یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

در نشست رسانه‌ای سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛

گلایه آقای مدیر کل از نداشتن حامی مالی

نادر برهانی مرند در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: نادر برهانی مرند دبیر جشنواره سی‌وهشتم تئاتر فجر و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست رسانه‌ای این رویداد بر لزوم همدلی میان خانواده تئاتر برای عبور از چالش‌ها تأکید کردند.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در این نشست گفت: آگاه هستیم که جشنواره تئاتر فجر به عنوان یکی از گردهمایی های بزرگ خانواده تئاتر سهم زیادی در رشد تئاتر ایران دارد و توانسته تئاتر را در سطحی بین المللی معرفی کند. در سال ۱۳۶۱ و در زمان جنگ این رویداد آغاز شد و با سرمایه عظیم حمایت هنرمندان، ما میراث دار این رویداد هستیم.

وی افزود:جشنواره تئاتر فجر در تقویم، یک رویداد ۱۰ روزه است اما این رویداد پیشتر آغاز شده و با مشارکت هنرمندان در استان های مختلف برگزار می شود؛ آثاری را در جشنواره شاهد خواهیم بود که بعد از شرکت در جشنواره های استانی به تئاتر فجر آمدند. جشنواره تئاتر فجر برای خانواده تئاتر بسیار مهم و هدف و تاثیر آن نیز واضح است.

کرمی ادامه داد:بدون شک هنرمندان سرمایه واقعی این جشنواره هستند و توانستند رونق بخش جشنواره باشند. در برگزاری این دوره از جشنواره چالش هایی داشتیم که امیدواریم در سال های آتی با چشم انداز روشنی این چالش ها را برطرف کنیم. اولین چالش این دوره فقدان اعتبار بود که نسبت به سال گذشته با کسری بودجه روبه‌رو بودیم و از همان ماه اول برنامه ریزی ها برای جذب اسپانسر انجام شد اما متاسفانه این دوره هم بدون مشارکت اسپانسر برگزار می‌شود و ما همچنان در حسرت و دغدغه یک بنگاه اقتصادی هستیم.

گلایه مدیر کل هنرهای نمایشی از نداشتن حامی مالی / برهانی مرند:برای جلوگیری از دو دستگی تلاش کردیم

تحریم اقتصادی و سیاسی، چالش جشنواره تئاتر است

کرمی گفت: برای برگزاری جشنواره باید صرفه جویی کنیم تا خلا در این جشنواره نداشته باشیم. دومین چالش تحریم اقتصادی و سیاسی است که در همه امور به خصوص امور فرهنگی هنری لطمه زده است؛ ما برای دعوت از گروههای با کیفیت خارجی با چالش مواجه شدیم. سومین چالش، تمایل نداشتن برخی گروه های نمایشی در چند هفته اخیر بود که سبب اختلال در جدول نهایی جشنواره شد.

نادر برهانی مرند دبیر این دوره از جشنواره در این نشست گفت: سعی کردم در جلسات آسیب شناسی، نظرات را بشنوم و با تجربیات آن ها را در جشنواره امسال اعمال کنم. نخست اینکه جشنواره تئاتر فجر جشنواره طویلی شده و وسعت آن سبب کاهش کیفیت شده است. دومین بحث بخش رقابتی و غیر رقابتی جشنواره است که دوستان می گفتند این جشنواره رقابت زده شده و به آثار مظلوم کمتر توجه می شود. سوم بخش ملل جشنواره بود. ما سعی کردیم به کمک دوستان این آسیب شناسی ها را اعمال کنیم تا جشنواره با کیفیت برگزار شود. جشنواره امسال در یک بخش، آثار صحنه ای را برای اجرا دارد. در سال های گذشته آثار در سه بخش و در هر بخش حدود ۳۰ گروه شرکت می کردند اما امسال فقط بخش مسابقه ایران تئاتر را داریم.

برهانی مرند گفت: یک بخش غیر رقابتی با ظرفیت ۲۷ گروه تدارک دیدیم و پیش از اتفاقات اخیر قرار بود ۵۷ اثر صحنه ای حاضر باشند تا جشنواره کوچک و با کیفیت باشد.

وی گفت:در بخش رقابتی ۲۴۹ اثر و در بخش غیر رقابتی ۵۰ اثر ثبت نام کردند در حالی که فکر می کردیم در بخش غیر رقابتی گروه های بیشتری ثبت نام کنند.

برهانی مرند گفت:کارگردان هایی داشتیم که با بخش رقابتی جشنواره مخالف بودند اما این دوره اصرار بسیاری برای شرکت در بخش رقابتی داشتند و لزوم حضور خود را در بخش رقابتی می دیدند.

گلایه مدیر کل هنرهای نمایشی از نداشتن حامی مالی / برهانی مرند:برای جلوگیری از دو دستگی تلاش کردیم

وی ادامه داد:امسال بخش ملل جشنواره را برداشتیم تا جشنواره کیفیت بیشتری داشته باشد و دوم اینکه حداقل باید ۳۰ شرکت کننده در این بخش حاضر باشند که معمولا در سال های گذشته گروه های ایرانی و خارجی بین ۱۵ گروه بودند. امسال وضعیت مالی بد است سال گذشته اوضاع بهتری داشتیم کما اینکه هنوز هم چالش هایی داریم؛ امسال ۲۵ مهمان از کشورهای مختلف در بخش بازار تئاتر حاضر خواهند شد.

برهانی مرند بیان کرد:در این دوره از جشنواره ۳۰ اثر در بخش رقابتی داشتیم که در حال حاضر ۲۲ اثر اجرا خواهد داشت، در بخش غیر رقابتی ۲۷ اثر داشتیم که قرار است ۱۵ اثر اجرا کنند البته این تعداد امکان تغییر دارد.

وی گفت:در بخش ملل ۷ اثر داشتیم که ۶ اثر اجرا خواهد شد. در بخش خیابانی ۲۲ اثر داشتیم که ۲۳ اثر و در بخش رادیو تئاتر ۱۰ اثر به ۱۱ اثر افزایش یافته است.

در ادامه برنامه رادیو تئاتر و بخش خیابانی، نمایشی را برای احترام به سانحه هواپیمایی اجرا کردند.

برهانی مرند گفت:در بخش «به علاوه فجر» ۴۰ اثر و هشت سالن خصوصی حضور خواهند داشت و بخش دیگر گونه های اجرایی ۱۸ گروه نمایشی بودند که چهار گروه نمایش دارند. در این دو سال جای سایت برای جشنواره فجر خالی بود اما امسال قرار است اولین سایت جامع تئاتر فجر رونمایی شود که افراد در دوره‌های مختلف هم در آن حضور دارند.

آغاز بلیت فروشی جشنواهر تئاتر فجر از ۸ بهمن ماه

وی با بیان اینکه قیمت بلیت جشنواره نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، بیان کرد: از روز سه شنبه ۸ بهمن ماه ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب برای اهالی رسانه سایت باز می شود و ۸ شب به بعد برای عموم مردم است.

برهانی مرند گفت:دانشجویان می توانند با اراده کارت دانشجویی۵۰ درصد تخفیف، بگیرند و وضعیت فروش سالن ۲۰ الی ۳۰ درصد بیشتر تعیین شده است.

معرفی اسامی شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر

اسامی شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره به شرح زیر است: سید مجتبی حسینی، شهرام کرمی، نادر برهانی مرند، شهرام زرگر و حسین مسافر آستانه.

وی درباره حمایت از گروه‌های انصرافی، تأکید کرد: درباره اینکه من از گروه‌های انصرافی حمایت می‌کنم باید بگویم که وظیفه من و دولت حمایت از همه اقشار و گروه‌های هنری است. دفاع من از جایگاه هنری افراد است اما دوستانی که انصراف دادند خودشان باید پاسخگوی دلایل عدم تمایلشان برای حضور در جشنواره باشند که مطمئناً عواطف و احساسات فردی و گروهی پشت این تصمیم بوده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: با انصراف برخی گروه‌ها تمام برنامه‌های ما دچار اخلال شد و بیشتر از ۳۰ گروه اعلام انصراف کردند و متأسفانه برخی از این گروه‌های انصرافی اصلاً در جشنواره نبودند. البته هم من و هم برهانی مرند برای جلوگیری از دودستگی وارد عمل شدیم زیرا برخی می‌خواستند بازگردند اما شرایط برایشان فراهم نبود.

کرمی اظهار کرد: ما در شرایط پیش آمده یک خلاء احساس کردیم که در چنین شرایطی باید چه کرد و آیا این ظلم در حق گروه‌هایی که به دلیل کمبود ظرفیت نتوانستند در جشنواره شرکت کنند، نیست. تمام تلاش من این بود که فضای دوقطبی به وجود نیاید و قطعاً خود گروه‌ها می‌توانند پاسخگوی دلیل انصرافشان باشند. از تلاش‌های نادر برهانی مرند در این شرایط و تلاش برای ایجاد همدلی اهالی تئاتر سپاسگزارم. نباید این عدم تعامل را به فضای دیگر و جریان دیگری ربط دهیم.

در ادامه مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم تدوین آئین‌نامه‌های تئاتری و حمایت نکردن خانه تئاتر از اداره کل هنرهای نمایشی در جریان انصراف‌ها بیان کرد: برای رونق تئاتر ضرورت دارد همه ما فعالیت صنفی مان را تقویت کنیم که خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است و ضرورت دارد در زمینه تئاتر هم به این نقطه نظر برسیم. درباره بیانیه خانه تئاتر نظری ندارم چون به عنوان یک صنف اظهارنظر کردند. اما اعتقاد دارم خانه تئاتر باید در همه وجوهش بتواند حامی اهالی تئاتر باشد، دوست داشتم به صیانت از اهالی تئاتر توجه شود.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته من همه تلاشم را کرده‌ام که بدبینی نسبت به خانه تئاتر را کم کنم. انتظار داشتم خانه تئاتر با نگاه وسیع‌تر و چشم انداز روشن‌تری به اتفاقات نگاه کند و حامی همه طیف‌های هنری باشد.

کرمی در ادامه گفت: هیچ هزینه‌ای برای بخش بین الملل انجام نشد؛ تا قبل از نامه، تفاهم نامه ها انجام شده بود اما متاسفانه مکاتباتی از میان این کشور و برخی گروه‌های نمایشی خارجی شده بود که این موضوع کار ما را سخت می‌کرد سال گذشته ۱۵ یا ۱۶ گروه خارجی داشت اما خیلی گلایه داشتند که کمپانی های نامدار در جشنواره حضور ندارند. قرار است امسال ۵ کمپانی مطرح در این راستا شرکت کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر مشهد و همزمانی آن با جشنواره فیلم، اولین دبیرخانه ای بودیم که به وزارت ارشاد را اعلام کردیم. من از هم زمانی جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر خوشحال نیستم ولی این را باید بدانید سینما تماشاگران خود را دارد و تئاتر هم تماشاگران خود را دارد و حال تصمیم بر این شد که این جشنواره در یک زمان برگزار شود.

ضمن اینکه تلاش می‌شود تا تئاتر تحت‌الشعاع جشنواره فیلم قرار نگیرد اگر قرار است جشنواره فجر با این همه حاشیه ها برگزار شود حداقل باید مسئولان هزینه‌های آن را پرداخت کنند ولی این حمایت ها صورت نمی گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.