چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

ضرورت توجه به هنر و هنرمندان انقلاب/۸

کوشکی: سلیمانی‌های حوزه فرهنگ و هنر به علت توجه بیش از حد به هنرمندنماهای بی وطن شناخته نشده‌اند/ مسئولان به هنرمندان واقعی توجه کنند

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در خصوص ضرورت توجه به هنرمندان متعهد و انقلابی به جای میدان دادن به برخی هنرمندنماهای غرب زده و ناآگاه گفت: در عرصه نظامی از خیل عظیم مردم سرداران و سربازانی متولد شدند که ایران اسلامی را در جهان سرفراز کردند، ما قطعاً در عرصه فرهنگ و هنر هم می توانیم افرادی مانند سردار سلیمانی داشته باشیم اما آنچه باعث شده تا سردارسلیمانی های حوزه فرهنگ و هنر شناخته نشوند، توجه بیش از حد به هنرمندنماهای بی وطن است که در اصل نقش ستون پنجم دشمن را بازی می کنند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نیاز به پاک سازی طی سال های اخیر در عرصه فرهنگ و هنر بسیار احساس می شود. اگر ما جشنواره ای با عنوان مقدس «فجر» داریم و عده ای بی اعتقاد به فجر و به انقلاب و نظام و بی اعتنا به ایران اسلامی می خواهند آن را تحریم کنند همان بهتر که اصلاً این جشنواره تعطیل شود! نمی شود کسی که اعتقادی به فجر و انقلاب نداشته باشد و عملاً در حساس ترین شرایط کشور به جای اینکه کنار وطنش بایستد دست در دست دشمن گذاشته و علیه مدافعان کشور تجمع راه بیندازد و هر زمان که مفعتش ایجاد کند اسم ایران را بیاورد در این رویداد انقلابی حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: کسانی که سال ها از بودجه همین نظام ارتزاق کرده و از جشنواره فجر انقلاب جایزه گرفته اند و مابقی سال را در اروپا و ویلاهای شان مشغول عیش و عشرت هستند قطعاً نماد فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی شوند.

کوشکی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا هنرمندان وفادار به جامعه، کشور و حکومت شان هستند تصریح کرد: هنرمند باید همراه و هم درد با مردم جامعه اش باشد. ما در سال جاری انواع بلاها را پشت سر گذاشتیم اما در هیچ یک از این بلاها هنرمندان کمکی نکردند و تنها به برخی شوآف های ظاهری اکتفا کردند. کدامیک از این هنرمندان آمدند تا بخشی از دستمزدهای میلیاردی شان را به مردم ستمدیده اختصاص دهند؟ اما یک جوان دانشجو با جمع آوری کمک های ۲۰ هزار تومانی از هم دانشگاهی های خود چندین مدرسه در جنوب کشور احداث کرد. این می شود تفاوت میان شعار و عمل!

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: وقتی که ما می دانیم بسیاری از این به اصطلاح هنرمندان دوتابعیتی ایرانی بودن را برای خود ننگ می دانند و همین باعث می شود تا حتی بچه های خود را در خارج از مرزهای ایران اسلامی به دنیا بیاورند و همیشه هم از عالم و آدم طلبکار هستند چرا باید به آن ها توجه داشته باشیم؟ همان بهتر که هنرمندان غیر انقلابی در جشنواره فجر انقلاب حضور نداشته باشند و در عوض جشنواره فجر انقلاب طی سال های آتی با حضور متعهدانه، دغدغه مندانه و پیروزمندانه هنرمندان انقلابی برگزار شود.

وی سپس با انتقاد شدید از مسئولان فرهنگی کشور اظهار داشت: مسئولان در سال های اخیر راه خود را به شدت اشتباه رفتند. آن ها به جای اینکه به هنرمندان وفادار، مومن، متعهد به نظام و انقلاب اسلامی توجه کنند تا شاهد رویش هنرمندان شایسته ای در عرصه هنرانقلاب ابشیم به هنرمندنماهای همیشه طلبکار و بی ریشه و بی هویت توجه کردند. این روند باطل و فاسد باید در جایی اصلاح شود و شکر خدا که همین افراد بی ریشه خودشان پیش قدم شده اند تا این رویه عوض شود.

کوشکی متذکر شد: یکی از بزرگان علم ادب ایران سال ها قبل جمله ای را گفته بودند که هر ایرانی که دلش برای ایران نتپد همان بهتر که نتپد! ما باید خوشحال باشیم این افراد دست از سر جشنواره ها بردارند. تا همین حالا هم هرچقدر از بیت المال ارتزاق کردند و معافیت مالیاتی گرفتند بس است، بگذارید این ها بروند در همان ویلاهای اروپا و آمریکای شان تفریح کنند و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به دست هنرمندان متعهد بسپارند.  

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان باید توجه شان به هنرمندان واقعی معطوف شود. ما نیاز به توجه و تربیت هنرمندانی داریم که دل در گرو نظام و انقلاب داشته باشند و سعی و کوشش شان در این راستا باشد که هنر ارزنده و متعهد را به جامعه ارائه کرده و در در عرصه فرهنگ و هنر بتوانند با تهاجم و نفوذ فرهنگی بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.