فشارهای روانی  و امیال غربی ها شده اند و به سمت و سوی آن ها میل پیدا کرده اند و به همین علت است که ما کمتر شاهد تولید آثار فرهنگی در حوزه مسائل و رویدادهای استراتژیک و مهم هستیم و و اگر کاری در خصوص حماسه عظیم ۹ دی در سینما صورت نگرفته پیروی همین اتفاق است. متأسفانه علیرغم آنکه بارها توسط کارشناسان فرهنگی و بزرگان تأکید شده که مسئولان باید سرمایه گذاری های چشمگیری در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند و از تولید آثار استراتژیک حمایت کنند اما ما شاهد نوعی انفعال در میان مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی مان هستیم و اگر کاری در خصوص حماسه عظیم ۹ دی در سینما صورت نگرفته به دلیل همین اتفاق است.

شلیلیان: مدیران فاقد اندیشه تولیدات فرهنگی را به سطحی ترین حد ممکن تنزل داده اند/ مسئولان نمی خواهند باعث افزایش بصیرت در جامعه شوند

عبدالرحمان شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این خصوص اظهار داشت: مدیران فاقد اندیشه تولیدات فرهنگی و هنری را به سطحی ترین حد ممکن تنزل داده اند. آن ها جسارت و شجاعت و دغدغه این را ندارند که در سینما و تلویزیون به سمت طرح مسائل سیاسی بروند و باعث شده اند تا تولیدات فرهنگی ما بالاخص در سینمای کشور بسیار خنثی و منفعل باشند. بنده معتقدم برخی مدیران جایگاهی که دارند را غصب کرده اند و به هیچ عنوان مستحق آن نیستند که در چنین پست و سمت هایی حضور داشته باشند. بنده شخصاً معتقدم باید نیروهایی انقلابی جایگزین این افراد شوند، نیروهایی که دغدغه شان پرداختن به مسائل استراتژیک و مهم روز کشور باشد. مدیری که تحلیل بلد باشد، اسیر روزمرگی نباشد و به هنرمندان ارزشی بها بدهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.