پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

داروغه زاده در نشست خبری جشنواره فیلم فجر:

رفتارهای غیرحرفه ای برخی اعضای هیأت انتخاب مورد تأیید جشنواره نیست/ همه اعضای تیم داوری انقلابی هستند!

داروغه زاده

سینماپرس: تنها ۲ روز مانده به آغاز مهمترین رویداد سینمایی کشور جزئیات سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر توسط دبیر جشنواره تشریح شد. داروغه زاده در پاسخ به سوأل سینماپرس در خصوص دلیل عدم بهره مندی از حضور نیروهای انقلابی در هیأت داوران اظهار داشت: همه اعضای تیم داوری انقلابی هستند!؛ این اظهارات داروغه زاده در حالی است که با وجود فردی مانند تورج اصلانی که در آثارش ثابت کرده نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد و حتی برضد اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی است چطور چنین پاسخی داده می شود؟!

به گزارش سینماپرس مسعود نجفی در ابتدای این نشست ضمن عرض پوزش بابت تأخیر در ساعت برگزاری نشست و رفع نشدن مشکل اینترنت اظهار داشت: ما قبل از حضور آقای داروغه زاده ۲ بخش را خواهیم داشت؛ حضور معاونت اجتماعی شهرداری تهران و رونمایی از سیمرغ ایرانی جشنواره را خواهیم داشت.

جوادی یگانه معاونت اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: رایج است شهرداری ها در جشنواره های مهم دنیا حامی جشنواره ها باشد. شهرداری تهران هم همیشه حامی و مشارکت کننده بوده؛ حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری تهران است و البته شهرداری از فعالیت های فرهنگی دیگر هم حمایت می کند. 

وی ادامه داد: بخشی از حمایت های ما این است که پردیس سینمایی ملت و برج میلاد را در اختیار جشنواره قرار داده ایم؛ بسیاری از مسائل و مشکلات تهران راه حل اجتماعی و فرهنگی دارند و باید برای گذر از مشکلات از زبان فرهنگ و هنر استفاده کنیم. امسال با کمک آقای داروغه زاده ما مشارکت در جشنواره داشتیم و تلاش کردیم آموزش های مهم شهروندی را پیش از شروع فیلم ها در ایام جشنواره دنبال کنیم.

معاونت اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم شهرداری بتواند مشکلات شهری را از این طریق حل کند. شهرداری حمایت و مشارکت دارد چه از طریق آموزش های شهروندی چه از طریق در اختیار گذاشتن سالن ها؛ شایعات زیادی در این مدت مطرح شده بود که من نیاز دیدم در این خصوص پاسخ بدهم.

سپس معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی صحنه رفت و گفت: افتخار ما بر این است که تندیس جشنواره ساخت هنرمندان و خانواده صنایع دستی کشور است و می تواند گوشه ای از هنر ایران را نشان دهد.

محمودیان ادامه داد: امروز را به فال نیک میگیریم؛ من لازم می دانم از دست اندرکاران جشنواره فجر تشکر کنم که خودشان را جزو خانواده صنایع دستی در سال رونق تولید دیدند.

در ادامه این نشست از سیمرغ ایرانی، پوستر و شعار جشنواره رونمایی شد؛ داروغه زاده سپس دی ماه امسال را بسیار تلخ توصیف کرد و اولین واقعه دردآور را شهادت سردار سلیمانی نامید و گفت: ۳ سال قبل ولیعهد سعودی گفته بود ما جنگ را به خیابان های ایران می بریم و سردار سلیمانی سال ها تلاش کردند تا این اتفاق نیفتد؛ از سوی دیگر اتفاق ناگوار سقوط هواپیما را داشتیم که طبیعتا همه مردم و سینماگران حالشان بد شد و برخی گفتند ممکن است ما به جشنواره فیلم فجر نرویم.

داروغه زاده ادامه داد: ما سعی کردیم جشن ها را کمتر کنیم و آیین را به صورت سینمایی برگزار کنیم؛ تا الآن همه سینماگران خدا را شکر در جشنواره حاضر هستند؛ من امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشیم و سینما کمک کند مردم در کنار هم باشند و شعار امسال ما هم این است که با سینما کنار هم باشیم. سینمای ما همیشه همراه مردم بوده و اتفاقی که امروز در جهان علیه ایران می افتد ظالمانه است و ای کاش سینماگران بتوانند گوشه ای از مظلومیت را به گوش جهانیان برساند.

وی سپس در پاسخ به سوأل یکی از خبرنگاران در خصوص اکران فیلم های جامانده از جشنواره برای اهالی رسانه گفت: اگر خود فیلم های رزرو درخواست مکتوب بدهند ما این فیلم ها را برای اهالی رسانت اکران می کنیم.

داروغه زاده درباره عدم حضور فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» در این دوره از جشنواره فیلم فجر اذعان کرد: ما طبق آیین نامه نمی توانستیم به درخواست محسن امیریوسفی پاسخ مثبت دهیم زیرا فیلمی که اکران شده نمی تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

سپس سیدرضا منتظری از سینماپرس پشت تریبون رفت ‌و خطاب به داروغه زاده اظهار داشت: باتوجه به برخی اظهارنظرهای غیرحرفه ای از سوی برخی اعضای هیأت انتخاب که دخالت در امور داوران محسوب میشود و همچنین حذف بخشی مهم از جریان ارزشی و انقلابی سینما در هیات های داوری که با توجه به جریانات اخیر حضورشان  ضروری به نظر میرسید، ممنون میشم موضع خود را صریح و شفاف اعلام کنید!

داروغه زاده در پاسخ به سوأل سینماپرس گفت: ما بارها نسبت به اظهار نظر هیات انتخاب تذکر داده ایم و این اتفاق به هیچ وجه مورد تایید جشنواره فیلم فجر نیست اما مطمئنم که این اظهار نظرات در تصمیمات داوری هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. 

وی در ادامه اظهار کرد: به نظر من که تحریمی وجود نداشت یعنی ما در دبیرخانه تحریمی احساس نکردیم، از نظر من اخبار مربوط به تحریم موجی بود که بیشتر توسط رسانه های غربی به وجود آمده بود و حال می بینیم که همه سینماگران و آثار در جشنواره فجر حاضر هستند. 

داروغه زاده درباره افزایش تعداد داوران جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: ما می خواستیم کار در بخش داوری تخصصی تر باشد و به همین دلیل در حوزه فنی دو داور انتخاب کردیم، برخلاف خبرسازی غرب مبنی بر اینکه هنرمندان ایرانی داوری فجر را نمی پذیرند خوشبختانه شاهد این بودیم که تعداد زیادی از بزرگان سینما برای حضور بخش داوری اعلام آمادگی کرده و در انتها نه نفر از بهترین های آنها انتخاب شدند. 

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بحث دو تابعیتی بودن برخی داوران اظهار کرد: ما هنگام انتخاب داوران پاسپورت اهالی سینما را رصد نمی کنیم اما در میان داوران امسال بعید می دانم کسی پاسپورت غیر ایرانی داشته باشد، ما امسال جایزه مقاومت و جهاد را با نام جایزه سردار سلیمانی به جشنواره اضافه کردیم تا جایگاه این شهید بزرگوار همواره در میان اهالی سینما زنده نگه داشته شود. 

وی درباره آثار منتخب سودای سیمرغ اظهار کرد: تمامی فیلم های منتخب در بخش سودای سیمرغ به جشنواره فیلم فجر خواهند رسید، هیچ فیلمی به ما نگفته که به جشنواره نمی رسد تا ما بخواهیم از لیست رزرو استفاده کنیم. اما در هر شرایط اگر فیلمی به جشنواره نرسد قطعا از فهرست فیلم‌های رزرو بر اساس اولویت انتخاب خواهد شد. 

وی درباره آثار فیلم کوتاه در فجر امسال تصریح کرد: خوشبختانه استقبال سینماگران از فجر امسال پررنگ بود و تعداد آثار کوتاه و مستند نسبت به سالهای اخیر افزایش یافته و بهترین سانس هم به این فیلم ها تخصیص داده شده است. 

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نبود آثار انیمیشن در جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما طی دو سال گذشته فضای خوبی برای فیلم انیمیشن اختصاص دادیم، امسال هم پیش بینی جایزه انیمیشن را کرده بودیم اما فیلم های رسیده به هیات انتخاب در حد فیلم های سینمایی نبودند، البته کلا دو فیلم به دبیرخانه رسید که هر دو هم ناقص بودند. 

نظرات

  • ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۱۱:۲۳
    1 0
    اهالی رسانت نه اهالی رسانه
  • اعظم ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۱۱:۲۷
    1 0
    میشه هر خبری منتشر میشه نام خبرنگارو بیارید ممنون
  • خبرنگار ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۱۳:۰۹
    0 0
    دمتون گرم همیشه اولین هستید حلال کنید از روی خبرتون کپی کردم برای رسانه ام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.