جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف؛

عقب ماندگی در ساخت فیلم و سریال سرداران دفاع مقدس/ قهرمان های بسیاری که گمنام مانده اند

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف

سینماپرس: مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران گفت: به لحاظ تولید سریال و فیلم های سینمایی با موضوع سراران دفاع مقدس هنوز فرصت بسیار زیادی داریم و شاید یک عقب‌ماندگی قابل قابل توجهی هم در این زمینه‌ها داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود.

سردار شریف در این گفت وگوی رادیویی درباره اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: ما با شرایط جدیدی روبرو هستیم و نسبت به ۱۰-۱۵سال قبل به مدد تکنولوژی فضای مجازی،  شبکه های اجتماعی و نیز ماهواره‌ها در حوزه انتشار پیام شرایط تغییراست. پیام‌های متعددی از منابع متعدد صادر می‌شود. واقعیتش این است که ما در کشورمان در این حوزه به شدت دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: من چند وقت قبل مطلبی را دیدم که یونسکو به آن اشاره کرده بود که ما به انسانهایی باسواد می‌گوییم که پنج سواد داشته باشند. اول سواد عاطفی برای برقراری ارتباط با خانواده، دوم سواد برقراری ارتباط با جامعه، سوم سواد مالی،  چهارم سواد رسانه که بتواند پیام ها را از منبع پیام تشخیص بدهد و تجزیه و تحلیل داشته باشد و پنجمین سواد کلاسیکی که در ایران اولین سواد به حساب می‌آید. امروز با مبادی متعددی پیام می‌آید و در این انبوه پیام‌ها اگر سواد رسانه ای نداشته باشیم،  حداقل را هم متوجه نیستیم که بالاخره هر رسانه‌ای صاحبی دارد و آن صاحب به دنبال هدف خاصی است و برای آن هدف خاص پیام تولید می کند.

وی تاکید کرد: البته ۲-۳ سالی است که در مجموعه آموزش و پرورش و بعضی از مراکز، این موضوع سواد رسانه‌ای دستور کار قرار گرفته است. صدا و سیما هم اخیرا در بعضی شبکه ها برای آموزش این موضوع کارهای خوبی انجام می‌دهد و این می‌تواند کمک بزرگی برای پیشرفت جامعه ما خصوصاً جامعه جوان ما داشته باشد.

سردار شریف افزود: ما شرایط معمول نداریم،  با دشمنان مختلف در حوزه‌های متعدد درگیر هستیم و آنها در بسیاری از حوزه‌ها در مقابل مردم و اراده ملت ما شکست خورده‌اند. لذا راهکار را در حوزه جنگ اراده‌ها دیده‌اند تا بلکه بتوانند توفیقی در این ماجرا داشته باشند.

سردار رمضان شریف در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه پس اگر مردم سواد رسانه ای‌شان بالا برود، شبکه های اجتماعی به جای آنکه تهدید شوند، یک فرصت می شوند؟، اظهارداشت:قطعاً همین طور است. البته الان هم عمده پیام‌های مثبت در فضای شبکه‌های اجتماعی نیز تولید می‌شود. در فضای مجازی هم پیام‌های مثبت فراوانی است اما مهم قدرت تشخیص است که ما با سواد رسانه ای می توانیم دید درستی به مخاطبانمان بدهیم.

در بخش دیگری از برنامه، امامی مجری برنامه به چهره‌های درخشان هشت سال دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم به عنوان ابرقهرمان و سلبریتی‌های تمام عیار مانند شهید عبدالرسول زرین تک تیراندازی که ۷۰۰ شلیک موفق داشت، ا: چرا شاره کرد و پرسید که در حوزه سینما این اتفاق نمی افتد که ایشان را به عنوان یک قهرمان از دریچه سینما معرفی کنند اما از آن طرف هالیوود کسی که ۲۰۰ الی ۲۴۰ شلیک موفق داشته است را یک ابرقهرمان تفسیر و تصویر می‌کند!؟ که مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: شاید وفور نعمت، یکی از مشکلات ما در این حوزه است. فکر می کنم در هشت سال دفاع مقدس و همینطور قبل از آن در جریان نبردهایی که در کردستان و سیستان و بلوچستان و حتی تلاش های ویژه ای که در دوره سازندگی داشتیم و در دوره تثبیت و پیشرفت کشور داریم،  در حوزه‌های متعدد ما الگو و قهرمان‌های ویژه‌ای داریم که صادقانه اگر بخواهیم نگاه کنیم نمی‌دانیم به کدام یک بپردازیم. شهدا را فرمودید که همه داشته های کشور متعلق به آنها است. در بین افرادی که رزمنده بوده‌اند، افرادی که مخترع هستند و مبتکرند، الگوهای بسیار خوبی را در جامعه داریم. شاید فرهنگمان هنوز به مرحله ای نرسیده که بتوانیم این‌ها را برجسته و به نسل جدید معرفی و الگودهی کنیم.

وی افزود: دنیا به این تجربه رسیده است که یکی از پایه های وحدت در کشور، یکی از مایه های حفظ امنیت،  استقلال شان و ایجاد امید به آینده معرفی همین الگوها است. آنهایی را که در سختی‌ها و مشقت‌ها کارهای بزرگ و برجسته انجام دادند، برجسته سازی کرده و به نسل جدیدشان معرفی می‌کنند.

سردار رمضان شریف درباره علل نپرداختن به این چهره بیان کرد: قطعاً ما هم در این عدم معرفی موثر بودیم. اینطور نیست که ما فقط سینما یا دست اندرکاران فرهنگی کشور را مقصر بدانیم. سپاه هم تلاش‌های قابل تحسین و قابل تقدیر در دو حوزه مشخص که حداقل من می‌توانم به آن اشاره کنم داشته است. یکی در برگزاری یادواره شهدا و کنگره‌های بزرگ شهدا که کتاب‌ها و خاطره‌های متعددی پیرامون آن‌ها چاپ شده است. اینها برای کسانی که میخواهند فیلم،  تئاتر و سایر فرآورده‌های فرهنگی تولید کنند، خوراک خوبی است. در این زمینه سپاه کارهای خوبی را در مراکز استانها انجام داده است. در ۳۱ استان کشور کنگره بزرگداشت شهدا را برگزار کردیم و در بعضی مراکز استان‌ها حتی در دو نوبت هم برگزار شده است.

یکی از فلسفه برگزاری این کنگره ها شناساندن شهدای شاخص و برجسته که در مناطق مختلف کشورمان در مقاطع مختلف دفاع مقدس نقش داشته‌اند، بوده است. دومین مسیر جریان راهیان نور است که چند سالی است در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی جای گرفته است.

وی ادامه داد: در فرایند راهیان نور هم آن روایتگران نیز بیشتر رزمندگانی که الگو بوده‌اند به ویژه شهدای شاخصی که الان جامعه ما اکثر این شهدا را حداقل به لحاظ چهره می شناسد، روایت می‌کنند. اما به لحاظ تولید سریال و فیلم های سینمایی هنوز فرصت بسیار زیادی داریم و شاید یک عقب‌ماندگی قابل قابل توجهی هم در این زمینه‌ها داشته باشیم. البته نمونه‌هایی هم که در سال‌های اخیر تولید شده بحمدلله مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. حتی آنهایی هم که به گیشه فکر می کنند معتقدند اگر کار خوبی صورت بگیرد،  از این بابت هم می‌توانند.

مصطفی امامی با اشاره به سردار حاج قاسم سلیمانی گفت که اگر ایشان در هر کشور دیگری بودند، فیلم های بسیاری درباره‌شان ساخته شده بود که هر کدام میلیاردها دلار فروش می‌کرد. چون واقعا ابرقهرمان هستند. مشخصاً درباره سردار سلیمانی برنامه‌ای ندارید تا کاری  برای  معرفی  بیشتر  ایشان شود؟ که مسئول روابط عمومی کل سپاه در این باره عنوان کرد: اولین مانع ساخت فیلم خود ایشان است. در واقع به هیچ وجه به پیشنهاداتی که بوده پاسخ مثبت نداده‌اند. ما قهرمانان برجسته‌ای داریم مانند سردار علی فضلی که این روزها در بستر بیماری هستند و به لطف خدا بعد از پیوندی هم که انجام دادند، شرایطشان رو به بهبود است. در ۲-۳ هفته گذشته تماس‌های بسیاری از مجموعه‌های مختلف برای گفتگو با ایشان،  به جهت آن جایگاهشان بین مردم و به خاطر ایثار و از خودگذشتگی هایشان دوران دفاع مقدس، داشتیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.