شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

تهیه‌کننده سریال پاسخ داد؛

منطق نمایش عشق‌های کودکانه در «از سرنوشت» چیست؟

سریال از سرنوشت

سینماپرس: اکبر تحویلیان تهیه‌کننده سریال «از سرنوشت» درباره انتقادات وارد شده به نمایش روابط عاطفی میان دختر و پسر در سنین پایین در این مجموعه تلویزیونی، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، اکبر تحویلیان تهیه‌کننده سریال «از سرنوشت» که فصل اول آن به کارگردانی محمدرضا خردمندان از شبکه دو سیما پخش شد و از امشب فصل دوم آن به کارگردانی علیرضا بذرافشان روی آنتن می‌رود، درباره بازخوردهای این سریال به مهر بیان کرد: بازخوردهایی دریافت کرده‌ایم که سریال مورد استقبال قرار گرفته و حتی تغییراتی در آمار بینندگان شبکه دو بوجود آورده است امیدواریم فصل جدید سریال هم همین گونه باشد.

وی درباره شباهت‌های قصه این سریال با «بچه مهندس» و قصه‌ها و معضلاتی که بچه‌های پرورشگاهی در «از سرنوشت» درگیر آن هستند، اظهار کرد: قصه این سریال فضایی متفاوت دارد و شبیه «بچه مهندس» نیست، رویکرد سریال هم اهمیت به کار و تلاش است و این دغدغه که خواستن توانستن است.

قصه «از سرنوشت» پیش از «بچه مهندس» نوشته شده بود

تحویلیان اضافه کرد: البته هم نگارش و هم زمان تصویب قصه این سریال به قبل از سریال «بچه مهندس» تعلق دارد اما در این مدت بیشتر وقت ما به نگارش سریال گذشت چون ذهنیت ما این بود که ابتدا ۵۰ قسمت سریال به صورت کامل نوشته شود و بعد به تولید برسد. از طرفی سریال بچه مهندس هم برای شبکه پنج نوشته شده بود و در تغییراتی به شبکه دو سپرده شد. با این حال ممکن است سریال «از سرنوشت» با «بچه مهندس» شباهت‌های موضوعی داشته باشد اما این سریال زاویه دید دیگری به ماجراها دارد.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از این گفتگو درباره انتقادات مطرح شده نسبت به کیفیت نمایش علاقه‌مندی و ارتباط میان دختر و پسرهای کودک و نوجوان، در این سریال توضیح داد: همه ما دوره کودکی را گذرانده‌ایم و می‌دانیم که این علاقه‌ها کودکانه است. البته موضوع سریال این نیست و پرداختن به این موضوعات مثل نمک و فلفل غذاست.

وی درباره دیالوگ‌های یکی از این بچه‌های پرورشگاهی خطاب به دختر موردعلاقه‌اش عنوان کرد: بیان برخی از این دیالوگ‌ها همان آرزوهای بچگانه است، یک بچه پرورشگاهی تمام کسانیکه به آن‌ها تعلق خاطر پیدا می‌کند همان آدم‌هایی هستند که در اطرافش حضور دارن و برای یکی از پسربچه‌های این پرروشگاه هم این علاقه در همین حد است؛ صحبت‌هایی که او از نغمه می‌کند عجیب نیست، او یک نفر را هم قد خودش دانسته است.

تحویلیان درباره اینکه چقدر فکر می‌کند با نمایش این مناسبات میان کودکان چنین تفکری در جامعه ترویج پیدا کند، اظهار کرد: مناسباتی که در این سریال به تصویر درآمد به‌تعبیری توی ذوق نمی‌زد، به هر حال باید هرکسی را با دنیای خودش مقایسه کنید نه با دنیای خودتان.

این بچه‌ها «عشق» را نمی‌فهمند

وی اضافه کرد: این بچه‌ها اگر درباره دخترها حرف می‌زنند دارند بلندبلند فکر می‌کنند و اصلا عشق را نمی‌فهمند مثل دانشجویان سال اول دانشگاه که حتی ممکن است عاشق استادشان هم بشوند اما هنوز در ۱۸ سالگی هستند و این دوران برایشان سپری می‌شود.

تهیه‌کننده «از سرنوشت» تأکید کرد: این جنس از دوست داشتن که در سریال می‌بینم از جنس همان علاقه‌مندی‌های سنین کودکی است مثل خیلی از بچه‌هایی که حرف‌های گنده گنده بیان می‌کنند.

تحویلیان در پاسخ به این سوال که آیا ترویج این نگاه به روابط کودکان را در جامعه آسیب‌زا نمی‌دانید هم اظهار کرد: ترویج این نگاه برای جامعه ضرری ندارد، چون این بچه‌ها به تدریج این مراحل را طی می‌کنند. مراحلی که همه ما طی کرده‌ایم. تفسیر و تعبیرش هم به روان خود آدم‌ها برمی‌گردد. از طرفی زمانی که سریال نوشته می‌شد، نویسندگان تحقیق کردند و با جامعه شناس و روانشناس در ارتباط بودند تا آنچه به تصویر در می‌آید آسیب‌زا نباشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.