چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

ضرورت توجه به هنر و هنرمندان انقلاب/۵

الماسی: مدیرانی که خودشان ناصواب انتخاب شده و نگاه سوداگرانه به عرصه فرهنگ و هنر دارند از هنرمندان متعهد و انقلابی حمایت نمی‌کنند

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص ضرورت توجه به هنرمندان متعهد و انقلابی به جای میدان دادن به برخی هنرمندنماهای غرب زده و ناآگاه گفت: بدیهی است مدیرانی که خودشان ناصواب انتخاب شده و نگاه سوداگرانه به عرصه فرهنگ و هنر دارند از هنرمندان متعهد و انقلابی حمایت نکنند؛ این ها از سینما و تئاتر و فرهنگ چه می دانند؟ این ها فقط مجرای پول و سرمایه را می شناسند و در یک سری جریانات سهام دار هستند و از همین رو تنها از نیروهای مشکوکی که معلوم نیست از کجا آمده اند حمایت می کنند!

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این انقلاب به نام و برای خون شهدا و اکابر فرهنگی و اعتقادی و سیاسی و مذهبی کشور است. ما در این سال ها همه جور آدمی را در حوزه های فرهنگی و هنری این کشور دیده ایم از کسانی که آقازاده بوده اند تا کسانی که برای بیگانگان جاسوسی می کردند! بی تردید تشخیص این ها از هم دشوار است اما آنچه واقعیت دارد این که گروهی در این ۴۰ سال گذشته هستند که ثابت شده به دنبال اهداف و مقاصد خاصی بوده اند و از همین رو هرگز پای ارزش های انقلاب اسلامی و این سرزمین نایستاده اند و به آرمان های انقلاب هیچ اعتقادی نداشتند.

وی با بیان اینکه خیلی از مشکلات ما نتیجه تصمیم گیری و سمت گیری های اشتباه از سوی برخی مسئولان است تصریح کرد: مسئولان اگر به این نتیجه می رسیدند که باید سره را از ناسره تشخیص دهند و به نیروهای انقلابی بها دهند وضعیت امروز ما این نبود! متأسفانه مدیران ما بر اساس دیدگاه های تخصص و شورایی و کار نمی کنند و تمایم عملکردشان سلیقه ای است.

الماسی در همین راستا خاطرنشان کرد: ما در همه زمینه ها دچار نقصان هستیم؛ به عنوان مثال سیستم آموزشی و تربیتی ما هم دچار اختلال است. به خصوص سیستم آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر به شدت اوضاع نابسامانی دارد. سیستم آموزشی ما یا بر پایه سیستم های امپریالیستی است یا متعلق به سیستم سوسیالیستی شکست خورده؛ این در حالی است که ما باید تکنولوژی را از آن خود کرده و آن را بومی کنیم و هرگز به سمت الگوبرداری از جهان غرب نرویم!

این سینماگر با انتقاد شدید از وضعیت بغرنج و بحرانی فرهنگ و هنر کشور به ویژه سینما اظهار داشت: مدیران اشتباهی سینما را به انحطاط کشانده اند. آن ها تنها به فکر سودآوری بیشتر هستند و هرگز به منش و اخلاقیات نمی اندیشند و از همین رو است که به نیروهای انقلابی و مومن و متعهد توجهی نمی کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» متذکر شد: آن ها روی یک کفه ترازو داشته های سرمایه سالارانه و نگاه سوداگرانه شان را گذاشته اند و به همین جهت کفه دیگر ترازوی شان کاملاً ناپدید شده است. به همین علت است که طی این سال ها به کسانی که به شرافت و نگاه ملی و انقلاب اسلامی و پاسداشت خون شهدا مومن و معتقد بودند، به کسانی که به آرمان های ملی و اعتقادی ملت مومن بودند و به ارزش هایی که سعادت و سلامت ملت را تضمین می کند وفادار بودند هرگز توجه نکردند و عرصه فرهنگ و هنر کشور را به دست کسانی انداختند که سعادت را برای ملت ایران اسلامی خواهان نبودند.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جای موازین اخلاقی در سینما خالی است گفت: ما در دهه ۶۰ و در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر اساس آرمان های ملی مان در عرصه های فرهنگی و هنری به ویژه سینما کار می کردیم و افکار سینماگران حسب آرمان ها و اهداف  انقلاب اسلامی بود و آن ها جامعه را با این تفکرات پرورش می دادند و به همین علت است که همگان امروزه سینمای دهه ۶۰ را سینمایی اخلاق مدار و ارزشمند می دانند اما متأسفانه این رویه کم کم عوض شد و اخلاقیات در سینما جای خود را به سودآوری و سوداگری داد و به همین ترتیب مدیران متعهد و وفادار از جریان سینما دور شدند.

الماسی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: از زمانی که مدیران سینمای کشور به سرمایه سالاری بها دادند و موازین اخلاقی و انسانی را با بال و پر دادن به هنرمندان غیرانقلابی و غیرمتعهد زیر سوأل بردند حال و روز سینما خراب و خراب تر شد! من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی به این نتیجه رسیده باشند که از این پس باید تنها به هنرمندان مومن و متعهد بها بدهند تا در بزنگاه های حساس تاریخی افراد غیر مومن و غیرمتعهد نتوانند علیه فرهنگ و هنر کشور کاری انجام دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.