دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

در آیین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی»؛

از درخشش «خورشید» تا فرجام عقب نشینی یک فیلم با بودجه امنیتی/ «خروج» اجازه دیده شدن را نداشت

مراسم تجلی اراده ملی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: آیین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی برترین‌ها از نگاه نهادها و سازمان‌های مختلف برگزار شد که فیلم «خورشید» بیشترین جوایز را از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با هدف معرفی فیلم‌های برگزیده نهادها و سازمان‌های مختلف، امشب دوشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور سینماگران، نمایندگان نهادها و سازمان‌ها و مدیران سینمایی در محل ایوان شمس برگزار شد.

براساس اعلام قبلی دبیر این بخش از میان ۳۰ سازمان، نهاد و تشکل متقاضی، ۱۲ مورد برای حضور و داوری بخش «تجلی اراده ملی» درنظر گرفته شدند که بر اساس قضاوت هیأت‌های داوری جداگانه که پیش از این رسانه‌ای شده بود، برگزیدگان خود را معرفی خواهند کرد.

مراسم اختتامیه این بخش با نیم ساعت تأخیر، حوالی ساعت ۱۹ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

از نکات قابل‌توجه در دقایق ابتدایی این مراسم، حضور سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» به همراه جمعی از عوامل این فیلم در میان مهمانان بود. ملکان و عوامل فیلمش هفته گذشته و به نشانه اعتراض در آئین اختتامیه جشنواره فیلم فجر حاضر نشده بودند.

برگزیدگان قوه قضائیه؛ خورشید / خط باریک قرمز

در ابتدای این مراسم که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، جوایز قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها اهدا شد.

هیأت داوران قوه قضائیه متشکل از سیدمحمدرضا خوشرو، مهدی افتخاری، علیرضا پاشایی، محمد شهریاری، امیر اکبرزاده و جواد طوسی جایزه خود را به فیلم «خورشید» به کارکردانی مجید مجیدی و فیلمنامه این فیلم برای طرح آسیب‌های اجتماعی اهدا کرد.

جایزه دیگر این هیأت داوران به فرزاد خوش دست کارگردان مستند «خط باریک قرمز» برای توجه به آسیب‌های نوجوانان اهدا شد. خوش‌دست در این بخش حین دریافت جایزه خود از همراهی مسئولان قوه قضائیه در ساخت این مستند تشکر کرد.

هیأت داوران قوه قضائیه در بخش بعدی جوایزی را هم به بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» اهدا کردند.

فیلم برگزیده سازمان زندان‌ها؛ خط باریک قرمز

در ادامه هیأت داوران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور متشکل از احمد افروز، حسن ضیا آذری، فرهاد درودگر جایزه خود را به فرزاد خوشدست برای کارگردانی مستند «خط باریک قرمز» اهدا کردند.

برگزیدگان بنیاد شهید؛ آبادان یازده ۶۰/ روز صفر

فرزاد مولازاده، سیدمرتضی حسینی و محمدتقی فهیم هیأت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران بودند که در بخش بعدی جایزه اصلی این نهاد را به مهرداد خوشبخت برای کارگردانی «آبادان یازده ۶۰» اهدا کردند.

دیگر جایزه بنیاد شهید به فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان تعلق داشت که ملکان برخلاف اختتامیه جشنواره فجر، روی سن حاضر شد و جایزه خود را دریافت کرد.

فیلم برگزیده وزارت بهداشت؛ مغز استخوان / بی‌صدا حلزون / درخت گردو

در بخش بعدی نوبت به هیأت داوران وزارت بهداشت یعنی هارون یشایایی، مجید کریمی، سیدجمال ساداتیان، کیانوش جهانپور و خسرو نقیبی رسید که جایزه اصلی این نهاد را به حمیدرضا قربانی کارگردان فیلم سینمایی «مغز استخوان» به‌دلیل نمایش ایثار مادرانه و عشق پدرانه اهدا کردند.

جایزه بعدی وزارت بهداشت به دلیل نمایش تصویر درست از خانواده سلامت ایرانی به بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان فیلم «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم به واسطه تصویر از خودگذشتگی پزشکان، جایزه دیگر این وزارتخانه را دریافت کرد.

نقش جشنواره فجر در معرفی اولویت‌ها

در ادامه آئین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، پس از پخش کلیپی از آثار اکران شده در جشنواره فجر، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی گفت: به رسم ادب اینجا هستم تا خیر مقدم عرض کنم به همه حاضران در این مراسم، همت دستگاهای مختلف در برگزاری این مراسم به گونه‌ای است که این بخش را به یک جشنواره مستقل تبدیل کرده است.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر در کنار استعدادیابی که یکی از اهداف مهم آن است، می‌تواند با گزینش درست، اولویت‌ها را به مولدان هر حوزه معرفی کنند تا هدایت‌ها در این زمینه صورت گیرد، استقبال از این بخش نشان داد که نهادها و سازمان‌ها از ظرفیت سینماها با خبر هستند و از آن استفاده می‌کنند.

انتظامی ادامه داد: از هیأت‌های داوری بخش‌های مختلف تجلی اراده ملی تشکر می‌کنم و از دستگاه‌ها و نهادها تقاضا می‌کنم تا اولویت‌های خود را برای سینما زودتر اعلام کنند تا با توجه به اینکه تولیدات سینمایی سال آینده شروع نشده، سینماگران فرصت لازم برای پرداختن به این اولویت‌ها را داشته باشند.

برگزیدگان وزارت کار؛ قصیده گاو سفید / پدران / ابر بارانش گرفته

در بخش بعدی این مراسم نازنین فراهانی، ابراهیم صادقی‌فر، فیاض زاهد و عباس رافعی به‌عنوان هیأت داوران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایزه اول این وزارتخانه را به غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» اهدا کردند.

شهرام مسلخی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پدران» و مجید برزگر کارگردان «ابر بارانش گرفته» دو جایزه دیگر این وزارتخانه را دریافت کردند.

برگزیدگان وزارت ورزش؛ پدران / آتابای / جایی برای فرشته‌ها نیست

اعظم کریمی، شاهین مظفری و مجید توکلی هم سه داور وزارت ورزش بودند که جایزه اول این وزارتخانه را به سالم صلواتی کارگردان فیلم سینمایی «پدران» برای نقد استفاده از داروهای روانگردان اهدا کردند.

نگاه دغدغه‌مند فیلم «آتابای» به کارگرانی نیکی کریمی هم مورد توجه داوران این وزارتخانه قرار گرفت و جایزه دوم خود را به هادی حجازی‌فر نویسنده فیلمنامه این فیلم اهدا کردند.

سام کلانتری کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» هم جایزه سوم وزارت ورزش را دریافت کرد.

برگزیدگان فراکسیون جوانان مجلس؛ آبادان یازده ۶۰/ آتابای

در ادامه هیأت داوران فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی جایزه اول خود را به حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» اهدا کرد.

جایزه دوم این فراکسیون به سبب توجه به فرهنگ و اقوام ایرانی به نیکی کریمی کارگردان فیلم سینمایی «آتابای» اهدا شد.

فیلم برگزیده سازمان بهزیستی؛ خورشید / بی‌صدا حلزون

مسعود آسیما، سعید بابایی، عباس حق شناس و پوران درخشنده چهار داور منتخب سازمان بهزیستی بودند که در ادامه مراسم جایزه این سازمان را به دلیل نگاه انسانی به کودکان کار به مجید مجیدی برای «خورشید» اهدا کردند.

جایزه بعدی سازمان بهزیستی با نگاه به اشتغال معلولان به بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

گروه بازیگران کودک و نوجوان فیلم «خورشید» هم جایزه‌ای از این سازمان دریافت کردند.

برگزیدگان مدیریت پسماند شهرداری؛ خورشید / قصیده گاو سفید / دشمنان / سه کام حبس

در ادامه نوبت به داوران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران متشکل از نرگس رجایی، سعید مرادی‌کیا و سیدحسین حقگو رسید که اولین جایزه خود را به دلیل توجه به بازیافت پسماند، به مجید مجیدی و امیر بنان تهیه‌کنندگان فیلم «خورشید» اهدا کردند.

جایزه دوم این سازمان به بهتاش صناعی‌ها برای «قصیده گاو سفید» اهدا شد.

استفاده از کیسه‌های خرید پارچه‌ای در فیلم «دشمنان» هم مورد توجه این سازمان قرار گرفت و جایزه سوم به مجید برزگر تهیه‌کننده این فیلم اهدا شد.

ساسان سالور تهیه‌کننده «سه کام حبس» چهارمین جایزه سازمان پسماند را دریافت کرد.

فیلم برگزیده شرکت مترو تهران؛ خورشید

رضا میرزاخانی، میثم سلطانعلی و احسان سالم به‌عنوان داوران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه جایزه اصلی این شرکت را به دلیل توجه به کودکان کار به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا کردند.

ترکیب بازیگر نوجوان «خورشید» هم جایزه دوم این شرکت را از آن خود کردند.

فیلم برگزیده شرکت بیمه ایران؛ روز بلوا

هیأت داوران شرکت سهامی بیمه ایران متشکل از سیدعلیرضا سادات‌میر، منصور صالحی و حامد افشارزاده هم جایزه اصلی این شرکت را به دلیل طرح موضوع مبارزه با فساد به فیلم «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا کردند.

بهروز شعیبی بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: لباس رسمی به تنم نیست چرا که نمی‌خواستم به این جشن بیایم و تنها به خاطر احترام شرکت بیمه که هنوز از سینما حمایت می‌کند، حضور پیدا کردم. من این تندیس را به دبیرخانه برمی‌گردانم و لوح را با خود می‌برم.

فیلم برگزیده انجمن ویرایش و درست‌نویسی؛ خورشید

در آخرین بخش اهدای جوایز مجید مجیدی و نیما جاویدی نویسندگان فیلمنامه «خورشید» جایزه هیأت داوران انجمن ویرایش و درست‌نویسی متشکل از شراره خشکنابی، معین پایدار و احمد عبداله‌زاده را از آن خود کردند.

مراسم اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، پس از معرفی برگزیدگان نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، در ساعت ۲۰:۱۰ به پایان رسید.

از نکات قابل توجه در این مراسم این بود که برخلاف اختتامیه اصلی جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، در این مراسم همه برگزیدگان و صاحبان آثار حاضر بودند و جوایز خود را دریافت کردند.

نظرات

  • محمدرضاقدم ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۶:۳۴
    0 0
    جوایز وزارت کار و بهداشت و ورزش و شهرداری دولتی هستند و به قول شما اجازه دیده شدن فیلم خروج را ندادند این نهاد ها چرا خروج را ندیدند 1 بنیاد شهید 2 قوه قضاییه3 سازمان زندانها که مستقل از دولتند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.