جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳

ضعف سیاستگذاری و اجرا؛

جشنواره فیلم فجر و شعاری که معکوس شد!

اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: برخلاف شعار امسال جشنواره فیلم فجر که «با سینما کنار هم باشیم» بود، شاهد چند دستگی‌های مختلفی در طول جشنواره میان اهالی سینما و رسانه بودیم.

به گزارش سینماپرس، دبیر جشنواره فیلم فجر شعار این دوره از جشنواره را "با سینما کنار هم‌ باشیم" نامیده بود، اما متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف سازمان سینمایی و شخص دبیر امسال شاهد چند دستگی‌های مختلفی در طول جشنواره میان اهالی سینما و رسانه بودیم.  

نحوه برگزاری نشست‌ها یکی از عواملی بود که باعث شد بجای اینکه جامعه سینمایی در کنار هم باشند، دچار جدل‌های مختلفی با هم شده و از هم دور شوند.

ضعف سیاستگذاری و اجرا در سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، در نهایت نیز باعث شد تعدادی از سینماگرانی که حتی آثاری در جشنواره داشتند، قید حضور در مراسم اختتامیه را بزنند.

از سوی دیگر اگر یکی از  هدف‌های شعار جشنواره را با هم بودن مردم از طریق سینما فرض کنیم، باز با نگاهی به اکثر فیلم‌های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر در خواهیم یافت که حدود ۹۵ درصد این آثار فیلم‌هایی هستند که از جذبه و توانایی لازم برای جذب مردم به سالن‌های سینما در یکسال آینده برخوردار نیستند و از این حیث سازمان سینمایی به جهت فقدان راهبرد درست نمی‌تواند مردم را از طریق سینما با هم همراه سازد.

نکته دیگر اینکه با نگاهی به فیلم‌های جشنواره پی خواهیم برد که  فیلم‌های زیادی از نظر موضوع و مضمون، راوی همدلی و همراهی مردم نبوده و بلکه حکایت جدایی‌ها و از هم بریدن‌ها و اختلاف‌هاست.

مدیریت‌کلان سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم‌ فجر باید بدانند که تعیین شعار برای یک رویداد مهم سینمایی و فرهنگی در دقیقه نود و یک شبه امکان‌پذیر و درست نیست.  

خیلی مدیران سازمان سینمایی و مشاوران و پژوهشگران این سازمان باید بدانند اگر قرار است شعار و هدفی برای جشنواره معین گردد، باید یکسال قبل، آن شعار مشخص و اعلام شده و در طول سال برای آن برنامه‌ریزی و تلاش و تولید صورت گیرد؛ نمی‌شود فی البداهه و در یک دورهمی و چند روز مانده به جشنواره شعاری انتخاب کرد که در طول جشنواره شکلی معکوس گرفته و نقش بر آب شود.

شاید تعدد مسئولیت‌های رئیس سازمان سینمایی باعث کم دقتی ایشان در این زمینه باشد، اما دبیر جشنواره که ماه‌ها قبل از برگزاری حکم گرفته باید این نکات مهم را یاد گرفته تا دچار چنین غفلت‌ها و بی دقتی‌هایی نشود.  

*محمد دیندار

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.