دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

معاون سیمای سازمان صداوسیما؛

تذکر به سیما درباره حواشی برنامه‌های زنده

مرتضی میرباقری معاون سیما در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی

سینماپرس: مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صداوسیما ضمن تأکید مجدد بر لزوم ضبطی شدن برخی از برنامه‌های «زنده»، از تذکر نهادهای امنیتی و بالادستی درباره برخی حواشی اخیر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی میرباقری در حاشیه نشست رونمایی از انیمیشن جدید سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره حواشی زنده و تولیدی بودن برنامه‌ها، سریال «کتونی زرنگی» و تولید «خندوانه» و «عصر جدید» توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ابتدا درباره تولیدی شدن برنامه‌های زنده بیان کرد: برنامه زنده یعنی تولید و پخش برنامه همزمان باشد، مثل بسیاری از برنامه‌های خبری که همزمان پخش می‌شود و یا مسابقات فوتبال که همزمان روی آنتن می‌رود و ما ساعت بسیار زیادی برنامه زنده داریم که به لحظه مثل شهادت سردار سلیمانی و پرتاب موشک به پایگاه عین الاسد به آن‌ها پرداخته شد و می‌شود. این‌برنامه‌ها ضرورت دارد زنده باشد. ما ضوابطی را در رابطه با برنامه‌های زنده اعلام کردیم و برنامه‌هایی که ضرورت ندارد زنده پخش شود ضبطی می‌شود و یک یا دو ساعت بعد از تولید پخش شود.

برنامه‌های «زنده» چرا ضبطی شدند؟

میرباقری با اشاره به حواشی پیش آمده در برنامه‌ها طی هفته‌های اخیر عنوان کرد: در برخی موارد مطالبی را کارشناسان و مهمانان ناخواسته مطرح می‌کردند که باعث تشویش افکار عمومی شد و خودشان بعداً می‌گفتند که نمی‌خواستند آن را بیان کنند. یا در مواردی مجری نتوانسته بود به طور مناسب صحنه را هدایت و کنترل کند.

معاون سیما تصریح کرد: در این موارد هم افکار عمومی حساس بود و هم نهادهای بالادستی، امنیتی و فرهنگی تذکر می‌دادند. ما هم به این دلیل که هم این برنامه‌ها ضرورتی برای زنده بودنشان نبود و هم این خطاها استمرار داشت، به این نتیجه رسیدیم که نیاز نیست این همزمان که تولید می‌شوند پخش هم بشوند. در این صورت جلوی ایرادی که بوجود می‌اید می‌تواند گرفته شود.

میرباقری ادامه داد: پس بحث این نیست که چنین برنامه‌هایی وجود نداشته باشد، اینها برنامه‌هایی خوب و قوی هستند و برخی‌شان برنامه‌هایی انقلابی هستند اما به دلیل اینکه زنده بودن آنها لطماتی را به رسانه، برنامه و افکار عمومی وارد می‌کند، سازمان تصمیم گرفت این برنامه‌ها هم باشند و هم خطاهایشان به حداقل برسد. این تصمیمی است که سازمان گرفته است و قانونی است. همه باید به قانون عمل و تمکین کنیم چون تصمیمی حرفه ای و کارشناسی است. این برنامه جزو برندهای سازمان هستند.

«کتونی زرنگی» صلاحیت پخش ندارد

وی در ادامه درباره تکلیف سریال «کتونی زرنگی» گفت: این سریال توسط سیمافیلم بررسی شد و ما آن را به دلیل برخی ایرادات محتوایی سریال در اختیار حوزه نظارت سازمان هم قرار دادیم. متفقا بیان شد ایرادات محتوایی و کیفی در سریال وجود دارد و صلاح نیست این سریال در این ایام روی آنتن برود.

وی اضافه کرد: در کنار این مساله حواشی ای هم از طرف کارگردان بوجود آمد که حرف‌های سخیف و نامربوطی را بیان کرده بود که در تراز کارگردانی که می‌خواهد کار انقلابی در تراز مردم ایران بسازد نبود. او عذرخواهی کرده بود. این در حال بررسی در حوزه‌های ذیربط است اما در عین حال سریال از نظر کیفی اعلام شد که صلاحیت پخش ندارد و در کنار آن، این حواشی هم مطرح شد.

معاون سیما در ادامه درباره نظارت روی فیلمنامه‌ها عنوان کرد: در ارتباط با سریال «کتونی زرنگی» دوستانی باید کار را نظارت می‌کردند اما این کار با توجه به اینکه از تولیدات زیرنظر سیمافیلم نبود، این اتفاق رخ نداد. شبکه سه سیما مسیر ویژه‌ای را برای این سریال طراحی کرده بود و آن را به خانه تولیدات جوان سپرده بود که کار از آن طریق جلو رفت در حال حاضر نیز اصلاحاتی انجام می‌گیرد که این گونه خطاها به صفر برسد.

وی ادامه داد: در عین حال شورایی در سیمافیلم وجود دارد که این نظارت را انجام می‌دهد اما در وهله اول گروه فیلم و سریال کار را بررسی کرده و بعد برای سیمافیلم ارسال شده و هماهنگی‌ها انجام می‌شود و کار به تولید می‌رسد.

«خندوانه» نوروز ۹۹ می‌آید، «عصر جدید» یک ماه دیگر

میرباقری همچنین درباره تولید فصل جدید «خندوانه» گفت: مذاکرات برای تولید خندوانه انجام گرفته است و این برنامه برای نوروز روی آنتن می‌رود.

وی همچنین درباره زمان پخش «عصر جدید» و «دورهمی» خبر داد: عصر جدید در مراحل پیش تولید جدی است و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر بتواند به پخش برسد. دورهمی هم به خاطر ایام فاطمیه متوقف شده بود درحالی که چهار برنامه ضبط شده داشتیم و این برنامه هم مسیر عادی خود را طی می‌کند. این برنامه نیز در حال حاضر به صورت هفتگی روی آنتن خواهد رفت.

معاون سیما درباره پخش «سرزمین کهن» که به دلیل حواشی متوقف مانده است نیز گفت: سرزمین کهن یکی از بهترین سریال‌هایی است که در تلویزیون ساخته شده و بهترین بازیگران در آن حضور دارند. خود من چندین بار برخی قسمت‌های این سریال را دیده‌ام و امیدوارم برخی سوتفاهم‌هایی که بوجود امده بود رفع شود.

وی در پایان درباره نبود استقامت مدیران برای دفاع از این سریال نسبت به حواشی پیش آمده گفت: شاید در زمان پخش استقامت بیشتری برای حمایت از این سریال نیاز بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.