جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

مهدی مطهر مطرح کرد؛

پرتره چهره‌های سیاسی معاصر مستند می‌شود

مهدی مطهر

سینماپرس: مهدی مطهر مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی از تداوم سیاست تولید مستند با محوریت زندگی چهره‌های تاریخ سیاسی معاصر توسط «خانه مستند» با ساخت چند اثر قابل بحث در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مهدی مطهر مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی، با اشاره به سیاست کاری «خانه مستند» به مهرگفت: «خانه مستند» در سال‌های اخیر در خصوص تمامی موضوعاتی که نیاز جامعه محسوب شده است به تولید اثر پرداخته و خوشبختانه بسیاری از آثار تولیدی ما حتی آثار سیاسی و اجتماعی و اقبال عمومی روبرو بوده است.

وی بیان کرد: سیاست کلی ما در خانه مستند این است که حتی اگر در خصوص چهره‌های شاخص تاریخ سیاسی معاصر که نسبت به رفتار و پیشینه فکری آنها نقدی داریم نیز فحاشی نکنیم و به واسطه همین نگاه بسیاری از مستند پرتره‌های خانه مستند از قبیل «فردید»، «رزم آرا»، «اشرف پهلوی»، «هویدا» «علم» و آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» با استقبال چهره‌های شاخص از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی روبرو بوده است.

مدیرخانه مستند ادامه داد: خانه مستند براساس ماموریت‌های ذاتی خود همواره با ساخت مستند در ارتباط با مسایل روز سعی کرده واکنش مناسبی را به دغدغه‌های روزانه مردم و جامعه نشان دهد که از جمله این آثار می‌توان به مجموعه مستند داستانی «یکی از ما» اشاره کرد که برند و محصول خانه مستند و فصل اول آن با استقبال بسیار خوب مخاطبان در شبکه تخصصی مستند مواجه شد و این استقبال اینقدر وسیع بوده که شبکه‌های سه و ۵ سیما نیز از ما خواسته‌اند تا این مجموعه را در کنداکتور پخش خود قرار دهند.

مطهر خاطرنشان کرد: مجموعه مستند «یکی از ما» درباره انسان‌هایی است که در مواجه با مشکلات جامعه خود دست روی دست نگذاشته بلکه به فکر چاره و عمل بوده‌اند. در این مستند به اینکه چگونه یک فرد یا گروه می‌تواند با مشارکت فعال و ایده‌های خلاقانه در زندگی خود و دیگران تغییرات مثبت ایجاد کند پرداخته می‌شود. افراد عادی که هر کدامشان می‌توانند در همسایگی ما زندگی کنند و از تماشای همت و اراده آنها حال سایر افراد خوب می‌شود و به دلیل همین ویژگی از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شد و قصد ادامه ساخت این مجموعه را برای سال آینده داریم.

مدیر خانه مستند همچنین در خصوص تداوم ساخت آثار مستند درباره شخصیت‌های مختلف گفت: هم اکنون چندین مجموعه مستند و چند مستند سینمایی با موضوعات شخصیت‌های ویژه تاریخ سیاسی-اجتماعی معاصر ایران در دست تولید «خانه مستند» است که در خصوص هرکدام از آنها پس از پایان پروسه تولید اطلاع رسانی خواهد شد و می‌توان برخی از این آثار را جریان‌ساز خواهند بود.

وی توضیح داد: سیاست ما کماکان ساخت آثار اثرگذار با حفظ احترام است چرا که در هیچکدام از مستندهای پرتره ما که برخی از آنها مانند «فردید» و «رزم‌آرا»، «شورش علیه سازندگی» و «مهین» که بسیار پربحث و چالش‌برانگیز نیز بوده‌اند، به بهانه نقد افراد فحاشی نکردیم و این رویه را همچنان ادامه خواهیم داد.

مطهر در ادامه با اشاره به همکاری خانه مستند با برخی شبکه‌های VOD گفت: در طی یکی دو سال اخیر بسیاری از مستندهای تولیدی خانه مستند در یکی از سامانه‌ها بارگذاری شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار پرببینده بوده‌اند و این سیاست را در قبال آثار مهم و پربحث خانه مستند همچنان ادامه خواهیم داد چرا که در حال حضر غیر از شبکه مستند و موارد معدودی در «هنروتجربه» عملا مخاطب پیگیر و حرفه‌ای سینمای مستند بستر دیگری را برای تماشای آثار مورد پسند خود در اختیار ندارد و VOD‌ها کمک بسیار خوبی در این زمینه برای سینمای مستند بوده‌اند.

وی بیان کرد: هر سوژه ناب و بکری که به خانه مستند پیشنهاد شود از ساخت آن‌ها استقبال می‌کنیم و در حال حاضر سبد بسیار زیادی از آثار مختلف مستند شامل مجموعه‌های مستند، مستندهای سینمایی و مستندهای داستانی توسط گروه‌های مختلف در دست ساخت که با توجه به اهمیت و حساسیت سوژه هرکدام در مناسبت‌های مختلف یا از تلویزیون پخش خواهند شد و یا اکران سینمایی خواهد داشت.

مطهر در پایان گفت: همانطور که در یکی دو سال اخیر از ظرفیت گروه «هنر و تجربه» برای اکران برخی مستندهای سینمایی خانه مستند مانند «رزم‌آرا» و «مهین» استفاده کردیم که بسیار مورد استقبال هم قرار گرفتند و جزو آثار مستند سال ۹۸ گروه «هنروتجربه» محسوب می‌شوند. به همین دلیل در سال آینده نیز برای اکران آثارمان در گروه «هنر و تجربه» و حتی اکران‌های دانشگاهی برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.