جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۵

برجی: داوران جشنواره باید برای آثار ترویج دهنده فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی امتیاز ویژه ای قائل شوند/ نیاز به حضور مدیران انقلابی و متعهد داریم

مراسم تجلیل از رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز مطرح سینمای کشورمان گفت: داوران جشنواره باید برای آثار ترویج دهنده فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی امتیاز ویژه ای قائل شوند؛ در این رویداد باید آثاری جایزه بگیرند که به اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی پایبند هستند، چرا که این جشنواره برآمده از دل انقلاب اسلامی است و باید بازتاب دهنده فرهنگ انقلابی باشد.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «لعل بدخشان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی جشنواره ای خصوصی نیست که هر کس بر اساس امیال و سلیقه های شخصی اش بتواند فیلمی را در آن ارزیابی کند. این جشنواره مهمترین رویداد سینمایی کشور است که در ایام الله دهه مبارکه فجر به یاد نصرت و پیروزی انقلاب برپا می شود و قطعا باید در آن اهداف ارزشی و انقلابی دنبال شود.

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب، سیاست گذاری مدیران سینمایی وقت به همین شکل بود یادآور شد: متأسفانه چند سالی است به واسطه اهمال کاری برخی مدیران سینمایی این جشنواره رو به افول رفته است. گویا آقایان یادشان رفته که این جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و باید اهدافی انقلابی و اهدافی که بر اساس تفکرات حضرت امام (ره) است و انقلاب بر پایه های آن بنا شده دنبال شود.

برجی استعمارستیزی، استکبارستیزی و نبرد با تاریکی و استعمار فرهنگی را مهمترین اهداف جشنواره فجر انقلاب اسلامی برشمرد و تأکید کرد: این رویداد سینمایی باید صدای انقلاب اسلامی و امت شریف ایران اسلامی را به گوش جهانیان برساند و تفکرات انقلابی و ارزشی را بسط و گسترش دهد. بی تردید کسانی که در جشنواره فیلم فجر پست و سمت می گیرند همگی باید به اهداف انقلاب اسلامی پایبند باشند؛ باید نبرد با ظلم را قبول داشته باشند، باید جنگ بین فقر و غنا را قبول داشته باشند، در غیر این صورت اصل برگزاری جشنواره فجر انقلاب زیر سوأل می رود.

این سینماگر با تأکید بر اینکه در برخی زمان ها حضور برخی فیلم های ضداخلاقی و ضدارزشی باعث می شود تا ما فکر کنیم جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برای کشورهای غربی و بیگانه است تصریح کرد: به راستی تفاوت اصلی و ماهوی این رویداد سینمایی با جشنواره های غربی و اروپایی در چیست؟ چرا مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر بیش از آنکه در پی ارتقای محتوای آثار جشنواره فجر انقلاب باشند در پی این هستند که از جشنواره های غربی که با هویت دینی و ملی ما در ستیز هستند کپی برداری کنند؟

کارگردان مستندهای «در امتداد غدیر» و «سواحل اشک و زیتون» تأکید کرد: کسانی که در جشنواره فجر انقلاب سمت داوری را بر عهده دارند وظیفه ای سخت و خطیر بر دوششان است. آن ها هرگز نباید سلیقه های فردی شان را اعمال کنند و یا بر اساس سلایق سیاسی و جناحی شان تصمیم گیری کنند. توجه به منافع ملی باید در اولویت اصلی یکایک داوران جشنواره باشد. داوران نباید این اجازه را به خود بدهند تا فیلم هایی که با منافع ملی، اخلاقیات و ارزش ها در تعارض هستند را حتی به عنوان کاندیدا معرفی کنند.

برجی در همین راستا متذکر شد: ما طی سال های اخیر شاهد این اتفاق تلخ و ناراحت کننده بوده ایم که داوران و سیاست گذاران جشنواره فجر انقلاب به آثاری جایزه داده اند که فیلمسازان شان با وقاحت تمام رسما عنوان کرده اند که هدف شان زدن قوانین و اهداف و ارزش های جمهوری اسلامی ایران بوده است! ‌ چنین پدیده شومی در تمامی دنیا نادر است و در هیچ یک از کشورهای دنیا این اجازه را به داوران نمی دهند تا به فیلمسازانی که بر علیه جشنواره و اهداف آن فعالیت می کنند جایزه ای بدهند.

وی سپس با بیان اینکه برای اعتلای هنرهفتم نیاز به حضور مدیران انقلابی و متعهد داریم خاطرنشان کرد: نگاه مدیریتی جشنواره فجر انقلاب اسلامی نیاز به تغییر دارد. جشنواره فجر انقلاب اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازتعریف است. متأسفانه چند سالی است که یکایک برگزارکنندگان جشنواره سازهای ناکوکی را می نوازند و جشنواره را سانتی مانتال کرده اند و فرهنگ ارزشی و انقلابی و هویت دینی و ملی را از این رویداد زدوده اند.

این مستندساز مطرح کشورمان جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره را یکی از بزرگترین آسیب های این رویداد سینمایی برشمرد و تصریح کرد: بخش جهانی جشنواره فیلم فجر رسما یک فاجعه بزرگ در فرهنگ و هنر کشور محسوب می شود. این جشنواره رسما هیچ قرابتی با فجر انقلاب ندارد و من نمی دانم چطور افراد خجالت نمی کشند که از عنوان مقدس «فجر» برای آن استفاده می کنند.

برجی تأکید کرد: تفکرانی که در پشت پرده جشنواره فیلم فجر وجود دارد به شدت وحشتناک است. ما اگر بخواهیم تفکرات انقلابی را پیاده کنیم نیاز به حضور نیروهای انقلابی داریم و من امیدوارم جشنواره فیلم فجر به زودی به دست نیروهای انقلابی اداره شود. بعضی افراد دوست دارند اداره جشنواره را به دست نیروهای اپوزوسیون بدهند و این اتفاق می تواند مانند یک سم مهلک عمل کرده و کشنده باشند.

وی در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: در یک جمله باید بگویم سیاست گذاران و یکایک دست اندرکاران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر موظف هستند به صورت انقلابی عمل کرده و انقلابی بودن و انقلابی ماندن و انقلابی گری را ترویج نمایند و اگر هر عملی خلاف این اتفاق رخ بدهد نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور باید آن ها را مورد بازخواست و موأخذه قرار دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.