شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

چرا «مرد نقره‌ای» در جشنواره فجر اکران نشد؟

واکنش مجری هفت به تحریم‌کنندگانی که به جشنواره آمدند!

فیلم سینمایی مرد نقره‌ای

سینماپرس: فیلمی که درباره پرچم ساخته شده اما به جشنواره فجر راه پیدا نکرد؛ کسانی که تحریم کردند اما آمدند و به تعبیر کارگردان "مرد نقره‌ای" احتمالاً باید برای جشنواره‌های خارجی فیلم ساخته شود تا در ایران بهتر دیده شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی "مرد نقره‌ای" برای اولین‌بار اکران شد؛ جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی که به موضوع عزت و هویت ایرانی و قداست پرچم‌ ایران پرداخته است.  هنرمندانی همچون مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، ایرج نوذری، نادر سلیمانی و هنرمندان نوجوانی از جمله امیرکیان عبدی، ایمان امیری و پارسیا شکوری در آن ایفای نقش کرده‌اند؛ در این اثر سینمایی که بخش‌هایی از آن در کشور ترکیه تصویربرداری شده است، علاوه بر هنرپیشگان ایرانی، جمعی از بازیگران ترکیه‌ای نیز حضور دارند. میهمان ویژه این اکران پدر و مادر شهید مدافع حرم "محسن حججی" بودند؛ شاید حاشیه‌های حضور لطیفی در این اکران به انتقادها از عدم حضور "مرد نقره‌ای" در جشنواره فیلم فجر و تحریم‌کنندگانی که سرانجام به جشنواره رفتند برگردد.

محمدحسین لطیفی کارگردان "مرد نقره‌ای" تصریح کرد:  از روزی که با آقای امیری تهیه‌کننده درباره این فیلم صحبت کردیم، پیشنهاد کار در حوزه نوجوان را ارجح دانستم و برای این کار هم همه تاوان دادیم. دلمان می‌خواست تصویر خوبی از ایران ارائه بدهیم و در این امر فکر می‌کنم موفق بودیم. همه ما نسبت به چنین کارهایی باید احساس دین داشته باشیم، فارغ از اینکه مدیران فرهنگی حواسشان به جشنواره ونیز، به جشنواره کن یا به فضای روشنفکری یا هرجای دیگری باشد!

این کارگردان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه اگر باز هم فرصت شود دوباره حاضرم در این حوزه کار کنم، ادامه داد: در این پروژه، دنبال بازیگر بودم، نه دنبال فضای سلبریتی‌بازی. در این فیلم با نسلی کار کردم که حالم را خوب کردند.

لطیفی با اشاره به این که در این پروژه دنبال دستمزد میلیاردی نبودم، تصریح کرد: اگر این پروژه درست حمایت می‌شد، شاید چیز دیگری می‌شد، البته ما نمی‌گوییم ۸ میلیارد و ۱۲ میلیارد کمکمان می‌کردند، بلکه حتی اگر یک و نیم میلیارد هم بیشتر هزینه می‌کردیم، قطعاً کار بهتر از این هم می‌شد.

این کارگردان تلویزیون و سینما در پاسخ به این که چرا "مرد نقره‌ای" به جشنواره راه پیدا نکرده است، بیان داشت: از یکی از دوستان پس از اختتامیه جشنواره همین سؤال را پرسیدم، ایشان یکی از اعضا هیئت انتخاب بودند، گفتم؛ من به نظر شما احترام می‌گذارم اما برایم جالب است که چرا این فیلم به بخش داوری راه پیدا نکرده است؟

وی ادامه داد: نمی‌دانم نظر شخصی‌شان بود یا خیر اما در پاسخ به من گفت «سلیقه هیئت انتخاب نبود»! متأسفانه من این جمله را درک نمی‌کنم. سلیقه هیئت داوران قابل فهم است اما سلیقه‌ای عمل کردن هیئت انتخاب را اصلاً نمی‌فهمم، چون جشنواره ضوابطی برای انتخاب فیلم‌ها و ارائه به بخش داوری دارد که باید طبق آن ضوابط عمل کنند نه سلیقه‌ای.

لطیفی با انتقاد از این نوع نگاه به انتخاب آثار در جشنواره فجر، خاطرنشان کرد: احتمالًا من هم باید فیلمی برای جشنواره‌های خارجی بسازم، تا کارم در داخل بهتر دیده شود.

وی ادامه داد: برخی از دوستان علاقه داشتند تا فیلم را در جشنواره ببینند، اما جشنواره برای من چه چیزی دارد؟ چه فایده دارد که فیلم من به جشنواره راه پیدا کند، برایش سوت بزنند و بعد جایزه را به شخص دیگری بدهند.

لطیفی با اشاره به تحریم جشنواره از سوی برخی از اهالی سینما خاطرنشان کرد: عده‌ای جشنواره را تحریم کردند و اتفاقاً به جشنواره هم آمدند، اما من به جز زمانی که در برنامه "هفت" بودم تا سه سال پیش از آن اصلاً در جشنواره شرکت نکردم، زیرا معتقدم که جشنواره در رسالتی که برعهده داشته باخته است و آن رسالت ایجاد دوستی و مودت بین فیلمسازان است.

وی با انتقاد از روشی که برخی از مدیران فرهنگی در پیش گرفته‌اند، گفت: مدیریت هنرمندان سخت نیست، سختش می‌کنند، چون از هنر بویی نبرده‌اند نمی‌توانند هنرمند را نیز به خوبی مدیریت کنند.

پرویز امیری تهیه‌کننده فیلم سینمایی "مرد نقره‌ای" با اشاره به موضوع فیلم که اهتزاز پرچم ایران و مواجه ورزشکاران ایرانی با حریفان خارجی است، اظهار داشت: در این فیلم آن چه برایمان مهم بوده، عزت و غرور ملی است، دلمان می‌خواست به غیر از بحث سرگرمی این فیلم که برای خانواده‌ها هم جذاب باشد، موضوعات دیگری مانند غرور ملی و عزت فرزندان ایران زمین را به تصویر بکشیم.

وی درباره موضوع و داستان فیلم تأکید کرد: تیم ما روی موضوعاتی متمرکز است که دغدغه کنونی کشور است، ابتدا قهرمانان کوچک را ساختیم و این در حالی بود که نه پیش از این و نه پس از آن فیلمی سینمایی به این موضوع مهم و ضروری، یعنی تولید ملی نپرداخته است. اما همان طور که برای قهرمانان کوچک نیز گیشه را فراموش نکردیم برای "مرد نقره‌ای" نیز جذابیت و بعد سرگرمی فیلم علاوه بر محتوایش که عزت و غرور ملی بود نیز برایمان مهم بود.

امیری ادامه داد: نمی‌دانم جشنواره چه چیزی را ملاک انتخاب فیلم می‌کند، در حالی که در فیلم ما غرور و عزت ملی به تصویر کشیده شده و این جز مانیفیست جشنواره در نظر گرفته شده است، اما فیلم‌مان به جشنواره راه پیدا نکرد و این جای تعجب دارد.

مهدی سلطانی، بازیگر "مرد نقره‌ای" نیز با بیان این که سیاسی نبودن فیلمنامه برای من ارزش داشت، گفت: این فیلم می‌تواند در آمریکا هم نمایش داده شود و همان طور که اینجا همه حاضران در سالن سینما به احترامِ پرچم ایران در پایان فیلم ایستادند و کف زدند، بچه‌های ایرانی مقیم آمریکا هم همان طور تمام قد می‌ایستند و به افتخار پرچم کشورمان کف می‌زنند.

وی تأکید کرد: ما خواستیم بگوییم که پهلوانی مهم‌تر از قهرمانی است و این مرام همیشگی ایرانیان بوده که در دنیای مدرن امروز متأسفانه گاهی مدفون شده و این وظیفه هنرمند است که آن را از زیر خاک بیرون بیاورد.

نادر سلیمانی هم از دیگر بازیگران این مجموعه بود که با اشاره به نقش خود در این فیلم خاطرنشان کرد: تجربه خوبی با آقای لطیفی بود و تیم بسیار خوبی بودند، این فیلم توانست خیلی ساده و صمیمی پیام خود را به رخ بکشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.