سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

انتظار اهالی سینما از داوری جشنواره فجر؛

گفتمان انقلاب اسلامی باید مورد توجه هیأت داوران باشد

وحیدزاده-سلیمی-لاجوردی-بیدل-برجی-حاجتمند-حسینی-سلطانی

سینماپرس: تعدادی از چهره های سینمای کشور خطاب به داوران جشنواره فجر انقلاب اسلامی گفتند: از عملکردهای سلیقه ای، سیاسی و جناحی پرهیز کرده و در داوری آثار گفتمان انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دهید. آن ها همچنین حضور داوران دوتابعیتی در جشنواره فیلم‌فجر انقلاب را به شدت تقبیح کردند.

به گزارش سینماپرس ۸ تن از چهره های برجسته سینمای کشور آقایان: ابراهیم وحیدزاده، سهیل سلیمی، عباس لاجوردی، داود بیدل، رضا برجی، هادی حاجتمند، سیدحامد حسینی و مصطفی سلطانی در گفتگو با سینماپرس توصیه های جدی را خطاب به داوران جشنواره ابراز داشتند که گزیده این توصیه ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: وجود نگرش های سیاسی و جناحی در داوری آثار جشنواره بسیار آسیب زننده است؛ این نوع نگرش می تواند باعث اجحاف در حق بسیاری از فیلم هایی شود که شاید شایستگی بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشند اما با خط فکری، جناحی و سیاسی داوران همخوانی ندارند!  دبیر و شورای سیاست گذاری جشنواره باید در هنگام گزینش افراد برای هیأت های داوری این نکته مهم را مدنظر داشته باشند که تنها افرادی را انتخاب کنند که آن افراد پیش از این امتحان خود را به خوبی در سینما پس داده باشند، نگرش سیاسی شان با اهداف جشنواره یکسان باشد و در داوری آثار بر اساس درک سینمایی نظر بدهند نه اینکه اعمال سلیقه کنند.

سهیل سلیمی کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: حضور داوران دوتابعیتی، جشنواره فجر انقلاب را دچار پارادوکس کرده است؛ سوأل اصلی بنده از دبیر و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر این است که چطور یک فرد می تواند تابعیت کشور دیگری را داشته باشد اما از وی انتظار داشته باشیم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در انتخاب هایش لحاظ کند؟ چنین اتفاقی اصلاً قابل فهم و درک نیست!  حضور دوتابیعتی ها در جشنواره فجر انقلاب به شدت لطمه زننده است چرا که توجه به منافع ملی و ارزش های انقلابی مهمترین کار هیأت داوران است و تبعاً کسانی که دوتابعیتی هستند نمی توانند تنها به یکی از تابعیت های شان وفادار باشند و این مسأله باعث آسیب به جشنواره فجر انقلاب می شود.

عباس لاجوردی کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر همانطور که از عنوانش هویدا است جشنواره ای برآمده از دل انقلاب اسلامی است و از این رو فیلم های سیاه نما و دشمن شادکن نباید جایی در جشنواره فجر انقلاب داشته باشند و داوران باید دقت بسیار کاری کنند تا این نوع آثار در جشنواره انقلاب مورد توجه قرار نگیرند.  ما نباید همانطور که غربی ها به اپوزوسیون رادیکال ضد جمهوری اسلامی ایران میدان می دهد و با پروپاگاندای تبلیغاتی بسیار فیلم های به شدت ضعیف آن ها را در جشنواره های جهانی به نمایش درمی آورد، عمل کنیم. ما باید در جمهوری اسلامی ایران به فیلم های انقلابی و ارزشی بها بدهیم اما نمی دانم چرا برخی افراد اصرار دارند که ما جا پای غربی ها بگذاریم و در راستای منافع آن ها عمل کنیم؟

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، رویدادی برآمده از دل انقلاب اسلامی است و توجه به منافع ملی و آرمان های ارزشی، انقلابی و دینی باید در داوری آن مدنظر قرار گیرد؛ امید است داوران جشنواره به این مسائل بسیار مهم دقت نظر داشته باشند و مسئولان جشنواره نیز به درستی آن ها را توجیه کرده باشند که می بایست با چه ملاک و معیارهایی فیلم های حاضر در جشنواره انقلاب را مورد ارزیابی قرار دهند.  طبیعی است افرادی که حضور در هیأت های داوری، انتخاب و... جشنواره فیلم فجر را می پذیرند باید منافع جمهوری اسلامی ایران و ارزش های انقلاب اسلامی را مدنظرشان قرار دهند.

رضا برجی مستندساز مطرح سینمای کشورمان گفت: داوران جشنواره باید برای آثار ترویج دهنده فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی امتیاز ویژه ای قائل شوند؛ در این رویداد باید آثاری جایزه بگیرند که به اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی پایبند هستند، چرا که این جشنواره برآمده از دل انقلاب اسلامی است و باید بازتاب دهنده فرهنگ انقلابی باشد.  این رویداد سینمایی باید صدای انقلاب اسلامی و امت شریف ایران اسلامی را به گوش جهانیان برساند و تفکرات انقلابی و ارزشی را بسط و گسترش دهد. بی تردید کسانی که در جشنواره فیلم فجر پست و سمت می گیرند همگی باید به اهداف انقلاب اسلامی پایبند باشند؛ باید نبرد با ظلم را قبول داشته باشند، باید جنگ بین فقر و غنا را قبول داشته باشند، در غیر این صورت اصل برگزاری جشنواره فجر انقلاب زیر سوأل می رود.

هادی حاجتمند کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: گویا برخی آقایان فراموش کرده اند که جشنواره فیلم فجر انقلاب، جشنواره فیلم تهران نیست و به همین دلیل بیش از آنکه دغدغه و مسأله شان این باشد که فیلم های ارزشی و انقلابی مورد توجه قرار بگیرند، به آثاری توجه می کنند که از محتوای ارزشی، انسانی، دینی، ملی و انقلابی به دورند و تنها ساختاری اغراق شده دارند؛ این در صورتی است که داوری ها در جشنواره فیلم فجر تنها باید بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی باشد.  بی توجهی به محتوا و توجه ویژه به ساختار فیلم ها بسیار فاجعه بار و تمسخرآمیز است. بنده بارها فکر کرده ام که ای کاش داوران جشنواره فیلم فجر انقلاب از میان افراد انقلابی و آزاده ها و آزاداندیشان گزینش می شدند تا آن ها فیلم های این رویداد مهم سینمایی را بر اساس گفتمان ارزشمند انقلاب اسلامی داوری می کردند.

سیدحامد حسینی تهیه کننده سینما گفت: ملاحظات، سفارشات و سلایق نباید جشنواره فجر انقلاب را به انحراف بکشاند اما متأسفانه بارها دیده شده که این مسائل جشنواره را دچار حاشیه هایی کرده که ماحصل آن به ضرر جشنواره فجر انقلاب است.   جشنواره فیلم فجر ۲ مأموریت مهم دارد که یکی از آن ها کمک به تکنیک و فن سینمایی و تعالی آن و دیگری که موضوع بسیار مهمتری است محتوا را شامل می شود. ما باید به محتوای آثار جشنواره و اینکه این محتوا تا چه میزان می تواند به زندگی شهروندی و اجتماعی مان کمک کند توجه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین ها را معرفی کنیم.

مصطفی سلطانی کارگردان سینما گفت: شخص دبیر جشنواره باید نظارت جدی بر داوری ها داشته باشد؛ این دبیر است که باید دستور دهد تا داوران بر اساس خط مشی و آرمان های انقلاب اسلامی گام بردارند و فیلم ها را انتخاب کنند.  اگر فیلمی برخلاف ارزش ها در جشنواره حضور دارد داوران مجبور هستند آن را داوری کنند از این رو هیأت انتخاب باید پاسخگوی حضور فیلم هایی‌برخلاف ارزش های ملی و انقلابی باشند و بگویند چرا چنین فیلم هایی را برگزیده اند!؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.