چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم /تابستان ۹۸

از انتقاد نسبت به گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر تا اعتراض به فقدان خدمات صنفی خانه سینما/ سینماگران از بی عدالتی در اکران گفتند

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم /تابستان ۹۸

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۹۸ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: سریال های مناسبتی، انتظارات اهالی سینما از رئیس سازمان سینمایی، بررسی عدالت در اکران، فشار دولت بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر در پی پخش سریال ارزشمند «گاندو»، اعتراض به فقدان خدمات صنفی خانه سینما، مشکلات سینمای کودک و نوجوان و... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۹ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی

هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای، مشکلات ناشی از عدم به کارگیری مدیران توانا و کاربلد و متعهد در تلویزیون، فرهنگ سوزی و غیرانقلابی بودن رویکردهای رسانه ملی، پیروی از کلیشه های نخ نما شده و... را از مشکلات اصلی رسانه ملی برشمردند.

سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند که در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش می کردند که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر تعداد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود. در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شهرام خرازی ها، عباس کریمی، بابک کایدان، جبار آذین، پیمان عباسی، محمدصادق کوشکی و حسن هدایت ضمن گفتگو با سینماپرس نقطه نظرات و انتقادات خود را نسبت به رویکرد فعلی مسئولان تلویزیون ابراز داشتند. سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸

۲-انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی

تعدادی از سینماگران انتظارات خود را از مدیریت سینمای کشور بیان داشتند؛ انتظاراتی جدی و قابل تأمل؛ از لزوم توجه ویژه به سینمای استراتژیک و پرهیز از تولید فیلم های بی هویت و سرشار از شوخی های جنسی گرفته تا تقاضای توجه ویژه به وضعیت بغرنج معیشتی سینماگران کشور؛ سینماگران یک صدا از حسین انتظامی درخواست کردند با درایت و دغدغه مندی هویت را به سینمای کشور بازگرداند! سینماپرس در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی امینی خواه، جبار آذین، ابراهیم اصغری، مجید قاری زاده، پولاد کیمیایی، شاهرخ کیوان نیا، مسعود آب پرور، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدجواد هاشمی، رهبر قنبری، عبدالله علیخانی و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی گفتگوهایی انجام داد. یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸

۳- بررسی عدالت در اکران

تعدادی از سینماگران کشور در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی متذکر شدند: تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود؛ ما باید بدانیم آیا قرار است همراه با استراتژی ها و خط مشی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سینما را اداره کنیم یا اینکه با خط مشی و تفکرات بیگانگان و غرب زدگان؟

سینماگران کشور مدت ها است از بی عدالتی در اکران سخن می گویند و تأکید دارند این بی عدالتی ها تهدیدی بر مرگ دائمی سینما و به قهقرا رفتن هنرهفتم در کشور منجر خواهد شد.

سینماگران معتقدند باید به همه فیلم ها فرصت پخش و اکران یکسان داده شود اما سال ها است که در سینما خبری از این اتفاق نیست؛ اغلب فیلم هایی که در نیمه ابتدایی سال اکران می شوند امکان دیده شدن بهتری دارند و در نیمه دوم و به خصوص در ماه های پایانی سال تراکم اکران آثار منجر به فیلمسوزی و بر باد رفتن سرمایه های سینماگران می شود و بسیاری از صاحبان آثار مجبورند با فروش های بسیار پایین از پرده نقره ای سینما خداحافظی کنند.

این دسته از سینماگران تأکید دارند برخی باندهای مافیایی که در میان آن ها برخی سینماداران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان وجود دارند باعث اصلی بی عدالتی در اکران آثار هستند و این افرادند که تنها به فیلم های خود و نزدیکان شان بها می دهند و فیلم های سینماگران مستقل را نادیده می گیرند و اجازه نمایش به آن نمی دهند.

در همین راستا با ۱۰ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان برجسته سینما آقایان: سیدضیاء هاشمی، محسن علی اکبری، سیدجمال ساداتیان، حجت الله سیفی، ابراهیم اصغری، سیدامیر سیدزاده، مهدی صباغ زاده، اسماعیل براری، قربان محمدپور و امیرحسین شریفی گفتگو کردیم. دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸

۴- گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از دولت دوازدهم تأکید کردند تصمیم دولت برای محدود کردن بودجه صدا و سیما غیرقانونی است و همه دستگاه ها باید به مقابله با این رفتار زننده برخیزند؛ این افراد همچنین ساخت آثاری مشابه «گاندو» را مورد تشویق قرار دادند و خاطرنشان کردند مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی تشنه حقیقت اند و این حقایق با ساخت آثار این چنینی در عرصه فرهنگ و هنر عیان می شود.

ظاهراً سریال «گاندو» به ذائقه دولتی‌ها خوش نیامده و آن را بایکوت و تندترین انتقادات را روانه این سریال پرمخاطب کردند. حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور رئیس جمهور برای نخستین بار در توئیتر خود نسبت به پخش این سریال از رسانه ملی واکنش نشان داد.

آشنا در رشته توئیت‌های خود نوشته که «دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد و صداوسیما هم پول ندارد سریال بسازد ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صداوسیما را الزام به پخش کند. شما با «گاندو»، گنده نمی‌شوید».

از طرف دیگر دامنه این انتقادات و ناراحتی‌ها سر از دفتر رئیس‌جمهور درآورد و محمود واعظی با لحن شدیدتری سازندگان این سریال را تهدید کرد و در مصاحبه با شبکه خبر گفت: «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند»!

این سریال که میلیون‌ها ایرانی را پای تلویزیون کشاند پس از انتقادات بی‌وقفه دولتی‌ها، به پایان رسید و پس از مدت کوتاهی که از پخش آخرین قسمت این سریال می‌گذشت، خبری در رسانه‌ها مبنی بر قطع بودجه صداوسیما از سوی دولت منتشر شد.

بسیاری از اهالی رسانه و سینما رفتار عجیب دولتمردان را شبیه به لجبازی های کودکانه قلمداد کرده و آن ها را مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند؛ در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: جواد شمقدری، نصرالله پژمانفر، محمدصادق کوشکی، علی مهام، امرالله احمدجو، سیدسعید سیدزاده و سرکار خانم: لاله افتخاری با ما گفتگو کردند و نظرات خود را راجع به مسائل اخیر مطرح نمودند. یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

۵- خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی

تعدادی از چهره های شناخته شده سینمای کشور در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا که موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفته، خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.

خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش به جای آنکه محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی باشد متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند این چنین نبوده و مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شده است. عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند. یکی از مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران کشور از صنوف مختلف سینمایی، خانم ها و آقایان: هوشنگ توکلی، مهدی رحیمیان، محسن روزبهانی، داود یوسفیان، محسن فاضلی، حسین طلابیگی، محمدتقی پاک سیما، جبار آذین، عبدالله عبدی نسب، کامبیز روشن روان، گلچهره دانش، محمود قنبری، شاهپور پورامین، احمد نجفی، راحله نعمت زاده و رضا رویگری ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادهای شدید خود را نسبت به عملکرد ناپسند هیأت مدیره خانه سینما ابراز داشتند. یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

۶- سینمای کودک مشکلات و راهکارها

تعدادی از سینماگران سینمای کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک از مشکلات دامنه دار در این سینما گفتند و با تأکید بر اینکه برخی مدیران با افکاری کهنه و نخ نما شده مانع تولید آثار به روز و جذاب برای کودکان می شوند از باندبازی های رایج در سینمای کودک انتقاد کردند و تأکید نمودند جشنواره فیلم کودک تبدیل به یک دورهمی شده و نفعی برای رشد سینمای کودک و نوجوان ندارد!

سینمای کودک یکی از گونه های مهم سینمایی است که در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود اما سال ها است در سینمای ایران مدیران سینمایی نسبت به این گونه فیلم ها بی توجه شده اند و تنها با برگزاری مراسم های شوآف گونه ای نظیر جشنواره کودک و یا سخنرانی ها و مصاحبه های پرطمطراق، خود را مدافع این سینما نشان داده اند همه این اتفاقات در حالی است که بسیاری از سینماگران دغدغه مند کودک به واسطه عدم حمایت دولت از این گونه سینمایی بیکار و خانه نشین شده اند و یا بالاجبار در ژانرهای دیگر مشغول به ساخت فیلم های شان هستند. وضعیت تولید و اکران سینمای کودک به شدت دچار بحران شده، کاهش چشمگیر تولیدات این گونه سینمایی و عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران این قبیل آثار مدت ها است صدای انتقاد و اعتراض سینماگران کودک را بلند کرده است؛ اما دریغ از گوش شنوایی برای حل این بحران ها!

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان آقایان: عادل بزدوده، سیروس حسن پور، محمدرضا هنرمند، بیژن بیرنگ، سیدجواد هاشمی، عرفان لولاکی، محمدرضا حاجی غلامی، رحیم بهبودی فر، محمد ابوالحسنی و سرکار خانم: زحل رضوی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

۷- مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما ضمن تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد فساد وابتذال در سینما متذکر شدند: اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند و مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای آثار سخیف و مبتذل نخواهند رفت.

سینما با حضور مردم معنا پیدا می کند اما مدت ها است به واسطه سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی و باز گذاشتن درهای سینما و ورود برخی افراد که هیچ علاقه ای به سینما ندارند و به صورت کاسبکارانه و تنها برای کسب سود بیشتر سرمایه های شان را به سینما می آورند وضعیت تولیدات سینمایی آشفته تر از هر زمان دیگری شده و همین اتفاق باعث شده تا بسیاری از مردم از سالن های سینما دور شوند و تمایلی برای تماشای فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه سینما نداشته باشند.

این اتفاق آنقدر جدی شده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به واکنش وا داشته؛ هرچند که سینماگران از سال ها قبل پیش بینی چنین اوضاع اسفباری را برای سینما داشتند و بارها در مصاحبه های خود از مدیران سینمایی خواهان رسیدگی جدی و فوری به وضعیت سینما بودند اما وادادگی مدیران باعث شده تا امروز وضعیت سینما وخیم تر از گذشته شود؛ اینک سینمای ایران سینمایی در آستانه اضمحلال است و قطعاً اگر وضعیت به روال سابق پیش برود به زودی شاهد مرگ سینما در کشورمان خواهیم بود.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: محسن محسنی نسب، انسیه شاه حسینی، محمد کاسبی، محمدرضا اسلاملو، ابراهیم وحیدزاده، اکبر حر، مریم پوریامین، محمد قهرمانی، علیرضا سربخش، آرش فهیم، ستاره اسکندری و حسن هدایت با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸


******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان ۹۸ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی توسعه ساختاری خانه سینما، افتتاح ساختمان شماره ۳ این نهاد و انتقاد گسترده صنوف سینمایی سینماپرس یادداشتی با عنوان «برگزاری «شو»ی شاهسواری برای انتظامی؟!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما عصر روز شنبه اول تیرماه در حیاط عمارت پیرنیا برگزار شد؛ افتتاحیه ای که جمعی از صنوف آن را تحریم کرده بودند. سوأل اینجاست، در شرایطی که اکثریت اهالی سینما نسبت به تأسیس ساختمان جدید توسط مدیران خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند به جای صرف بودجه های هنگفت بیت المال برای توسعه ساختاری این نهاد که مدت ها است هیچ فعالیت صنفی ندارد، مسئولان موظف هستند این بودجه ها را برای رفع مشکلات معیشتی اعضای این نهاد مصرف کنند، چرا مدیرعامل خانه سینما که گویا در پی گرفتن تأییدیه از یک مقام بالادست خود برای تأسیس یک ساختمان جدید است در مراسمی «شو» مانند با حضور انتظامی و برخی روسای صنوف این ساختمان را افتتاح می کند؟   آیا این کار جز دهن کجی به سینما و سینماگران است؟» یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸

در پی حضور سیدرضا میرکریمی در یکی از جشنواره های شرق آسیا و ایجاد شائبه در بین اهالی سینما و رسانه مبنی بر چگونگی ایجاد رفاقت میان وی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره های جهانی سینماپرس یک یادداشت با عنوان «یارگیری جهانی با پول بیت المال؟!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «چند سالی است جشنواره جهانی فیلم فجر به شکل و شمایل محفلی خصوصی برگزار می شود و برخی از سینماگران بین المللی به بهانه آن به ایران دعوت می شوند و در نتیجه آن حضورهایی جهانی برای عوامل برگزاری جشنواره محقق می شود!  دبورا یانگ منتقد ارشد هالیوود ریپورتر که چندی پیش یکی از مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدرضا میرکریمی بود، بلافاصله پس از دریافت جایزه «قصر شیرین» در چین، در یادداشتی نوشت: «این فیلم مناسب ترین اثر برای حضور در اسکار است»!

سوأل اینجا است به این منتقد چه ارتباطی دارد که یک فیلم از سینمای ایران را به اسکار ربط دهد؟ مگر وی همه فیلم های اکران شده سینمای ایران طی سال گذشته را دیده که این طور صریح از حضور «قصر شیرین» در اسکار حمایت می کند! آیا اگر جشنواره جهانی فجر و دعوت از وی نبود باز هم همین عقیده و نظر را داشت؟ از سوی دیگر در همین جشنواره جهانی، بخش مروری بر سینمای چین برگزار  شد و کاملا به طور اتفاقی همه چیز دست در دست هم داد و راه حضور جهانی برای فیلم دبیر جشنواره جهانی فجر در چین فراهم آمد.» چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸

ناکارآمدی و ضعف ابراهیم داروغه زاده به عنوان معاونت نظارت و ارزشیابی وقت سازمان سینمایی سینماپرس یادداشتی با عنوان «از اعطای مجوز به فیلم های مبتذل و بی مایه تا خنثی کردن مهمترین رویداد سینمایی کشور/ وقتی آقای مدیر درهای سینما را برای سرمایه سالاران باز کرد!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «امروزه بخش عمده ای از اهالی سینما به ناکارآمدی و ضعف معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی آگاه هستند؛ مدیریتی که طی سال های اخیر، دستاوردی نداشته؛ و در مقابل ابهامات عملکردی همچون اعطای مجوز به فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه، خنثی و کوچک سازی جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور، باز کردن درهای سینما به روی سرمایه سالارانی که تجربه و دانش سینمایی ندارند و ... از جمله مواردی است که این مدیر در انتظار برای خداحافظی در کارنامه خویش دارد! دتی است مسأله اکران فیلم های سینمایی و بحث سرگروه ها نقل محافل است! زدوبند و باندبازی در این خصوص بیداد می کند و چشم اهالی سینما به رئیس شورای عالی اکران یعنی ابراهیم داروغه زاده دوخته شده و منتظرند تا اقدامی عاجل برای وضعیت آشفته اکران از سوی او مشاهده کنند اما دریغ از کوچکترین قدمی برای حل این مسأله!» سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸

اما با معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کودک و موج انتقادات نسبت به ضعف عمومی این افراد سینماپرس دست به انتشار یک یادداشت تحت عنوان «از جای خالی فیلمسازان شاخص سینمای کودک در هیأت انتخاب تا عدم تولیدات شاخص/ آیا جشنواره رونق خواهد داشت؟» زد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «به تازگی سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره فیلم های کودک و نوجوان از آغاز به کار هیأت انتخاب این رویداد سینمایی خبر داد و اعلام کرد تمام تلاش ما بر این است که تا پایان تیرماه نتیجه بررسی هیأت انتخاب را جمع بندی کنیم!؛ اما آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم کودک جالب توجه است عدم حضور چهره شاخص در میان آن ها است به طوری که از هیچ یک از فیلمسازان پیشکسوت سینمای کودک‌و نوجوان خبری نیست! همچنین شنیده می شود فیلم های شاخصی نیز در این دوره تولید نشده اند و سبد جشنواره از فیلم ها و فیلمسازان شاخص تهی است! آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم های کودک جالب توجه است اینکه برخی افرادی در آن حضور دارند که پیش از این جزو منتقدان جدی وضعیت آشفته سینمای کودک بودند و بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی و به طور کل مدیران سینمایی را عامل اصلی انحطاط سینمای کودک می دانستند! برخی از این افراد پیش از این در برخی مصاحبه های شان حتی اعلام کرده بودند: «ما چراغ به دست در پی شمقدری هستیم که شاید بتواند با حضور مجددش بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور وضعیت بحرانی سینما را نجات بخشد و با سادگی و صداقت خود رفتارهای تبعیض آمیزی که با سینماگران کشور صورت می گیرد را از بین برده و به همگان در بهترین شرایط ممکن اجازه کار و فعالیت دهد.» چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸

در پی مصاحبه ابراهیم داروغه زاده با یکی از خبرگزاری ها بعد از خداحافظی از پست مهم معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و تغییر برخی از مواضع پیشین وی سینماپرس یادداشتی با عنوان «آقای دبیر! اهالی رسانه ۲ سال نسبت به کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انتقاد و اعتراض کرده اند؛ گوش شنوا دارید؟!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «ابراهیم داروغه زاده که به تازگی با معاونت پرحاشیه خود در سازمان سینمایی خداحافظی کرده، به تازگی با تغییر رویکردی عجیب نکاتی قابل تأمل در خصوص روند برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام کرده؛ جشنواره ای که به زعم بسیاری از کارشناسان، منتقدان و اهالی رسانه طی سال های اخیر با افت شدید در حوزه محتوایی و اجرایی روبرو بوده و ضعف های آشکار آن بارها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است اما گویا وی گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراضات و انتقادات نداشته است!» جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸

با استمرار بی تدبیری مدیریت سینما در قانونی کردن صنوف خانه سینما، سینماپرس یادداشتی با عنوان «چالش خودساخته خانه سینما در ثبت قانونی/ اخذ شناسه ملی توسط ۴ صنف پس از ۶ سال!/ وقتی ۱۱صنف سال ۹۲ شناسه ملی گرفتند!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «تلاش ۶ ساله دولت تدبیر و امید برای قانونی کردن خانه سینما همچان دربن بست است و موانعی جدی برای قانون مند کردن جامعه اصناف سینمایی وجود دارد؛ در حال حاضر بعد از گذشت این زمان طولانی تنها ۴ صنف توانسته اند به عنوان صنف کارگری شناسه ملی دریافت کنند و این در حالی است که سال ۱۳۹۲ و در راستای قانون مند کردن فعالیت های خانه سینما ۱۱ صنف سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسه ملی دریافت کرده اند!» دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸

با بالاگرفتن دامنه تهدیدات و ارعاب صنوف سینمایی از سوی شاه نشینان خانه سینما برای ثبت در وزارت کار و رفاه اجتماعی سینماپرس یک یادداشت منتشر کرد. در این یادداشت که عنوانش «از تلاش مذبوحانه هیأت مدیره برای حذف صنوف معترض تا تأیید تلویحی نماینده وزارت کار در خصوص انحلال خانه سینما!/ نهادهای قضایی ورود کنند» است، آمده: «در حالی که مدت ها است هیأت مدیره خانه سینما با تهدید و ارعاب همه توان خود را به کار بسته اند تا صنوف سینمایی را مجبور به ثبت در وزارت کار و رفاه اجتماعی کنند، یکی از روسای صنوف سینمایی که نخواست نامش فاش شود خبر از تأیید تلویحی نماینده متبوع این وزارتخانه مبنی بر انحلال خانه سینما داد! گویا این نماینده که در مجامع عمومی صنوف شرکت می کند پیروی انتقاد این سینماگر در خصوص ثبت اجباری در وزارت کار گفته در صورت ثبت تمامی صنوف در وزارت کار خانه سینما وجاهت رسمی خود را از دست خواهد داد و ماهیت آن از بین می رود و وزارت ارشاد هم دیگر به این نهاد هیچ کمک مالی نمی تواند بکند! اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد می توان گفت خانه سینما به دست خود صنوف منحل خواهد شد! سوأل اینجا است که آیا این یک ترفند از سوی برخی نهادها برای بستن دائمی خانه سینما است؟ آیا کسانی می خواهند خانه سینما برای همیشه منحل شود؟ چرا هیأت مدیره که خود را داعیه دار حمایت از صنوف سینمایی می دانند تن به این بازی داده اند؟» چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸

سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس در راستای رسالت فراموش شده اهالی رسانه و پیامدهای فضای مجازی با انتشار یک یادداشت تحت عنوان «وقتی فضای مجازی جولانگاهی برای خودنمایی و مانیفست سیاسی و اجتماعی برخی افراد می شود!/ لزوم ورود نهادهای امنیتی و قضایی» واکنشی جدی نسبت به این موضوع نشان داد. در بخشی از یادداشت وی آمده است: «چند سالی است که به واسطه گسترده تر شدن فضای مجازی، برخی هنرمندان و سلبریتی ها دیگر علاقه ای به حضور در رسانه های رسمی و قانونی و پاسخ به سوألات و انتقادات آن ها را ندارند و بخش کثیری از خبرهای اختصاصی فیلم‌ ها و اهالی سینما توسط این صفحات که طی یک سال اخیر رو به افزایش گذاشته اند اطلاع رسانی می‌شود؛ این اتفاق پیامدهای بسیار عجیبی دارد از جمله آنکه فضای مجازی را بدل به جولانگاهی برای خودنمایی و ارائه مانیفست سیاسی و اجتماعی برخی سلبریتی ها کرده که می تواند حتی برای امنیت عمومی کشور بسیار خطرآفرین باشد. از این رو احساس می شود نهادهای امنیتی و قضایی باید به وضعیت فضای مجازی ورود کرده و تدبیری برای فعالیت این افراد داشته باشند.» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

در پی ایجاد شقه و شکاف فراوان در خانه سینما و ثبت صنوف موازی در برخی شهرستان ها سینماپرس یادداشتی با عنوان «ثبت رسمی «خانه سینمای مستند قم» و چند سوأل!/ بی تدبیری خانه سینما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟» منتشر کرد. در این یادداشت آمده است: «در حالی که پیش از این تعدادی از مسئولان صنوف زیرمجموعه خانه سینما هشدار داده بودند که ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار و رفاه اجتماعی موجب انحلال خانه سینما و تأسیس صنوف موازی در شهرها و شهرستان های مختلف می شود اکنون با ثبت رسمی «خانه سینمای مستند قم» این موضوع ابعاد جدیدی به خود گرفته است.» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

پس از انتشار اخباری مبنی بر کناره گیری و استعفای فاطمه معتمدآریا از هیأت مدیره خانه سینما، سینماپرس دست به انتشار یک یادداشت زد. در این یادداشت که با عنوان «آیا فاطمه معتمد آریا از هیأت مدیره خانه سینما استعفا داده است؟!/ قانون‌مداری یا فریب‌کاری برای برگزاری انتخابات هیأت مدیره؟» بود، آمده است: «بعد از مدت ها انتقاد و اعتراض برحق صنوف سنیمایی شنیده می شود فاطمه معتمد آریا از عضویت در هیات مدیره خانه سینما استعفا داده؛ سوأل اینجا است که چطور چند روز مانده به برگزاری انتخابات هیأت مدیره، مسئولان خانه سینما یاد عملکردهای غیرقانونی شان افتادند؟ آیا نقشه تازه ای برای فریب مسئولان و روسای صنوف طراحی شده است؟» یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

در یک نمایش سیاسی تعدادی سینماگر رسول اف را تا دادگاه همراهی کردند و شویی در تقابل با قانون اجرا نمودند. سینماپرس در راستای این قانون شکنی یادداشتی تاریخی و مهم تحت عنوان «بازی سیاسی چند سینماگر در حمایت از یک فیلمساز معلوم الحال!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «روز ۱۴ مرداد پیش از آخرین مهلت تقاضای تجدیدنظر در پرونده محمد رسول اف، فیلمساز معلوم الحالی که به واسطه ساخت آثار پر شائبه و به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام در حال گذران مراحل قضایی رسیدگی به پرونده اش است در یک حرکت مشکوک تعدادی سینماگر وی را تا دادگاه همراهی کردند و خواستار رفع محکومیت وی شدند!» دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در پی قرار گرفتن نامش در لیست بهترین چهره سال توسط یک مراسم موضع خود را در مواجهه با این تملق اعلام کرد و از مسئولان آن خواست تا نامش را از فهرست حذف کنند. سینماپرس در همین راستا یادداشتی تحت عنوان «اقدام شایسته انتظامی در مقابل تملق‌گویی یک مراسم/ نام مرا حذف بفرمایید» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «یکی از اتفاقات شگفت انگیز روزهای اخیر قرار گرفتن نام حسین انتظامی با ۴ ماه سابقه مدیریت در سازمان سینمایی به عنوان نامزد چهره سال سینمای ایران بود. اقدامی تملق آمیز که بنا به اعلام دست اندرکاران یک سایت انتخاب نام انتظامی توسط تعدادی منتقد و روزنامه نگار سینمایی صورت گرفته است.

خوشبختانه انتظامی در اقدامی شایسته دست رد به سینه دست اندرکاران این مراسم زد و در پیامی به دبیر این مراسم نوشت: جناب آقای کثیریان، با سلام ضمن تشکر از محبت جنابعالی و عزیزانی که بنده را شایسته عنوانی افتخارآمیز دانسته اند ممنون می شوم نام مرا از فهرست چهره سال سینمای ایران حذف بفرمایید.» شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

در پی سیاسی کاری مسئولان خانه سینما برای برگزاری جشن سینمای ایران سینماپرس یادداشتی تحت عنوان «از مهندسی کردن جوایز تا برگزاری میتینگ سیاسی/ چرا نهادهای نظارتی جلوی اقدامات غیرقانونی مسئولان خانه سینما را نمی گیرند؟!» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: «بیست و یکمین جشن خانه سینما در حالی برگزار شد که همانند دوره های پیشین، سیاست زدگی سایه گسترده خود را بر سراسر آن افکنده بود؛ از مهندسی کردن اهدای جوایز تا اظهارات پرشائبه، کوتاه نظرانه و نابخردانه برخی سلبریتی ها که آگاهانه و یا غیرعمدی آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی می ریزند، مهمترین اتفاقاتی بود که در این جشن به وضوح به چشم می آمد. یکی از اتفاقات مشمئزکننده ای که مدت ها است در مراسم های اختتامیه جشنواره ها، دورهمی ها و جشن های سینمای ایران شاهد آن هستیم شوخی با احکام شرعی و آداب و سنن ایرانی اسلامی است! گوهر خیراندیش که سابقه بوسیدن چهره نامحرم در یکی از جشنواره ها را دارد، مدتی است که در مراسم های مختلف روی صحنه می آید و سعی دارد با خنده و شوخی احکام اسلامی را زیر سوأل ببرد!» دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

در پی بازداشت نوشین جعفری سینماپرس دست به انتشار یادداشتی با عنوان «لزوم برخورد قاطعانه دستگاه های نظارتی و امنیتی با اخلال گران امنیت/ ارتزاق از جیب بیت المال و حمایت از متهمان معلوم الحال؟!» زد.

در این یادداشت آمده است: «به تازگی لیستی از افراد در حمایت از یک متهم منتشر شده که در آن اسامی غیرشناخته شده بسیاری هم دیده می شود. این افراد در متنی حمایت خود را از نوشین جعفری، عکاس معلوم الحال بازداشت‌شده اعلام کردند؛ اتفاقی که نشان از بی سوادی و سیاست زدگی این قشر دارد، افرادی که خود را همه چیز دان می دانند، در دهه اول محرم اقدام به حمایت از فردی می کنند که در فضای مجازی علیه مقدسات دینی مردم فعالیت داشته است! پیش از این اقدام، حمایت برخی سلبریتی ها مانند مهناز افشار از نوشین جعفری هتاک به اهل‌بیتی که در چند روز اخیر بازداشت شده است، با واکنش تند کاربران فضای مجازی همراه شد. مهناز افشار که بارها از تروریست‌ها، افراد هنجارشکن و مجرم‌های سیاسی_امنیتی حمایت کرده بود با انتشار پستی در صفحه توئیرتش نوشین جعفری را تنها یک عکاس خوب و مهربان دانست و همسو با حساب‌ های کاربری برانداز علناً از او حمایت کرد و در این باره نوشت: «برای من همیشه او یک دختر مهربان و عکاس خوب بود و هست. کاش در این عجله کردن ها کمی ترمز کنیم و انصاف رو هم رعایت کنیم!» سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

بلاتکلیفی دامنه دار بیمه تکمیلی اهالی سینما باعث انتشار یک یادداشت با عنوان «پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز خدمات گذشته بیمه تکمیلی به جریان نیفتاده است!» در سینماپرس شد.

در این یادداشت آمده است: «خانه سینما در ادامه مسیر پر غلط گذشته اش با بی تدبیری صرف برای رفع مشکلات اعضا، همچنان تنها سینماگرانی را بیمه تکمیلی کرده که بیمه پایه شان از طریق این نهاد ثبت شده، صندوق اعتباری هنر هم که پوشش بیمه تکمیلی سایر اهالی فرهنگ و هنر را بر عهده گرفته این روزها با انتقاد جدی از سوی اعضایش روبرو شده چرا که پس از گذشت بیش از ۲ ماه از واریز مبالغ نقدی توسط اهالی سینما و رسانه هنوز وضعیت بیمه تکمیلی روشن نیست به گونه ای که مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی مشخص و اطلاع رسانی نشده و در این وانفسای اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر با بحرانی جدی برای درمان خود روبرو شده اند چرا که نمی توانند هزینه های هنگفت درمانی را از جیب خود تقبل کنند و سپس منتظر شوند تا آیا مبلغی به آن ها بازگردد یا خیر!» یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

******************************

همچنین سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه سینماپرس در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مبادرت به انتشار نقد آثار حاضر در این رویداد سینمایی کرد. این یادداشت ها در ۲ بخش تحت عنوان «نگاهی به آثار سی و دومین جشنواره فیلم کودک» در سینماپرس منتشر شدند. («بازیوو»، «تورنادو» و «هشتگ دوچرخه باز» غیرجذاب، سرشار از سطحی نگری و شعارهای گل درشت!) سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ و («۲۳ نفر» اثری شاخص از اوج شکوه و غیرتمندی نوجوانان آزاده و «منطقه پرواز ممنوع» و «قطار آن شب» فیلم هایی با مشکلات ساختاری و محتوایی) شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۸ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.