شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

در قسمت پنجاه و هفتم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: چرا رتبه و اولویت فیلم ها در بخش آرای مردمی شفاف سازی نمی شود؟/ پخش شهرآورد کمی فضای تلخ فیلم ها را تلطیف کرد!

قسمت پنجاه و هفتم برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت پنجاه و هفتم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از خبرگزاری سینماپرس همراه با محمدصالح حجت الاسلامی از خبرگزاری موج با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی حواشی روزهای میانی برگزاری جشنواره فیلم فجر گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: خانه سینما نهاد صنفی سینماگران است. مردم که عضو خانه سینما نیستند که خانه سینما بخواهد روی آرای آن ها نظارت کند، خانه سینما وظیفه اش آن است که به مشکلات معیشتی، رفاهی، بیکاری، بیمه ای و... اهالی سینما رسیدگی کند.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه پنجاه و هفتمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

کریمی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه پردیس سینمایی ملت رخدادهای زیادی را در روز ششم تجربه کرد اظهار داشت: یکی از این رخدادها مسابقه شهرآورد پایتخت بود. نظر شما درباره این مسابقه فوتبال در دل یک جشنواره بزرگ مثل فجر چیست آیا موضوعیت دارد؟

حجت الاسلامی در این راستا اظهار داشت: من فکر می کنم این یک بدعت عجیب و غریب است. درست است که ورزش فوتبال محبوب است اما من به یاد ندارم تا به حال یک مسابقه فوتبال به خاطر یک کار هنری تعطیل شده باشد. گلایه من از اهالی رسانه است که جوری عمل کردند که ستاد جشنواره فکر کند بهتر است یک سانس ویژه را به فوتبال اختصاص بدهد.

منتظری نیز با بیان اینکه بنده هم مخالف پخش فوتبال در سینمای رسانه ها بوده و هستم خاطرنشان کرد: با تمام این اختلاف نظرها نباید فراموش کنیم که پخش فوتبال یک شور و حال خاصی وجود آورد و خیلی ها می گفتند این یک اتفاق خوبی بود! به دلیل فیلم های به شدت سطحی و نازلی است که در جشنواره فجر ۳۸ ام وجود دارد و فضای تلخ و سیاه فیلم ها که منتقدان و اهالی رسانه به شدت نسبت به آن انتقاد داشتند، پخش فوتبال توانست کمی فضا را تلطیف کند.

وی ادامه داد: اما در هر صورت اصل چنین اتفاقی قطعا زیر سوأل هست و باید تجدیدنظر کرد که برای سال های آتی این اتفاق رخ ندهد هرچند که دوستان روابط عمومی و ستاد اجرایی جشنواره گویا به مقوله فوتبال علاقمند هستند و به همین دلیل هم طی سال های اخیر شاهد بودیم که به مجری های فوتبالی تلویزیون کارت حضور در سینمای رسانه ها را می دادند. این در حالی است که ما پیشکسوتانی را در سینما داریم که آن ها باید رونق بخش بزرگترین محفل سینمایی مان باشند.

کریمی نیز در این رابطه گفت: بنده هم مخالف نمایش شهرآورد در سینمای رسانه ها هستم. باید بعد تخصصی جشنواره جدی گرفته شود. شور و حلاوت باید با فیلم ها ایجاد شود نه مسائل حاشیه ای!

در بخش دیگری از این گفتگو در حجت الاسلامی در خصوص انتقاد یکی از فیلمسازان نسبت به حضور فیلم مجید مجیدی در بخش سودای سیمرغ اظهار داشت: آقای منتظری پیش از این تجربه حضور در جشنواره های جهانی از جمله جشنواره فیلم کن را داشتند و آگاه هستند که در همه جشنواره ها دبیر اختیار این را دارد که حتی برخلاف آیین نامه جشنواره و بنا به نظر و صلاحدید خودش عمل نماید.

منتظری نیز در این رابطه گفت: اساسا سوأل بنده این است که چرا نباید یک فیلمساز مطرح کشورمان که برای ما در سطح جهانی افتخارات بسیار کسب کرده در جشنواره فجر حضور داشته باشد؟ ما در تمام جشنواره های معتبر بین المللی شاهد هستیم که همواره تسهیلات ویژه ای برای برخی فیلمسازان و آثار خاص قائل می شوند. بی تردید حضور آقای مجید مجیدی و فیلم شان در جشنواره رونق بخش جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی است.

وی متذکر شد: بنده معتقدم همانطور که در بسیاری حوزه ها ما با تنگ نظری های جدی روبرو هستیم در سینما هم این تنگ نظری ها بسیار وجود دارد. اگر فیلمسازان خود را در مقابل یکدیگر نبینند و تنها دغدغه شان رشد و اعتلای سینمای کشور باشد ما هرگز شاهد چنین اختلاف نظرهایی نخواهیم بود!

کریمی سپس به خارج شدن فیلم سینمایی «خروج» از میان فیلم های های برتر تماشاگران اشاره کرد و گفت: ظاهرا این فیلم از گردونه رقابت بهترین فیلم مردمی خارج شده است. ای کاش خود جشنواره بخش مهم آرای مردمی را در دست می گرفت. در حال حاضر که خانه سینما متولی این کار است این اتفاق در صورتی رخ داده که اختلافات جدی در میان صنوف خانه سینما وجود دارد و این مسأله در قالب نامه ها و بیانیه هایی متجلی شد؛ ای کاش بخش آرای مردمی به دست خانه سینما سپرده نمی شد.

حجت السلامی نیز در این رابطه گفت: بی تردید اگر خود مسئولان جشنواره هم اداره این بخش را بر عهده بگیرند باز هم شائبه های بسیار وجود خواهد داشت و آن ها محکوم خواهند شد که از فیلم هایی خاص حمایت کرده اند. بنده معتقدم باید فکری کرد که این شبهات به وجود نیاید. ما یک جشنواره بزرگ سینمایی داریم که به متأسفانه به دست خود سینماگران مدام بر چهره اش چنگ انداخته می شود؛ البته تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!

منتظری هم در این رابطه گفت: جدا از اینکه چه نهادی قرار است آرای مردمی را شمارش کند مسأله اصلی این است که چرا اولویت فیلم ها از روز اول شفاف سازی نمی شود؟ بی تردید اگر اولویت بندی وجود داشته باشد شبهات کمتر می شود. من شخصا طی سال های اخیر شاهد انتقاد بسیاری از اهالی رسانه و سینماگران هستم که می گویند چرا خود دبیرخانه جشنواره فجر که همه چیز باید تحت نظر آن باشد این مسأله مهم را به خانه سینما سپرده است؟

وی تأکید کرد: خانه سینما نهاد صنفی سینماگران است. مردم که عضو خانه سینما نیستند که خانه سینما بخواهد روی آرای آن ها نظارت کند. خانه سینما نهاد صنفی اهالی سینما است و وظیفه اش آن است که به مشکلات معیشتی، رفاهی، بیکاری، بیمه ای و... اهالی سینما رسیدگی کند اما متأسفانه دوستان مشکلات را کنار گذاشته و به مسائلی ورود می کنند که با انتقاد جدی روبرو می شود.

کریمی نیز در این خصوص گفت: بله معنایی ندارد که ما جشنواره را برون سپاری کنیم.

منتظری در بخش نهایی این برنامه با بیان اینکه من امشب با یکی از فیلمسازان خوب کشورمان گپ و گفتی داشتم اظهار داشت: ایشان موردی را عنوان کردند که بنده خواستم آن را در برنامه بازگو کنم. ایشان گفتند با توجه به تمام سیاه نمایی ها، تلخی ها و روابط عجیبی که در فیلم های شاهدیم و مصرف بسیار مشروبات الکلی و مواد مخدر، اگر نشان دادن چنین مسائلی در سینمای کشور آزاد شده سازمان سینمایی رسما اعلام کند تا همه فیلمسازان آگاه باشند و بتوانند در فیلم های شان از این موارد بهره بگیرند! اما اگر همچنان این کارها غیرقانونی است چطور برخی فیلم ها مجوز می گیرند و تولید می شوند و حالا در جشنواره فجر انقلاب اسلامی هم حضور دارند!

کریمی در خاتمه افزود: متأسفانه این اوضاع اسفبار در تئاتر هم وجود دارد و حتی می توانم بگویم وضعیت در آنجا بسیار بدتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.