سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

در نشست خبری «آبادان یازده۶۰» مطرح شد؛

اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند!

نشست خبری فیلم سینمایی «آبادان یازده۶۰»

سینماپرس: مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم «آبادان یازده۶۰» در نشست خبری فیلم که با حضور عوامل و بازیگران آن برگزار شد، گفت: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه‌ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می‌کنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت باحضور عوامل فیلم، کارگردان و نویسنده (خوشبخت)، حسن کلامی (تهیه‌کننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی امشب چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فرزاد حسنی در ابتدای این نشست از مهرداد خوشبخت در ارتباط با ساخت اولین فیلم در خصوص رادیو زمان جنگ تشکر کرد.

خوشبخت در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.

او در ارتباط با انتخاب بازیگران گفت: واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.

علیرضاکمالی در خصوص نقش خود در «آبادان ۱۱۶۰» گفت: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در این‌باره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.

هم چنین محمدی درباره حضور در این فیلم بیان کرد: باراولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.

ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کارکتر شکل می‌گیرد. او در گیر فضای جنگ می‌شود و خود را فدا می‌کند.

شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.

خوشبخت هم در ارتباط با لهجه‌های فیلم گفت: حضور جهانگیر میرشکاری برای آموزش لهجه بسیار موثر بود.

منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم تصریح کرد: سینمای ما اگرچه به فیلم‌هایی با پروداکشن‌های خاص نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملی‌گرای سینما به فیلم‌هایی مانند «آبادان یازده ۶۰» نیاز داریم.

امجدیان ادامه داد: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا می‌کرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس می‌کنم این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره است.

بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در همه بخش‌های آن حضور داشت و کم حجم هم نبود. در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر این موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم شد.

عبدی ادامه داد: موسیقی ارمنی یکسری فواصل دارد و موسیقی فیلم ارمنی نیست. بخشی از موسیقی ارمنی در فیلم اجرا می‌شود و به دنبال بیان این موضوع بودم که نشان دهم کارکتر با موسیقی ارمنی آشنایی دارد.

تهیه‌کننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامه‌ای را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی رانشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع‌کننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.

کلامی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان با سوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعف‌مان بفهمیم.

او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است اما  ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.

صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه ۶۰ باشد به بسیجی‌های دهه ۹۰ شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباس‌ها از روی یکسری از عکس‌ها و براساس مستندات انتخاب شدند.

خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده ۶۰» اصلی‌ترین منبع  ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.

کارگردان فیلم بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می‌خواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم.

او ادامه داد: ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این ۱۰ نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند نشان از همدلی آن‌ها دارد.

منتقد حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم به ما یادآوری می‌کند که در بحرانی‌ترین شرایط، رسانه می‌تواند نقش نجات دهنده را ایفا کند. این نکته را هم باید متذکر شوم که ریتم فیلم کاملا درست است و همه چیز را کنترل می‌کند.

کارگردان «آبادان یازده ۶۰» در خصوص نقش‌های فیلم گفت: ما ارتشی تکاور در سکانسی از فیلم داریم که فیلم‌های مستند را به سختی پیدا کردیم. آرزو دارم فیلم ذوالفقاری و جنگ تن به تن آن را بسازم.

سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه ۵۰ نفره‌ایی روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک می‌کند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.

طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقش‌ها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریم‌ها بیرون نزند.

خوشبخت همچنین گفت: در فیلم به دنبال بیان اسم رادیوهای واقعی آن زمان نبودیم و مجبور به حذف تعدادی از سکانس‌های فیلم  بودیم.

او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اظهار کرد: دوره تیر و توپ در فیلم‌ها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز می‌خواهم این فیلم را حمایت کنید.

خوشبخت افزود:قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.

کمالی هم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: در خصوص این سوال که می‌گویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدم‌ها و شخصیت‌ها و قهرمان سازی آن‌ها نبود.

کمالی با بیان اینکه من خودم را ستاره نمی‌بینم عنوان کرد: در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.

خوشبخت در آخر خاطرنشان کرد: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه‌ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می‌کنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.