شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

قطب‌الدین صادقی:

تئاتر باید به فرهنگ تاریخ و جامعه کمک کند

قطب الدین صادقی در نشست خبری فیلم «انارهای نارس» در جشننواره فیلم فجر

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی در کارگاه «تجربیات صحنه: کارگردانی» گفت: تئاتر باید به فرهنگ، تاریخ و جامعه کمک کند و کارگردان باید با توجه به این هدف یک نمایش را روی صحنه ببرد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «تجربیات صحنه: کارگردانی» با حضور قطب‌الدین صادقی و با اجرای محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی شامگاه جمعه ششم دی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.

در کارگاه «تجربیات صحنه: کارگردانی» عنوان شد.

صادقی: تئاتر باید به فرهنگ تاریخ و جامعه کمک کند

قطب‌الدین صادقی در ابتدای این جلسه، درباره نخستین فعالیت‌های هنری خود، بیان کرد: زمانی که ما کار تئاتر را شروع کردیم، در شهرستان هنری به معنای تئاتر وجود نداشت، فعالیت‌های تئاتری ما متمرکز بر انجمن فرهنگی و هنری دبیرستان‌ها بود، ما در سنندج شش دبیرستان داشتیم که هرکدام سالن نمایش داشتند و این اتفاق بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: نسل ما خودساخته بود، پنجشنبه‌ها همه دبیرستان‌ها برنامه انجمن فرهنگی و هنری داشتند و دانش‌آموزان خود به تولید آثار فرهنگی و هنری می‌پرداختند، ما نسل مولد بودیم. نسل امروز چندان اهل تمرین و تولید نیست.

صادقی تاکید کرد: ما با سواد و فرهنگ بالایی به تهران آمدیم و از این بابت سربلند هستیم، ما آرمانگرا بودیم و به کم رضایت نمی‌دادیم. به شخصه خود را مدیون سه فرهنگ و آیین می‌دانم، فرهنگ کردستان، فرهنگ ایرانی و سوربون که نظم، متدلوژی و خلاقیت را به من آموخت.

این هنرمند سپس درباره هنر و تقسیم‌بندی آن بیان کرد: هنر دو شامل دو دسته نقد و تفنن می‌شود؛ هنر به معنای نقد دارای هدف است، به مسایل مهم می‌پردازد و دغدغه‌مند است اما هنر تفننی دغدغه‌ای ندارد.

در بخش دیگر این نشست صادقی درباره موضوعاتی که در مسیر حرفه کارگردانی به آن‌ها توجه داشته است، توضیح داد: در کارگردانی از چند مقوله بهره بردم، ایران تنها کشوری است که تراژدی، کمدی، نقالی، خرده نمایش‌های مردمی و سه نوع نمایش کودک دارد، اجداد ما خلاق بودند و در بدترین برهه‌های تاریخ که توسط اقوام وحشی دائما مورد حمله قرار گرفتند به فعالیت‌های هنری پرداختند، این ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ماست و تلاش کردم در اولین گام کارگردانی از تاریخ بهره ببرم.

وی افزود: دومین گام استفاده از کتاب‌های تاریخ است، ما کتاب‌های بی‌نظیری در این حوزه داریم، مانند «تاریخ بیهقی». به نظرم همه باید از این منابع استفاده کرده و آن‌ها را به روز کنند نه آنکه تکرارشان کنند، تکرار گذشته درست نیست. هنر دائما در حال تغییر و پیشرفت است و هیچ وقت تکراری نمی‌شود، ما هم نباید در کار هنری گرفتار تکرار شویم. سپس آیین‌های بومی ایرانی مورد توجه ام بود که بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین موضوع در کارگردانی، داشتن ایده بزرگ مرکزی است که بدون آن اصلا کارگردانی شکل نمی‌گیرد.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس با اشاره به میزانسن مطلوب در تئاتر ایران گفت: در حال حاضر کارگردان باید میزانسنی متناسب با مفاهیمی که گفتم طراحی کند و میزانسن باید به نحوی باشد که مردم با آن ارتباط برقرار کنند، تئاتر باید به جامعه درس بدهد. تئاتر باید به فرهنگ، تاریخ و جامعه کمک کند. ضمن اینکه پژوهش اصل مهمی در کارگردانی است.

وی در پایان گفت: هنر یعنی تاثیرگذاری. اگر نمایشی که اجرا می‌کنید بر مخاطب تاثیر نگذارد، به درد نمی‌خورد.

چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.