جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

به بهانه تولید فصل ششم سریال پایتخت؛

نگاهی مختصر به آثار تلویزیونی سیروس مقدم

سیروس مقدم در مراسم تقدیر از عوامل سریال پایتخت ۵

سینماپرس: مختصری از قصه مجموعه‌های تلویزیونی که سیروس مقدم کارگردان آن‌ها بوده را در این گزارش بخوانید.

به گزارش سینماپرس، سیروس مقدم در سال ۱۳۳۳ در آبادان متولد شد. او فارغ‌التحصیل دبیرستان امیرکبیر آبادان و دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی است. فعالیتش را از سال ۱۳۵۵ با دستیار کارگردانی و طراحی صحنه و لباس در مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» آغاز کرد. همچنین فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ۱۳۶۶ با فیلم «ردپایی بر شن» به عنوان منشی صحنه آغاز کرد. او در سریال ماندگار «امام علی (ع)» دستیار داود میرباقری بود.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

وی همسر الهام غفوری تهیه‌کننده است. سیروس مقدم در ۱۴ سال (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴) ۲۵ سریال ساخته‌ است. تهیه‌کننده اکثر این سریال‌ها همسرش الهام غفوری است. مقدم با سریال «پلیس جوان» به شهرت رسید. از دیگر سریال‌های موفّق او می‌توان به اغماء، نرگس، روز حسرت، تا ثریا، چاردیواری، میکائیل و پایتخت اشاره کرد. در ادامه به برخی آثار مقدم اشاره می شود:

با سلسله حکمت

این یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی «اکبر خواجویی»، «سیروس مقدم» و «مرتضی جعفری» است که طی سال‌های ۱۳۶۸-۱۳۶۶ تهیه و از شبکه یک سیما پخش شد. این مجموعه نمایشی، بر اساس ادبیات کهن پارسی شکل گرفته بود و هر بخش از آن، داستان مستقلی داشت.

مرحوم جمشید مشایخی، سیروس گرجستانی، فرزانه کابلی، مرحوم مهدی فتحی، جهانگیر الماسی، اکبر عبدی و... بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

مزرعه کوچک

یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۳ به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی الله گل پری، آرش اسبالان و تهیه‌کنندگی مهناز میرجهانگیری و علی لدنی است که در سال ۱۳۸۴ از شبکه یک پخش شد. این مجموعه در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تهیه شده است.

کیهان ملکی، پونه حاج محمدی، مرحوم کیومرث ملک مطیعی، حسین توشه، فرشید زارعی فر، زهره حمیدی، ایرج راد، مهری ودادیان، ملیحه نظری و مهران رجبی بازیگران این سریال بوده اند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

اغماء

سریالی ۳۰ قسمتی به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی علیرضا افخمی و داریوش مختاری است که رضا جودی تهیه‌کننده آن بود. این سریال در ماه رمضان۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال در نظر سنجی‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی ماه رمضان شناخته می‌شود.

داستان این سریال درباره دکتر طاها پژوهان پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است که امین تارخ نقشش را بازی کرد. او به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیز به پنجه طلایی مشهور است. دکتر پژوهان اما به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد؛ از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست، ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آن‌ها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است …

امین تارخ، شیرین بینا، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، حامد کمیلی، محمدرضا اکبری، شیوا خنیاگر و نفیسه روشن بازیگران این مجموعه بودند.

پیامک از دیار باقی

این سریال در نوروز ۱۳۸۷ از شبکه یک پخش شد. این مجموعه بر پایه فیلم‌نامه‌ای از محسن تنابنده و با حضور بازیگرانی چون محمدرضا شریفی نیا در نقش منصور سیم خواه، افسانه بایگان در نقش بدری همسر منصور سیم خواه، حمید لولایی در نقش بهرام برادر بدری، رضا شفیعی جم در نقش غلام ورنی، افشین سنگ چاپ در نقش فتح الله، شهره لرستانی در نقش نبات شکرریز، نادر سلیمانی در نقش روانخواه، شیلا خداداد در نقش شیرین شکرریز، رامین راستاد در نقش نقی، آرام جعفری در نقش فرشته نوروزی، سروش گودرزی در نقش حمید سیم خواه و حامد کمیلی در نقش حامد سیم خواه تهیه شده است.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

داستان این سریال درباره مرد کلاهبردار و خسیسی به نام منصور سیم خواه است که برای فرار از دست طلبکاران، ضمن ایجاد یک دعوای ساختگی، خود را به مردن می‌زند. همه که فکر می‌کنند او مرده‌ است، او را به خاک می‌سپارند و این آغاز ماجراهایی برای منصور و اطرافیانش است…

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

روز حسرت

عنوان مجموعه‌ای تلویزیونی و ۲۵ قسمتی است که در ماه رمضان ۱۳۸۷ پخش شد. داستان این سریال درباره خانم وکیلی است که یک شب خواب عجیبی می‌بیند. او در خواب خود گوشه‌هایی از عالم برزخ را می‌بیند و پس از دیدن همین خواب است که اتفاقات عجیب و غریبی در خانواده زن رخ می‌دهد …

فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، پوریا پورسرخ، مهراوه شریفی نیا و رحیم نوروزی در این مجموعه بازی کرده اند.

چاردیواری

چاردیواری یا چهاردیواری مجموعه‌ای تلویزیونی است که هرشب از ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ تا پایان نوروز از شبکه یک در ۱۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای پخش شد.

داستان چاردیواری درباره جوانی به نام نادر است که در گذشته درخواست دختر جوان و متمولی را برای ازدواج ظاهری و رسمی قبول کرده. دختر قصد داشته با این ازدواج در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد، حالا پس از چند سال از خارج از کشور برگشته و قصد دارد به این ازدواج رسمی با نادر خاتمه بدهد؛ اما در عین حال با همکاری نادر طوری در برابر پدرش صحنه سازی کند که او و نادر پس از چند سال زندگی مشترک، با هم اختلاف دارند. از سوی دیگر نادر در رابطه با خانواده پدری اش هم دچار مسائلی است که وضعیت او را پیچیده‌تر می‌کند...

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

امیر جعفری، آتیلا پسیانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، مهران رجبی، بهنوش طباطبایی و آزیتا لاچینی بازیگران اصلی این مجموعه بودند.

زیر هشت

داستان مرد ۴۰ ساله‌ای به اسم عطا (امیر جعفری) است که حاشیه‌نشین شهر تهران و راننده و پادوی حاجی «کارخانه داری» است. او عاشق منیژه (پانته آ بهرام) دختر حاجی می‌شود و به خاطر او و با نقشه او از جواهر فروشی سرقت می‌کند و به زندان می‌رود و ...

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

تا ثریا

داستان زن میانسالی به نام ثریا (آزیتا حاجیان) است که پانزده سال پیش شوهر خود را از دست داده و در بیمارستانی مشغول به پرستاری است. او با سرهنگ (همایون ارشادی) که یکی از بیمارها بوده‌ است، آشنا می‌شود و پس از درمان او، پنهانی با یکدیگر ازدواج می‌کنند. او مبلغ هنگفتی را به پسر سرهنگ (مهران احمدی) قرض می‌دهد و قرار می‌شود که سود پول را نیز از او بگیرد...

آزیتا حاجیان، مهران احمدی، حسین مهری، هومن سیدی، نسرین نصرتی، ارسلان قاسمی، لیندا کیانی، الناز حبیبی، میرطاهر مظلومی و... در این مجموعه ایفای نقش کرده اند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

چک برگشتی

این مجموعه تلویزیونی در زمستان ۱۳۹۰ تولید و در نوروز ۹۱ پخش شد. داستان فیلم درباره یک دوره انتخابات مجلس است. دکتر مشرفی (هدایت هاشمی) یکی از کاندیداهای مجلس است. مشاور او لطیف (امیر جعفری) باید هر ماه بابت مهریه همسر سابق خود رویا (بهاره رهنما) دو سکه به او بدهد. همین دو سکه باعث دردسر او و مشرفی می‌شود. لطیف شغل شرخری دارد و مشکلات لطیف و کریم مشرفی حوادثی به همراه دارد و مجموعه طنزی را خلق می‌کند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

دیوار

محصول سال ۱۳۹۱ که در ۱۳ قسمت ۴۸ دقیقه‌ای تهیه شد. آتیلا پسیانی، فریبا کوثری، مهدی سلطانی، مهرداد صدیقیان و تینا آخوند تبار بازیگران این سریال بودند.

بچه‌های نسبتاً بد

یک سریال عاطفی و اجتماعی است که در مهرماه ۱۳۹۲ پخش شد. این سریال داستان چهار جوان خلافکار است که یک گاو صندوق را که دو هزار سکه بهار آزادی در آن وجود دارد، می‌دزدند. این سکه‌ها به همت یک مؤسسه خیریه و برای اهدا به زوج‌های نیازمند فراهم شده است که با دزدیده شدنشان مؤسسه دچار مشکلاتی می‌شود…

حمید گودرزی، علی طباطبایی، میلاد کی مرام، مرحوم علی طباطبایی، یوسف تیموری، پرویز پورحسینی، اکرم محمدی و مجید مشیری بازیگران آن بودند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

مدینه

داستان فیلم درباره زنی به نام مدینه (پریوش نظریه) است که همسرش در آب دریا غرق شده و کارخانه به جا مانده از او را با پسر خوانده اش بهمن (مهرداد صدیقیان) که از بچگی او را بزرگ کرده، اداره می‌کند… عبدی (مهدی سلطانی) شریک کارخانه پس از مرگ جهان (آتیلا پسیانی) همسر مدینه مشکلاتی برای مدینه در کارخانه به وجود می‌آورد که در پی آن مدینه و بهمن قصد خرید سهم او را می‌کنند…

بهمن برای حمایت از مدینه برای خرید سهم عبدی پول نزول می‌کند، اما با مرگ عبدی همه چیز پیچیده می‌شود و مدینه و بهمن مجبور می‌شوند برای پرداخت پول‌های نزولی کارخانه را بفروشند… صاحب جدید کارخانه در ازای دادن سهمی از کارخانه به بهمن شرطی برای او می‌گذارد که انجام آن برای بهمن بسیار دشوار است…

این سریال در ماه رمضان سال ۹۳ پخش شد.

میکائیل

این مجموعه تلویزیونی توانست تندیس برتر و دیپلم افتخار بهترین سریال جشنواره فیلم و سریال‌های پلیسی مسکو را از آنِ خود کند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

در این سریال رسول دوست عزیز و رفیق میکائیل، به اشتباه قربانی توطئه اشرار می‌شود. میکائیل (کامبیز دیرباز) که پلیس سختکوش و پرتلاشی است، برای استقرار نظم و آرامش بیشتر، عزم خود را جزم می‌کند و با تکیه بر حمایت‌های مردم، دل به دریا می‌زند و…

کامبیز دیرباز، کامران تفتی، علیرضا خمسه و بهنوش طباطبایی در این مجموعه ایفای نقش کردند.

علی البدل

داستان مجموعه علی‌البدل در روستایی تاریخی به نام چشمه قل‌قل اتفاق می‌افتد که دو طایفه به نام آبیاری‌ها و آبناری‌ها در آن زندگی می‌کنند. این دو طایفه از قدیم‌الایام در عین حال که کنار هم هستند، اختلافاتی با هم دارند که باعث شده آبادی رونق چندانی نداشته باشد و اهالی بیشتر درگیر اختلافات خود باشند. تا این که اهالی دو طایفه برای حل مشکلات روستا و اداره آن، شورایی تشکیل می‌دهند که عضوی به نام علی‌البدل دارد.

بازیگران مشهوری همچون مهدی فخیم زاده، محسن تنابنده، احمد مهران فر، مرحوم حسین محب اهری، مهدی هاشمی، بهرام افشاری، فرشته گلچین، هومن حاجی عبداللهی و... در این مجموعه حضور داشتند.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

پایتخت

نوبتی هم باشد نوبت نام بردن از سریالی است که مردم برای پخش سری جدید آن لحظه شماری و بازپخش فصل‌های گذشته را هم با شوق بسیار دنبال می‌کنند.

پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ پخش شد. در ایام نوروز سال ۱۳۹۲ نیز «پایتخت ۲» پخش شد. «پایتخت ۳» نیز در سال ۱۳۹۳ و «پایتخت ۴» در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. همچنین «پایتخت ۵» در نوروز سال ۱۳۹۷ پخش و مورد اقبال بسیار قرار گرفت. «پایتخت ۶» نیز در حال ساخت است و در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش خواهد شد.

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

نقی معمولی با بازی محسن تنابنده نام شخصیت اصلی سری سریال تلویزیونی پایتخت است. از تکه کلام های این شخصیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«فدایی داری» (با خوشحالی و برای تشکر)، «بی‌تربیت» (معمولاً با لحن عصبی) و جملاتی نظیر «مگه داریم، مگه میشه» و «بزنم دهنه رو جر بدم» از تکیه کلام‌های نقی معمولی است. ظاهر او با موهای فر و سبیل کامل می‌شود. شجاعت، غیرت و خانواده دوستی از صفات بارز نقی است.

ارسطو عامل با بازی احمد مهران فر شخصیتی مخاطب پسند است که با لهجه خاص خودش هر مخاطبی را جذب می‌کند؛ از جمله جذابیت او جرّ و بحث‌هایی است که با نقی دارد. او با یک زن چینی به نام چو چانگ (راحله چانگ) ازدواج کرد، اما زن او در پایتخت ۴ با سقوط هواپیما فوت کرد. از تکه کلام‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«آخ آخ آخ»، «حساس نشو حساس نشو»، «فدای تو بشم من»، و «آی لاو یو داری پسر» و «پیرمرد پرحاشیه» و همچنین جمله‌ای نظیر «چرا بچه بچه حرف می‌زنی تو؟».

نگاهی به ساخته‌های سیروس مقدم برای شبکه یک سیما

بابا پنجعلی با بازی علیرضا خمسه یکی از شخصیت‌های اصلی سریال پایتخت است، بازی فوق‌العاده علیرضا خمسه در این شخصیت باعث محبوبیت آن شده‌است. بابا پنجعلی پدر نقی معمولی است که بیماری آلزایمر دارد. «شما حرف نزن»، «بخوابونم دهنش»، «ناهار نخردمه»، «صَدّامه؟»، «الِکی میگه»، «بوریم علی‌آباد» و «عباس معصومیه؟» از تکه کلام‌های اوست.

بهتاش فریبا با بازی بهرام افشاری هم یکی از شخصیت‌های محبوب «پایتخت ۵» است. بهتاش فریبا پسر بهبود فریبا و فهیمه معمولی است. از تکه کلام‌های او می‌توان به «اَی خِدا» و «وِلَ هَکِن» اشاره کرد.

*خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.