دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر؛

رستاک نمونه عینی قابلیت بی‌کران موسیقی محلی

جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: گروه موسیقی «رستاک» در پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر به قابلیت بی‌نظیر تنوع موسیقی مقامی ایران‌زمین عینیّت بخشید.

به گزارش سینماپرس، در تداوم رویدادهای پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی «رستاک» در نوع خود اجرایی تمام و کمال برای حاضرین در تالار وحدت به نمایش گذاشت.

قابلیت چند منظوره اعضای گروه رستاک که در چندین ساز و حرکات آیینی تبحر دارند موجب ارائه برنامه‌ای بی‌ایراد، بااحساس، فنی، هماهنگ و متنوع شده بود. نوازندگان و خوانندگان این گروه که به اجرای موسیقی اقوام مختلف سرزمین پهناور ایران می‌پردازند همه بر اثر تمرین و استمراری که توام با عشق در آن‌ها طی سالیان، نهادینه شده به خروجی اجرایی موفق منتهی می‌شود.

امشب نوازندگان رستاک با مهارت‌ و تسلط توامان با اَکت متناسب با حال و هوای موسیقی محلی، شور و نشاط را برای حاضرین در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انقلاب به ارمغان آوردند. ویژگی شاخص این گروه ازین جنبه قابل ارج است که این آنسامبل با رپرتوارهای اجرایی مادامیکه مخاطب عام را اقناع می‌سازد، تحسین کارشناسان و متخصصین حوزه موسیقی را نیز برمی‌انگیزد.

رستاک دارای کارکردی چند وجهی است و هر مخاطب بسته به سطح شنیداری خود از آن استقبال می‌کند. از جمله مشکلاتی که همچنان در بسیاری از گروه‌های موسیقی محلی  دیده می‌شود و رستاک عاری از آن‌ مشکلات است، عدم هماهنگی دقیق بین نوازنده‌ها، ناکوکی سازها، اکت و زبان بدن نامناسب، پایین بودن سطح تکنیک نوازنده‌ها، عدم وجود برنامه‌ریزی رپرتوار اجرایی براساس تنوع شنیداری و عدم گوش موزیکالیته است. این گروه هیچ کدام از این مشکلات را ندارد و تجربه تکرار و تمرین قطعات طی سالیان باعث پختگی کم‌نظیری در اجراهای این گروه شده است.

و اما مهم‌ترین جنبه اجرای امشب پکیج اجرایی رستاک بود که می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای ترویج و ارتقاء جایگاه موسیقی محلی بویژه از جنبه جلب و جذب مخاطب باشد.  

از اورتورها گرفته تا تنظیم‌ها و انتخاب و ویرایش ملودیک و نمودار آوایی قطعات محلی مقامی، رستاک با اندیشه و با شیوه علمی به روایت موسیقی محلی می‌پردازد. سال‌هاست بحث ترویج موسیقی محلی در پژوهش‌ها، سمینارها و جشنواره‌ها مطرح می‌شود و بسیار بایدها و نبایدها برای ارتقاء جایگاه موسیقی محجور محلی وجود دارد و رستاک به سان فرزند برومند امروز موسیقی محلی می‌تواند باعث سربلندی و اشاعه این ژانر موسیقی شود.

انتخاب معروف‌ترین و جذاب‌ترین ترانه‌ها و آهنگ‌های اقوام مختلف از نقاط قوت اجرای امشب بود که به شیوه‌ای درست در عین حفظ اصول و مبانی بنیادی موسیقی مقامی با رنگ و بوی امروزی برای مخاطب به اجرا گذاشته شد. از «بارو بارو» موسیقی لرستان تا «هله مالی» جنوبی و از «لاله لر» آذربایجان تا «سوزله» کردی قطعات متنوع به اجرا درآمد.

رستاک اخیرا پارا از مرزها فراتر نهاده و اجرای آهنگ‌های معروف محلی کشورهای همسایه را در قالب پروژه «بدون مرز» خود در دستور کار قرار داده است. امشب یکی از این آهنگ‌ها با عنوان «کوچه لر» که از مشهورترین آهنگ‌های جمهوری آذربایجان است برای تماشاچیان اجرا شد. البته این آهنگ بواسطه قرابت فرهنگی، بین کشور آذربایجان و آذری‌زبانان میهن‌مان مشترک است.  

احسان اسدالهی نوازنده «گارمون» به عنوان نوازنده مهمان رستاک را در این اجرا همراهی کرد تا سولیست آهنگ «کوچه لر» باشد. این نوازنده با مهارتی مثال‌زدنی به نوازندگی گارمون پرداخت که به جرات می‌توان گفت که بدون استثنا احساسات تک تک حاضرین را به غایت برانگیخت.

رقص انگشتان نوازنده گارمون بر روی کلاویه‌ها و مهارت وی در نوازندگی که به گونه‌ای اورتور را به صورت ریتم شناور از این سو به آن سوی سرضرب‌ها می‌کشاند و با چنان مهارتی به سر میزان بعدی می‌رسید که شنونده را درگیر می‌کرد. بهره از اشاره‌های تریل خاص موسیقی آذری و نت‌های زینت و بازی نوازنده با ریتم بر گیرایی این قطعه می‌افزود. ظهور گروه‌هایی چون رستاک امید جهانی‌سازی موسیقی مقامی ایران را که به درستی در نگاه «گلوکال» و حرکت در مسیر معرفی موسیقی منطقه‌ای در سطح جهانی عینیّت یافته را زنده می‌سازد.

در این گروه سیامک سپهری در مقام سرپرست گروه و نوازنده تار، فرزاد مرادی خواننده و نوازنده عود، سه‌تار، قوپوز، دوتار و باغلاما، بهزاد مرادی خواننده و نوازنده سازهای کوبه‌ای، اکبر اسماعیل‌پور نوازنده تار و عود، دینا دوستی نوازنده کمانچه، حامد بلند همت نوازنده سازهای بادی، مجید پوستی نوازنده سازهای کوبه‌ای، یاسمن نجم‌الدین نوازنده قانون، امید مصطفوی نوازنده سازهای کوبه‌ای و پریسا اینانلو نوازنده سازهای کوبه‌ای اعضای ثابت گروه رستاک هستند.

احسان اسدالهی نوازنده گارمون و صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده نیز هنرمندان مهمان این گروه هستند.  

وهار(کردستان) رعنا(گیلان) غربت(کرمان) لیلا(خراسان) بارون(لرستان) بوتورای(کردستان) لاله لر(آذربایجان هله مالی(بوشهر) واسونک(شیراز) و سوزله(کردستان) قطعات اجرایی این گروه بودند.

یکی از اقدامات پسندیده رستاک پرداختن موضوعی و فصلی به موسیقی‌های مختلق محلی ایرن‌زمین در مقاطع مختلف است که ضمن اجرای رپرتوارهای اصلی و ثابت در هر مقطعی نگاه ویژه‌ای به موسیقی یکی از مناطق ایران دارند و ازینرو از نوازندگان و خوانندگان محلی به صورت مهمان بهره می‌برند. نگاه به دور از تعصب این گروه به بهره از ابزار کنترپوئنتیک و هارمونیک به عنوان فرع و نیز بهره از رپرتوار و عناصر بنیادی موسیقی مقامی به عنوان اصل و رکن اجراها باعث گردیده تا بیشتر از هرنوع دلسوزی دیگر برای موسیقی محلی بدان کمک کرد و هرچه بیشتر آن را به جهان و جهانیان آنچنان که شایسته فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین است، شناساند.

امشب در پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر اجراها با «رستاک» در دو سانس ۱۸ و ۳۰ و ۲۱ و ۳۰ در تالار وحدت، «ارکستر رتوریک» رضا مریوند ۱۸ و ۳۰ و «کُر اردیبهشت» حمید عسگری ۲۱ و ۳۰ در تالار رودکی، «ضابط نبی‌زاده» در بخش بین‌المللی از آذربایجان ۱۸ و ۳۰ و «جَز بنفش» اتریش ۲۱ و ۳۰ در فرهنگسرای نیاوران، «مقام چیلر» غفور امانیان و «تنبور دالاهو» هوشنگ امیریان ۱۸ و ۳۰ و «خسروان» احسان انوریان و جاهد ملک‌زاده ۲۱ و ۳۰ در سالن سوره حوزه هنری، «ترانه» تورج امیرنظامی ۲۱ و ۳۰ در سالن برج آزادی و «امیرعباس گلاب» موسیقی پاپ ۱۸ و ۳۰ و  «ماکان» ۲۱ و ۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در جریان است.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا ۳۰ بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. در این مدت ۸۲ گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با ۹۲ اجرا روی صحنه می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.