شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۶

حاجتمند: داوری ها در جشنواره فیلم فجر تنها باید بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی باشد/ طی سال های اخیر سخیف سازان بیشتر مورد توجه داوران بوده اند!

هادی حاجتمند

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: گویا برخی آقایان فراموش کرده اند که جشنواره فیلم فجر انقلاب، جشنواره فیلم تهران نیست و به همین دلیل بیش از آنکه دغدغه و مسأله شان این باشد که فیلم های ارزشی و انقلابی مورد توجه قرار بگیرند، به آثاری توجه می کنند که از محتوای ارزشی، انسانی، دینی، ملی و انقلابی به دورند و تنها ساختاری اغراق شده دارند؛ این در صورتی است که داوری ها در جشنواره فیلم فجر تنها باید بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مدیترانه» و «اشنوگل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی به محتوا و توجه ویژه به ساختار فیلم ها بسیار فاجعه بار و تمسخرآمیز است. بنده بارها فکر کرده ام که ای کاش داوران جشنواره فیلم فجر انقلاب از میان افراد انقلابی و آزاده ها و آزاداندیشان گزینش می شدند تا آن ها فیلم های این رویداد مهم سینمایی را بر اساس گفتمان ارزشمند انقلاب اسلامی داوری می کردند.

این سینماگر با بیان اینکه فیلمسازان متعهد و انقلابی از اینکه برخی داوران و مسئولان جشنواره از ساختار فیلم ها به هیجان می آیند، متأسف هستند اظهار داشت: مسأله اساسی و مهم «محتوا» در فیلم های سینمایی رسماً ذبح شده و هیأت داوران ثابت کرده اند که تنها نسبت به ساختار فیلم ها دچار هیجان کاذب می شوند!

حاجتمند سپس با انتقاد از داوری و انتخاب های غلط در جشنواره فجر انقلاب اسلامی یادآور شد: همین سال گذشته و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ما شاهد آن بودیم که در بخش مهم نگاه نو فیلمی فرمالیستی که فضای آوانگاردی داشت توسط داوران به غلط، به عنوان بهترین فیلم شناخته شد و زمانی که خواستند جایزه بهترین کارگردانی را به فیلمساز این اثر بدهند او با بی حرمتی به جشنواره فجر انقلاب یک افغانستانی را روی صحنه فرستاد که با خواندن جملاتی به شأن و شخصیت ما ایرانی ها توهین نمود!

وی متذکر شد: در آن زمان همه سوأل شان این بود که چرا باید این فیلم با تمام نقاط ضعف اش به عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شود؟ من شخصاً امیدوارم هیأت داوران جشنواره فجر انقلاب از این پس چشم های خود را به خوبی باز کنند و آگاهانه دست به انتخاب و داوری آثار بزنند و بیش از این اسیر و مرعوب فضاسازی ها و ساختار فیلم ها نشوند.

این فیلمساز در ادامه این گفتگو جریان روشنفکری را رادیکال و فاشیست نامید و در همین راستا تصریح کرد: امسال ما شاهد آن بودیم که برخی افراد آمدند و مسأله تحریم جشنواره های فجر انقلاب اسلامی را مطرح کردند این مسأله ثابت کرد که این افراد عیناً با کشور دچار ضدیت هستند. این مسأله ثابت کردند که این جریان که می خواهد جریان مقابل خود را رادیکال و فاشیست قلمداد کند خودش رادیکال تر و فاشیست تر از هر جریانی است!

وی در همین راستا تأکید کرد: در این شرایط نیاز است که داوران و مسئولان جشنواره فیلم فجر با بصیرت و بینش جدی در سال پیش رو عمل نمایند و به این جریان اجازه عرض اندام و زیاده خواهی ندهند.

حاجتمند در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه طی سال های اخیر فیلمسازان غیرمتعهد و سخیف سازان بیشتر مورد توجه داوران بوده اند متذکر شد: طی این سال ها اتفاقات ناراحت کننده در جشنواره فیلم فجر زیاد بود. هرچه فیلم ها سخیف تر بودند بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. بنده معتقدم این ذائقه سازی است که مسئولان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره انجام می دهند؛ آنچه امروز در سینمای کشور شاهدیم همه حاصل مجموع مدیریت های آقایانی است که سینما را تحت اختیار خود گرفته اند و برای سینما تصمیم گیری می کنند.

وی با انتقاد از چشمداشت برخی سینماگران و مدیران سینمایی به غربی ها گفت: چرا برخی فیلمسازان ما تنها به جشنواره های جهانی و جایزه گرفتن از این جشنواره ها چشم دوخته اند و مدیران سینمای هم از آن ها حمایت می کنند؟ آیا این اتفاقات در راستای تقویت منافع و اهداف ملی است؟

این سینماگر در بخش نهایی اظهاراتش یادآور شد: چندی قبل ما در محضر مقام معظم رهبری بودیم و ایشان جمله ای کلیدی بیان کردند که در ذهن بنده ماندگار شده است؛ نقل به مضمون جمله حضرت آقا این بود که ما توانسته ایم با ابزار مهم سینما پنجه در پنجه آمریکایی ها بیندازیم؛ به راستی برای بنده جای سوأل است که در تاریخ حاکمان ایرانی چه کسی مانند حضرت آقا بوده که تا این حد حوزه فرهنگی و هنری و سینما دغدغه و مسأله شان باشد؟ چه کسی تا این میزان پشت سر سینما و سینماگران ایستاده و از آن ها حمایت کرده است؟

حاجتمند در همین راستا تأکید کرد: این کمترین وظیفه سینماگران و مدیران سینمایی است که دغدغه ها و خواسته های مقام معظم رهبری، ارزش ها و آرمان های دینی، ملی و انقلابی را در سینما مورد توجه قرار دهند و اجازه ندهند هنرهفتم بر اساس امیال بیگانگان اداره شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.