چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

با تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره؛

تعینن زمان جدید جشنواره «تئاتر اکبر رادی»

 اکبر رادی

سینماپرس: شورای سیاستگذاری دومین جشنواره «تئاتر اکبر رادی» با هماهنگی‌های بعمل‌آمده، زمان جدید این جشنواره را چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه جاری به مدت چهار روز تعیین کرد.

به گزارش سینماپرس، بنا به اعلام دبیرخانه، این رویداد فرهنگی هنری از ۳۰ بهمن ماه سال جاری به مدت ۴ روز تا تاریخ ۳  اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی که پیشتر قرار بود در دیماه سالجاری برگزار شود به دلیل حوادث ناگوار دیماه ۹۸ به تعویق افتاده بود.

هنرمندانی که به عنوان داور، دوممین جشنواره تئاتر اکبر رادی را همراهی می کنند عبارتند از:

داوران رادیو رادی : بهزاد فراهانی، بهروز محمودی بختیاری و ‌رویا فلاحی

داوران نمایشنامه نویسی: محمد چرم شیر، علی عابدی و مهدی کوشکی

داوران مقالات رادی شناسی: شهرام زرگر، دکتر بهرام جلالی پور و آرش رادی

دبیر رادیو رادی : ایوب آقاخانی

دبیر مقالات رادی شناسی و صحنه ای (مونولوگ) : دکتر روح الله جعفری

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در یک نگاه

این جشنواره با دبیری بهزاد صدیقی و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت شورای اسلامی شهر تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و با حمایت فرهنگسرای سرو، مجموعه تئاتر شهر، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش)، عمارت نوفل لوشاتو و شرکت تبلیغاتی جارچی در تهران برگزار می شود.

دومین جشنواره‌ تئاتر اکبر رادی، با هدف تقویت بنیان نمایشنامه‌نویسی ایران، ژرف‌نگری و بازشناسی آثار و اندیشه‌های‌ استاد اکبر رادی و ارج ‌نهادن و شناختن استعدادهای جدید نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌های رادیویی و مقالات پژوهشی رادی‌شناسی در سه بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی، مقالات پژوهشی رادی‌شناسی و رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) و دو بخش غیر رقابتی صحنه‌ای و سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان در هفته‌ پایانی آذر سال جاری برگزار خواهد شد.

بخش نمایشنامه نویسی دومین دوره‌ جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی به صورت رقابتی برگزار خواهدشد. در این بخش کلیه  نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور می‌توانند متقاضی حضور در این بخش جشنواره باشند. بر اساس شرایط و مقررات دبیرخانه در این بخش، نمایشنامه‌نویسان می‌توانند آثار خود را با موضوع آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین در این بخش، آثار نمایشنامه‌نویسانی پذیرفته می‌شود که می‌بایستی حداقل دو نمایشنامه‌ آنان به اجرای عموم در آمده باشد. علاوه بر آن فقط نمایشنامه‌هایی که تا کنون در مسابقات نمایشنامه نویسی شرکت نکرده باشند و به چاپ نرسیده باشند، پذیرفته می‌شوند، ضمن این که هر نمایشنامه‌نویس فقط می‌تواند با ارسال حداکثر دو اثر، متقاضی شرکت در جشنواره باشد.

بخش مقالات رادی شناسی، دومین دوره جشنواره‌ تئاتر اکبر رادی است که به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.  پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را با موضوعات و عناوینی هم‌چون توجه به ارزش‌های نهاد خانواده در آثار اکبر رادی، مفهوم شهر و شهرنشینی و حقوق شهروندی در آثار استاد اکبر رادی، روایت‌شناسی در آثار استاد اکبر رادی، بررسی آثار استاد اکبر رادی از دیدگاه نقد تکوینی، ره‌یافت‌ها و الگوها در دراماتورژی آثار استاد اکبر رادی، شیوه‌های کارگردانی نمایشنامه‌های اکبر رادی، گرته‌برداری، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی و بررسی تطبیقی نمایشنامه ‌های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

همچنین در دومین دوره‌ جشنواره تئاتر اکبر رادی، برای نخستین بار سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان (با تمرکز به آثار اکبر رادی، آنتوان چخوف، هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ، آرتور میلر) با حضور پژوهشگران تئاتر ایران و جهان به صورت غیر رقابتی برگزارخواهد شد.  پذیرش آثار در این بخش بر اساس دعوت از پژوهشگران تئاتر ایران و جهان و ارسال مقالات آنان به دبیرخانه جشنواره صورت می‌گیرد. مقالات پژوهشگران مدعو این بخش و مقالات منتخب هیئت داوران مقالات رادی شناسی در این سمینار، در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد و اصل و چکیده‌ مقالات آنان پس از ارائه در سمینار بین‌المللی در جلد هفتم کتاب رادی شناسی منتشر می‌شود.

بخش رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) این جشنواره نیز به صورت رقابتی و برای نخستین بار در دو گروه نمایش‌های رادیویی و رادیو تئاتر برگزار می‌شود. در این بخش در هر دو دسته، حداکثر شش اثر توسط هیئت انتخاب این بخش به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد. پذیرش آثار در این بخش رقابتی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و خلاقیت در اجرای نمایش رادیویی بستگی دارد. در این بخش آثار جدیدی که در سال ۱۳۹۸ تولید شده باشند، مورد پذیرش دبیرخانه دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی قرارخواهد گرفت. شرایط حضور در بخش میهمان متعاقباً به تناسب شرایط برگزاری اعلام می‌شود.

بخش صحنه‌ای این جشنواره هم به صورت غیر رقابتی برگزار خواهدشد و دبیر جشنواره برای اجرای نمایش‌های این بخش، از تعدادی از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان تئاتر دعوت به عمل می‌آورد تا بر اساس نمایشنامه‌های «از پشت شیشه‌ها»، «پلکان»، «مرگ در پاییز»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و «خانمچه و مهتابی»،  نمایشنامه‌ای را به صورت مونولوگ نوشته و در روزهای برگزاری جشنواره به صحنه بیاورند.

آثار برگزیده هیئت داوران هر یک از بخش‌ها، طی برگزاری آیین ویژه‌ای با حضور هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و مدیران فرهنگی هنری معرفی خواهند شد. جوایز این جشنواره در بخش‌های مختلف شامل نشان استاد اکبر رادی، مدال استاد اکبر رادی، دیپلم افتخار و لوح سپاس و تقدیر است. همچنین اثر برگزیده هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی و مقالات برگزیده رادی شناسی در جلد هفتم کتاب رادی شناسی توسط یکی از ناشران معتبر منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.