چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

منوچهر آذر بازیگر پیشکسوت:

باید بر اصول تولید مسلط بود و سپس وارد ساخت کمدی شد

منوچهر آذر

سینماپرس: بهترین کمدی‌ها آن‌هایی هستند که از اجتماع الهام می‌گیرند و سازندگان آن‌ها می‌کوشند اتفاقاتی که مردم از آن رنج می‌برند را زمینه‌ای کنند برای خلق متن.

به گزارش سینماپرس، منوچهر آذر بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون با بیان این مطلب گفت: برخلاف تصورات متداول، تماشاگران بسیار عاقل و باهوشی داریم که خیلی زود و سریع متوجه کم کاری سازندگان می‌شوند و از همین رو است که وقتشان را صرف محصولات بی‌کیفیت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند سراغ رسانه‌های دیگر بروند.

بازیگر کمدی- جنگی «اخراجی‌ها» ادامه داد: این استقبال‌هایی که از برخی کمدی‌های سطحی می‌شود هم زیاد جدی نگیرید، چون وقتی پرمخاطب‌ترین کمدی‌های روز سینماها حتی ۵ میلیون مخاطب هم ندارند، یعنی اینکه در کمدی‌سازی بدجوری عقب افتاده‌ایم. شما در نظر بگیرید کشوری ۸۰ میلیونی داریم که لااقل ۶۰ میلیون نفر از آن‌ها علاقه دارند بروند سینما و فیلم خوب ببینند ولی وقتی می‌بینند فیلم خوب در سینماها نیست معلوم است ترجیح می‌دهند پای تلویزیون یا فضای مجازی بنشینند.

بازیگر سریال‌های «کیمیا» و «آشپزباشی» درباره چگونگی ارتقای کیفی محصولات سینمایی عنوان کرد: اصلی‌ترین راه این است که اصول تولید در تمام ژانرها را رعایت کنیم، نمی‌شود با اسلوب من‌درآوردی کمدی ساخت و هر جا کم آورد یا موزیک پخش کرد یا دیالوگ‌های آنچنانی قرار داد. باید بر اصول تولید مسلط بود و سپس وارد ساخت کمدی شد. بهترین کمدی‌ها آن‌هایی هستند که از اجتماع الهام می‌گیرند و سازندگان آن‌ها می‌کوشند اتفاقاتی که مردم از آن رنج می‌برند را زمینه‌ای کنند برای خلق متن. در سینمای ایران سالی چند کمدی- انتقادی خوب تولید می‌شود؟ خیلی کم! چرا؟ چون اغلب به سمت حرکت بر مدار تکرارها و الگوهای غلط گذشتگان می‌روند.

منوچهر آذر افزود: در کمدی‌سازی تلویزیونی هم وضعیت بهتری نداریم و فقط تفاوت در این است که ساختار حاکم بر تلویزیون اجازه نمی‌دهد که برخی از شوخی‌های زننده وارد سریال‌ها شود. ما ملت عجولی هستیم و در تولیدات تلویزیونی نیز این عجله بدجوری به کار ضربه می‌زند، مثلاً در آستانه نوروز به دنبال ساخت سریال کمدی نوروزی هستند و در آستانه ماه رمضان به دنبال ساخت سریال مفرح رمضانی.

این بازیگر ۸۲ ساله تأکید کرد: هر چند در بازه زمانی کوتاه‌مدت هم می‌شود محصول خوب ساخت ولی نیاز دارد به افراد کارکشته و نیروهایی به شدت درجه یک. این افراد هم یا کم هستند یا گران هستند، از همین رو کار تولید سریال‌ها به افراد متوسط و میانه سپرده می‌شود و نتیجه هم که مشخص است.

بازیگر «دلباخته» و «پر پرواز» درباره راه برون‌رفت از این وضعیت افزود: باید اصول تولید را رعایت کرد، یعنی بدون فیلمنامه باقوام اصلاً پروانه نگرفت، چه برسد به اینکه به سمت پیش‌تولید و انتخاب بازیگر و تولید رفت. باید این به یک قانون در تمام پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بدل شود که بدون فیلمنامه کامل هیچ کاری جلوی دوربین نرود، یعنی چه که برخی می‌گویند فیلمنامه را می‌توان هنگام فیلمبرداری نوشت؟ مگر می‌شود در صنعت گران سینما و تلویزیون، بدون فیلمنامه و با یک طرح چندصفحه‌ای و به امید بداهه‌های بازیگران، فیلم یا سریال را کلید زد.

منوچهر آذر در پایان گفت: بس است هر چقدر که اشتباه کردیم. باید دست‌اندرکاران تولید و مقامات بالادستی حتماً بر این امر دقت داشته باشند که بدون فیلمنامه کامل، هیچ کاری تولید نشود.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.