شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

نگاهی به روز هفتم جشنواره فیلم فجر؛

از تنش در نشست های خبری جشنواره تا خداحافظی یک بازیگر کهنه کار از سینما/ وقتی آشنا به دیدن فیلم های سیاسی می آید!

حسام الدین آشنا در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز هفتم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها سرشار از حاشیه بود؛ پردیس سینمایی ملت شلوغ ترین و جنجالی ترین روز خود را تجربه کرد و نشست خبری ۲ فیلم سینمایی «خروج» و «آتابای» به تنش کشیده شد.

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز هفتم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی بود. این در حالی است که طی ۳ روز پایانی برگزاری جشنواره قرار است اهالی رسانه و منتقدان در سینمای رسانه ها در یک سانس ویژه (ساعت ۲۲) نیز به تماشای فیلم ها بنشینند و ۴ فیلم داستانی را تماشا کنند و هنوز مشخص نشده که وضعیت اکران فیلم های مستند و کوتاه که در این ساعات روی پرده می رفتند چه خواهد شد!

«لباس شخصی» که یک تریلر سیاسی و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است توانست با استقبال خوب منتقدان و اهالی رسانه روبرو شود. «خروج» و «آتابای» اما واکنش های مثبت و منفی زیادی را در پی داشتند که همین مسأله باعث ایجاد تنش در نشست های رسانه ای این فیلم ها شد.

حاتمی کیا در واکنش به خروج فیلم «خروج» از فهرست فیلم‌های آرای مردمی گفت: «من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که این هیات را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.»

وی درباره همکاری با اوج هم صحبت‌هایی داشت. او گفت: «مگر اوج، نان خانه شما را برداشته؟ چرا این چیزها را مشکل می‌دانید؟ البته می‌دانم مشکل‌تان همکاری‌ام با اوج نیست... با تهیه‌کنندگانی با بودجه‌های میلیاردی فیلم بسازم که بعدا تقش دربیاید؟ اما همکاری با اوج که سرمایه‌اش نیز مشخص است، ترجیح می‌دهم.»

از حاشیه‌های جالب توجه نشست خبری فیلم «خروج» این بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس جمهور به عنوان مهمان ویژه در نشست خبری این فیلم حضور داشت! اما فرامرز قریبیان بازیگر کهنه کار سینمای کشور نیز در نشست خبری این فیلم «خروج» را آخرین اثر سینمایی اش معرفی و از سینمای ایران خداحافظی کرد.

نشست خبری فیلم خروج رکورد مدت زمان را شکست و حدود ۸۰ دقیقه طول کشید و همین مسأله باعث شد بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان امکان تماشای فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی را از دست بدهند. این مسأله با انتقاد جدی از سوی خبرنگاران روبرو شد و آن ها مقصر اصلی این اتفاق را عدم برنامه ریزی و زمان بندی مناسب از سوی دست اندرکاران و برنامه ریزان ستاد جشنواره فیلم فجر عنوان کردند.

درگیری لفظی هادی حجازی فر با یکی از منتقدان قدیمی سینما در نشست خبری فیلم «آتابای» نیز یکی از نکات حاشیه ای این روز پر جنجال در پردیس سینمایی ملت بود.

اما یکی دیگر از نکات قابل تأمل باز شدن در سینمای رسانه ها به روی دوستان و آشنایان و اقوام برخی افراد خاص بود! هرچند که این پردیس سینمایی در روزهای گذشته هم شاهد حضور برخی افراد بی ارتباط با رسانه ها از جمله برخی کودکان سینمادوست! بود اما نکته قابل تأمل اینجا است که علیرغم همه وعده های از پیش داده شده افراد بی ربط بسیاری در سینمای رسانه ها تردد می کنند و معلوم نیست تیم نظارت و تشریفات جشنواره رسما چه کاری انجام می دهد! بر اساس شنیده ها برخی افراد صرفا با تماس تلفنی و یا ارسال یک کاغذ مکتوب به حراست ورودی سینمای رسانه ها امکان حضور در این پردیس سینمایی را پیدا می کنند!

جدا از همه این مسائل از کارافتادن بخشی از سرویس های بهداشتی سینمای رسانه ها دردسرساز شد و این مسأله صدای انتقاد انبوهی از اهالی رسانه را که همواره انتقاد خود را نسبت به ضعف های فاحش این پردیس سینمایی ابراز داشتند، درآورد.

یکی از سوألات مهمی که این روزها اهالی رسانه از خود می پرسند این است که چرا ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره کمتر در میان اهالی رسانه حاضر می شود و چندان در پردیس سینمایی ملت و در میان جمع رسانه ها حضور پیدا نمی کند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.