سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱

در معاونت برون مرزی صداوسیما؛

«تلویزیون اینترنتی روسی» راه‌اندازی شد

شبکه های برون مرزی سیما

سینماپرس: تلویزیون اینترنتی دو ساعته روسی‌زبان در معاونت برون مرزی راه‌اندازی شد و به‌صورت آزمایشی بر روی سایت «رادیو روسی» در دسترس است.

به گزارش سینماپرس، کاظم جلالی سفیر جدید ایران در روسیه، در آستانه سفر به مسکو امروز سه‌شنبه سوم دی ماه از شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما بازدید کرد و در این دیدار بر لزوم راه‌اندازی سریع تر «شبکه تلویزیونی روسی» تاکید و از راه‌اندازی تلویزیون دو ساعته اینترنتی این شبکه بر روی سایت «رادیو روسی» در این معاونت استقبال شد.

«تلویزیون اینترنتی روسی» راه‌اندازی شد/ در انتظار حل مسائل مالی

بعد از بازدید از شبکه‌های برون مرزی، پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما که میزبان کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بود در نشست مشترک وی و مدیران ارشد معاونت برون مرزی رسانه ملی گفت: با توجه به افزایش ارتباط رسانه‌های ایران با روسیه در دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل، لازم است بررسی شود که چطور می‌توانیم این رابطه را مستحکم و هدفمندتر کنیم زیرا از این پس با حضور جلالی به عنوان سفیر ایران در روسیه، مسیر پیش روی ما بازتر می شود. همچنین باید توجه شود که رادیو روسی بیش از ۷۴ سال سابقه در ایران دارد و دریچه ای برای فعالیت فرهنگی و همگرایی ما در کشورهای روسی زبان است.

وی افزود: راه اندازی دو تلویزیون در صدر اهداف ما قرار دارد؛ تلویزیون روسی و تلویزیون فرانسوی که هنوز به دلیل نبود بودجه لازم، محقق نشده است.

معاون برون مرزی صداوسیما گریزی هم به طرح استقلال این معاونت از مجموعه رسانه ملی زد و تاکید کرد: امیدواریم طرح استقلال بخش برون مرزی از بدنه رسانه ملی هم که در پیوست حکم رهبری مورد تصریح است جدی گرفته شود و پیگیری های علی عسگری رئیس رسانه ملی نتیجه بدهد. در این راستا ضرورت دارد که مجلس هم نگاه متفاوت و ویژه ای به فعالیت ها و تاثیرگذاری رسانه های برون مرزی صداوسیما داشته باشد. در چنین شرایطی ما خواهیم توانست گسترش ارتباطات فرهنگی با دنیا و از جمله روسیه را که بسیار استراتژیک است، محقق کنیم.

همچنین محمدرضا خطیبیان مدیرکل اروپا و آمریکای برون مرزی صدا و سیما در این نشست گفت: یکی از مهم ترین خواسته های ما این است که در راستای تاسیس تلویزیون روسی گام جدی برداشته شود. در روسیه مسلمانان زیادی وجود دارند و سرمایه گذاری فرهنگی در این مناطق بسیار مهم است. در این زمینه حتی باید عجله کرد تا از دیگران عقب نمانیم. اگر ما این کار را نکنیم عربستان، ترکیه، قطر و ... در این عرصه دست به کار می شوند. خیلی از دوستانی که نسبت به کشورهای شمال ایران آگاهی دارند، نبودن یک تلویزیون روسی ایرانی را نقطه ضعف بزرگی در خط مشی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

از ابتدای دی‌ماه پخش تلویزیون اینترنتی روسی به شکل آزمایشی شروع شده و ما روزانه دو ساعت پخش زنده تلویزیونی در سایت رادیو روسی داریمدر ادامه سعید حمزه‌ای مدیر رادیو روسی معاونت برون مرزی با تاکید به عمر ۷۴ ساله رادیو روسی گفت: از ابتدای دی ماه پخش تلویزیون اینترنتی روسی به شکل آزمایشی شروع شده و ما روزانه دو ساعت پخش زنده تلویزیونی در سایت رادیو روسی داریم و با توجه به این که علاوه بر کل روسیه، در آسیا و اروپای شرقی مخاطبان خوبی داریم. امیدواریم این فعالیت روند رو به رشدی داشته باشد. البته با توجه به گستردگی مخاطبان، ما باید بیشتر در این زمینه کار کنیم و حتی پخش دو ساعت تلویزیون اینترنتی روسی مان را باید گسترش دهیم.

وی در همین راستا، از آغاز پخش رسمی تلویزیون اینترنتی روسی از ابتدای بهمن ماه هم خبر داد.

در این بازدید کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه درباره رابطه فرهنگی ایران و روسیه عنوان کرد: ما امروز فرصت تاریخی خوبی برای چنین ارتباطاتی داریم. روابط نظامی ما با روسیه خوب است، اما بخش اقتصادی که پشتوانه ارتباط ما می تواند باشد، رشد چشمگیری نداشته است.

وی ادامه داد: اگر روابط ما استراتژیک باشد، محدویت ها نمی توانند به راحتی این رابطه را تضعیف کنند. پس فرصت ها را باید در نظر گرفت. شناخت متقابل بین ما و روس ها باید تقویت شود. در بخش های رسانه ای بین روس ها و ایران خلاء های زیادی وجود دارد که می توانیم آن را با برنامه ریزی پر کنیم.

سفیر ایران در روسیه در پایان سخنانش گفت: در صحبت های همکاران ما در معاونت برون مرزی رسانه ملی به نکات مهمی اشاره شد از جمله مسلمانان روسیه که ۳۰ میلیون نفر هستند و باید برای آنها کار فرهنگی کنیم. در شرایط فعلی علاقه مندی مسلمانان روسیه به ایران به شدت احساس می شود. پس اگر بتوانیم با طرح درست در بخش های رسانه ای کارهای جدی کنیم، آینده خوبی در انتظارمان خواهد بود. در صحبت هایی که با علی عسگر رئیس صدا و سیما داشتم متوجه شدم او هم بر راه‌اندازی هر چه سریع تر تلویزیون روسی تاکید دارد و اگر مسئله مالی حل شود این اتفاق می افتد. همین که فعلا تلویزیون اینترنتی روسی دو ساعتی داریم جای خوشحالی دارد و شروع خوبی است و امیدوارم این روند استمرار و پیشرفت کمی و کیفی پیدا کند. باید از امکانات فعلی بهره برد و در جهت رشد آینده حرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.