چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

نگاهی به 10 فیلم بخش «نگاه نو» جشنواره فجر؛

امید به ظهور پدیده‌های جدید سینمای ایران

سیمرغ

سینماپرس: نکته جالب فهرست نگاه نو، حضور سه فیلمی است که کارگردانان‌شان تجربه قبلی فیلمسازی بلند را داشته‌اند.

به گزارش سینماپرس، همان‌گونه که روابط‌عمومی جشنواره فجر قول داده بود، اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) تا دهم دی‌ماه اعلام شد؛ فهرستی که حداقل نام‌های آشناتری به‌نسبت فیلم‌اولی‌های سالیان قبل در آن به چشم می‌خورد. در سال‌های گذشته، عموما نام‌های آشنا به حضور کارگردانان شاخص سینما در کسوت مشاور کارگردان خلاصه می‌شد اما امسال بیشتر این نام‌های سرشناس، یا کارگردان کار هستند یا تهیه‌کننده. بخشی از این نام‌ها پیش‌تر سوابق دیگری در سینما داشتند و حالا به کارگردانی روی آورده‌اند و بخش دیگر نیز پیش از این به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند مبادرت ورزیده و حالا شانس خود را در حوزه سینمای بلند داستانی محک زده‌اند.

هرچه باشد، حداقل نیمی از فیلم‌های نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم، خیلی قبل‌تر از اینها حساسیت‌های بسیاری را رقم زدند و مخاطبان هم‌اکنون در انتظار تماشای آنها به‌سر می‌برند. اما نکته جالب فهرست نگاه نو، حضور سه فیلمی است که کارگردانان‌شان تجربه قبلی فیلمسازی بلند را داشته‌اند. این در حالی است که در انتهای فهرست بخش نگاه نو، به قلم روابط‌عمومی جشنواره فجر این تکمله ذکر شده است: «این ۱۰ فیلم، نخستین تجربه فیلمسازان هستند که پروانه ساخت سینمایی خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده‌اند.» با وجود این، اما فیلم «پدران» دومین ساخته سالم صلواتی پس از فیلم «زمستان آخر» است. فیلم «ریست»، دومین ساخته محمدرضا لطفی پس از «روایت ناپدید شدن مریم» است و فیلم «کشتارگاه» نیز چهارمین ساخته عباس امینی پس از «والدراما»، «هندی و هرمز» و «ابراهیم» است. هرچند دبیرخانه جشنواره تا الان هیچ پاسخی نسبت به این رخداد عجیب نداده و مشخص نیست این فیلم‌ها که کارگردانان‌شان تجربه چندم فیلمسازی بلندشان را پشت‌سر گذاشته‌اند، چگونه در فهرست فیلم‌اولی‌ها گنجانده شده‌اند. با این حال نگاهی خواهیم انداخت به ۱۰ فیلم حاضر در بخش نگاه نو جشنواره امسال فجر.

‌آن شب؛ رونمایی از شهاب حسینی در آمریکا

۱.نام ابتدایی فیلم، «شب» بود.
۲. فیلمبرداری فیلم اواخر شهریور سال گذشته آغاز شد و آبان‌ماه به پایان رسید. صاحبان کار تلاش کردند نخستین رونمایی از فیلم در جشنواره جهانی فجر باشد، اما این اتفاق تا امروز به تاخیر افتاده است.
۳. تمام فیلم در آمریکا فیلمبرداری شده است.
۴. فیلم، درامی- ‌معمایی و رمزآلود است.
۵. شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین‌مهر گلبرگ خاوری و علی کوششی بازیگران‌ ایرانی‌ این‌ فیلم‌ هستند.
۶. داستان این فیلم راجع به یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده‌اند، در حالی که نیروهای بیگانه‌ای آنها را وادار می‌کنند با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند، روبه‌رو شوند.

‌بی‌صدا حلزون؛ فیلمی درباره جامعه ناشنوایان

۱.بهرنگ دزفولی‌زاده پیش از این بیش از
۸. فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده و سازنده ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی است.
۲. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی بازیگران‌ این‌ فیلم‌ هستند.
۳. فیلم، داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.
۴. فیلم در بیش از ۳۰ لوکیشن فیلمبرداری شده و یکی از پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های اول محسوب می‌شود.
۵. فیلم درباره ناشنوایان‌ است و بازیگران، تمرین‌های اشاره‌ای و حرکتی حساس و سنگینی‌ برای رسیدن‌ به‌ نقش‌هایشان داشته‌اند.

‌پدران؛ رونمایی فیلمنامه‌ جدیدی از محمدرضا گوهری

۱. «پدران»، دومین‌ فیلم‌ سالم‌ صلواتی پس از «زمستان آخر» است.
۲. فیلمنامه اثر نوشته محمدرضا گوهری است.
۳. این، نخستین تجربه‌ شهرام‌ مسلخی (کارگردان‌ سینما) در مقام‌ تهیه‌کننده است.
۴. در خلاصه داستان‌ فیلم‌ آمده است: «رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در «پدران» حادثه‌ای دو نسل را رودرروی یکدیگر قرار می‌دهد.»
۵. علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی و مهشید ناصری بازیگران این‌ فیلم‌ هستند.
۶. جذابیت‌های فیلمنامه سبب شد در مراحل اولیه، هشت تهیه‌کننده ازجمله رضا میرکریمی و پوران‌ درخشنده حاضر به تولید این فیلم شوند، اما درنهایت توافقی حاصل نشد.

‌روز صفر؛ بیگ‌پروداکشن ملتهب دستگیری ریگی؟

۱.سعید ملکان، چهره‌پرداز و تهیه‌کننده سینمای ایران در نخستین تجربه فیلمسازی خود سراغ داستانی با محوریت دستگیری عبدالمالک ریگی رفته است.
۲. ملکان فیلمنامه کار را به‌همراه بهرام توکلی نوشته است.
۳. امیر جدیدی و ساعد سهیلی، بازیگران اصلی این تریلر ملتهب هستند.
۴. فیلمبرداری کار، پاییز امسال در ایران و دوکشور دیگر انجام گرفته است.
۵. البته فیلمبرداری همچنان ادامه دارد و هیات انتخاب، نسخه ناقص فیلم را برای حضور در جمع نگاه نو پذیرفته است. برخی شنیده‌ها حاکی از یک بیگ‌پروداکشن سهمگین است.

ریست؛ ساختاری جدید در سینمای ایران

۱. «ریست»، دومین فیلم بلند سینمایی محمدرضا لطفی پس از تجربه «روایت ناپدید شدن مریم» است.
۲. فیلم مانند اثر نخست‌ کارگردان، روایت متفاوتی دارد. داستان از زاویه دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود.
۳. رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی‌مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی‌نصر و رقیه افشین‌پور بازیگران این فیلم هستند.
۴. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهارچشمی داره منو نگاه می‌کنه!»

‌کشتارگاه، چهارمین‌ فیلم‌ بلند کارگردان در نگاه‌ نو!

۱.خیلی عجیب است که چطور چهارمین‌ ساخته عباس امینی در بخش‌ «نگاه نو» (فیلم‌اولی‌ها) پذیرفته شده است. امینی‌ پیش از این «والدراما»، «هندی و هرمز» و «ابراهیم» را ساخته‌ است.
۲. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده. او به‌خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود ...»
رفیق: اینجا صلیب‌سرخی‌ها بهت میگن چیتا
امیر: چی؟
رفیق: چیتا... یوزپلنگ
۳. مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، باران کوثری و حسن پورشیرازی بازیگران‌ این‌ فیلم‌ هستند.

‌پوست؛ فیلمی با ساختار و روایت متفاوت

۱.تمام‌ فیلم‌ به‌ زبان‌ ترکی‌ ساخته‌ شده است. سازندگان اثر ادعا کرده‌اند نخستین فیلم بلند سینمایی تماما ترک‌زبان تاریخ سینما را ساخته‌اند.
۲. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آنها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.
۳. برادران‌ ارک‌ پیش‌ از این فیلم با فیلم‌ کوتاه «حیوان»، موفقیت‌ها و جوایز بین‌المللی بسیاری به دست آورده‌اند.
۴. فیلمبرداری «پوست» زمستان سال‌ گذشته در تبریز صورت‌ گرفت.
۵. فیلمبرداری، پروسه‌ سختی را طی‌ کرد؛ از ۸۰‌ جلسه فیلمبرداری تا کار در سرمای منفی ۲۷ درجه.
۶. با توجه‌ به ساختار متفاوت فیلم و خوشنامی سازندگانش، «پوست» روی کاغذ یکی‌ از جذاب‌ترین فیلم‌های بخش‌ نگاه نو جشنواره امسال است.

‌شنای‌ پروانه؛ تجمع سرشناس‌ها

۱.نویسنده‌ اولین‌ فیلم‌ بلند محمد کارت، دو کارگردان‌ جوان فیلم «جان‌دار» (حسین دوماری و پدرام پورامیری) هستند.
۲. بازیگر اصلی «شنای پروانه» هم‌ نقش اصلی «جان‌دار» است: جواد عزتی.
۳. به‌جز عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا و مه‌لقا باقری دیگر بازیگران‌ این فیلم هستند.
۴. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه توفان به‌پا می‌کند.»
۵. رسول صدرعاملی (تهیه‌کننده فیلم) درباره این اثر گفته است: «همه کسانی که به هر دلیلی با فیلم‌های قبلی من ارتباط برقرار کرده‌اند، مخاطب اصلی این فیلم خواهند بود.»
۶. سابقه خوب محمد کارت در حوزه مستندسازی سبب شده از هم‌اکنون، «شنای پروانه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال باشد.

‌دشمنان؛ در انتظار سلیقه متفاوت دیگری‌ از مجید برزگر

۱. وسوسه‌انگیزترین مورد این فیلم، حضور مجید برزگر به‌عنوان تهیه‌کننده کار است. سلیقه برزگر مورد توجه مخاطبان خاص و منتقدان بسیاری است.
۲. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «آدم فکر می‌کنه هر چی سن و سالش بالاتر میره، قوی‌تر می‌شه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند.»
۳. رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی و سعید آرمند بازیگران این فیلم هستند.
۴. علی درخشنده کارگردان «دشمنان» در مورد این فیلم اجتماعی گفته است:  «دشمنان درباره تنهایی انسان‌هاست. به‌طور کلی تنهایی موضوعی است که همه به نوعی درگیر آن هستند و می‌خواهند یک حریم شخصی و خصوصی داشته باشند، اما کمتر چنین موقعیتی برای افراد پیش می‌آید زیرا به محض اینکه کسی تنها می شود دیگران می‌خواهند علت را بیابند و ببینند که چرا او تنهاست.»

‌لباس‌شخصی؛ دورخیز سیاسی‌ترین فیلم جشنواره امسال برای غافلگیری

۱.طبق اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده، «لباس‌شخصی» یکی از غافلگیری‌های جشنواره امسال است.
۲. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس‌شخصی‌ها بیشتر شک کن.»
۳. محصول سازمان‌ اوج، تقریبا هیچ بازیگر شاخصی ندارد و تماما چهره‌هایی تئاتری هستند.
۴. آن‌طور که شنیده شده، فیلم با تم تاریخی-سیاسی، به اتفاقات دهه ۶۰ و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد.
۵. در جریان فیلمبرداری، محمد عطریان‌فر و چندین رجل سیاسی، در پشت‌صحنه کار حضور یافتند.
۶. فیلمبرداری سه‌ماه طول کشید و هزینه تولید آن چهارمیلیارد تومان بوده است.
۷. مهدی پرتوی، رئیس تشکیلات مخفی حزب توده که شخصیت او در فیلم «لباس‌شخصی» هم نقش پررنگی دارد، روز گذشته (۱۰ دی‌ماه) در ۷۲ سالگی درگذشت. گریم مهدی پرتوی در لباس ‌شخصی یکی از نزدیک‌ترین چهره‌پردازی‌ها به شخصیت واقعی اوست.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.