پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

هنرمندان درگذشته سال ۹۸؛

آنهایی که دیگر نیستند.../از کمال الملک سینمای ایران تا اولین بانوی کارگردان و دوبلورهای پیشکسوت

هنرمندان درگذشته سال ۹۸

سینماپرس: قطعاً یکی از سخت ترین کارها در آستانه نوروز نوشتن از مرگ کسانی است که آثار و یاد آن ها در حافظه جمعی ما ماندگار شده است؛ متأسفانه سال ۹۸ برای اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص سینمایی ها سال خوبی نبود و ما شاهد از دست دادن افرادی بودیم که شاید جای خالی آنها به راحتی پر شدنی نباشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس سال ۹۸ با تمام تلخی ها و شیرینی‌ هایش رو به پایان است؛ اینک در آستانه آخرین پنجشنبه سال و بنابر یک سنت قدیمی یادی می کنیم از برخی شخصیت های فرهنگی و هنری که هرچند به صورت مادی از میان ما رفته اند اما تا زمانی که آثار ماندگارشان در سینما و تلویزیون و هنرهای نمایشی ماندگار است، مانا و جاودان هستند و هرگز در دل و ذهن مردم و دوست داران شان نخواهند مرد.

در سال ۹۸جامعه هنری ایران در بخش‌های مختلف چهره‌ هایی را از دست داد. در این میان جمشید مشایخی، پرویز بهرام، سیدکمال طباطبایی، داریوش اسدزاده، مجید اوجی، شهلا ریاحی، ملکه رنجبر و... جزو هنرمندانی بودند که مرگ شان ضمن ایجاد واکنش های گسترده در جامعه هنری، در میان عموم افراد جامعه نیز واکنش های بسیاری را برانگیخت و تعداد بیشتری از مردم از مرگ و نبود مادی آن ها سوگوار شدند و مراسم تشییع باشکوه و قابل توجهی برایشان برگزار کردند.

در ادامه مطلب به صورت فهرست وار بر اساس حروف الفبا نگاهی خواهیم داشت به کارنامه هنری ۳۱ هنرمند کشور آقایان و خانم ها: ابراهیم آبادی، علی ابوالحسنی، داریوش اسدزاده، مجید اوجی، امیرکاوس بالازاده، پرویز بهرام، صادق توکلی، غلامرضا جنت خواه دوست، عبدالرضا حیاتی، فائقه دوستی، ملکه رنجبر، داود روستایی، ولی الله رهبر، شهلا ریاحی، محمدابراهیم سلطانی فر، حمید سهیلی، محمد شرف الدین، ولی الله شیراندامی، سیدکمال طباطبایی، علی اصغر طبسی، رضا عبدی، بیژن علی محمدی، مهدی علی محمدی، علی غلامی، مجید فرازمند، نصرت الله کریمی، محسن کلاهدوز، احمد گودرزیانی، حسن محمدی کرکانی، جمشید مشایخی و سعید نوراللهی که جزو چهره های شاخص هنری بودند و اهالی سینما، تلویزیون، تئاتر و فرهنگ و هنر، همچنین مردم هنردوست و هنرپرور کشورمان در اندوه و ماتم آن ها در سوگ نشستند.

ابراهیم آبادی مردادماه سال ۱۳۱۳ در شهر تبریز به دنیا آمد. این هنرمند از سال ۱۳۳۲ با بازی در نمایش «حقه باز» وارد عرصه بازیگری تئاتر و در سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم زائر خلف (یدالله نوعصری) اولین تجربه سینمایی خود را کسب کرد و بیش از ۵ دهه در چندین فیلم و سریال بازی کرده است. آخرین سریالی که ابراهیم آبادی برای تلویزیون بازی کرد «پادری» محمدحسین لطیفی است، اما بارها بازی درخشان ابراهیم آبادی در سریال‌هایی همچون «مختارنامه» و «آپارتمان شماره ۱۳» دیده شده است. فیلم‌ های «بوی کافور، عطر یاس»، «توکیو بدون توقف»، «صد سال به این سال‌ها»، «مومیایی ۳»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «دزد عروسک‌ها» و «گراند سینما» شماری از فیلم‌های سینمایی است که او در آن ها بازی کرد.

علی ابوالحسنی بازیگر مجموعه‌های طنز تلویزیون در دهه ۷۰ که با حضور در برنامه‌هایی چون «جنگ ۷۷» به شهرت رسید، یکی از هنرمندانی بود که در آستانه نوروز ۱۳۹۹ به دیار باقی شتافت. او در سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه متولد شد. این هنرمند فارغ‌ التحصیل لیسانس رشته بازیگری از دانشگاه هنر و معماری می‌باشد و فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد وی اهل کرمانشاه بود و بازیگری در تلویزیون را با «جنگ ۷۷» و برخی دیگر از مجموعه‌های طنز مهران مدیری در دهه ۷۰  آغاز کرد. او در دهه ۸۰ خورشیدی از فضای طنزهای تلویزیونی فاصله گرفت و به اجرا و برنامه‌ سازی به‌خصوص در شبکه‌های استانی رو آورد.

داریوش اسدزاده متولد یکم آذرماه ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود. او در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران (نصر) فعالیت کرد. در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۰ سال اقامت در آمریکا بازگشت و در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل «دو نیمه سیب»، «همسر»، «قلاده‌های طلا»، «یتیم‌ خانه ایران»، «زمان از دست‌رفته» و «بوی کافور عطر یاس» بازی کرده است. آخرین فیلم او هم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بوده است.

مجید اوجی متولد ۱۳۴۰ در شیراز  است. او همسر فلورا سام بازیگر و نویسنده مطرح ایرانی است. «سفر سبز»، «توطئه فامیلی»، «باغ سرهنگ»، «همسایه‌ ها»، «به سوی افتخار»، «نشانی»، «تا رهایی»، «ما فرشته نیستیم»، «تعطیلات رؤیایی» و «مرضیه» از جمله سریال‌هایی است که اوجی تهیه کنندگی آن‌ها را بر عهده داشته‌است.

امیرکاوس بالازاده از اساتید و پژوهشگران شناخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی بود که سال ها به عنوان هیات علمی در این دانشکده فعالیت داشت. بالازاده پژوهشگر و مدرس اسطوره شناسی و فرهنگ عامه است. او از شاگردان زنده‌یاد دکتر مهرداد بهار بود و کتاب «مهر و داد و بهار: یادنامه دکتر مهرداد بهار» به کوشش او منتشر شده است. از دیگر تالیفات منتشر شده او می‌توان به «جنگ، نمایش، اسطوره»، «پسر شهرزاد»، «موسم نور»، «فرهنگ یک جلدی فارسی معین» و «فرهنگ نام ایرانیان» اشاره کرد.

پرویز بهرام در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان برد. بهرام که وکیل دادگستری بود، سال‌ها در زمینه درگیری‌های حقوقی مربوط به حق مولف فعالیت داشت. او از ابتدای دهه ۱۳۳۰ فعالیت گویندگی خود را آغاز کرد و در کنار آن به بازی در تئاتر هم می‌پرداخت. او از هنرجویان هنرستان هنرپیشگی با مدیریت مهدی فروغ و مهدی نامدار بود و چهره‌های سرشناسی چون جمشید لایق، بیژن مفید، فهیمه راستکار، علی نصیریان و جعفر والی از هم‌کلاسان او بودند. با آنکه او شخصیت‌های اصلی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایران و خارجی را دوبله کرده بود، اما او بیشتر با صدایش در مستندهایی که از تلویزیون ایران پخش می‌شد، شناخته شده بود. سریال مستند «جاده ابریشم» مشهورترین کاری بود که با روایت پرویز بهرام پخش شده است.

صادق توکلی یکی از بازیگران پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور بود که در آثاری همچون فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و سریال تلویزیونی «ایران برگر»، «مسیر عشق/مسافر کربلا»، «یک کوچه گل»، «شام عروسی»، «آبی مثل دریا»، «دفتری از آسمان»، «ایران سرای من است»، «آژانس شیشه‌ای»، «کمین»، «عشق گمشده»، «خانه قمرخانم»، «بی‌تا»، «شهر گناه»، «عیاران» و «بوی غریب پاییز» به عنوان «بازیگر» حضور داشته است.

غلامرضا جنت خواه دوست متولد سال ۱۳۲۵ و یکی از کارگردانان قدیمی سینما و تلویزیون بود. این فیلمساز پیشکسوت که با ثبت حدود ۱۲ هزار دقیقه نگاتیو از ۸ سال دفاع مقدس نوعی رکورد به ثبت رسانده است، پس از یک سال و نیم مقابله با سرطان حنجره دار فانی را وداع گفت. از این کارگردان ۷۳ ساله ده‌ها مستند خاطره انگیز از جمله مائده از ۸ سال دفاع مقدس به یادگار مانده است.

عبدالرضا حیاتی متولد اول فروردین ۱۳۳۲ در اهواز بود. حیاتی از پیشکسوتان شعر و داستان و نمایشنامه‌نویسی استان خوزستان بود که علاوه بر سرودن اشعار انقلابی و دفاع مقدسی با نگارش بیش از ۵۰ نمایشنامه به عنوان یکی از نمایشنامه‌نویسان استان خوزستان و کشور مطرح شد. آثار وی در اکثر جشنواره‌های کشوری و استانی جوایز متعددی را دریافت کرد. نمایشنامه‌ های «بوی خوش جنگ»، «قاصدک‌ ها»، «فرشته‌ای با بال شکسته»، «کارون شط رازها»، «آی آدم‌ها»، «سه دیدار در فلق»، «فصل سبز دیدار»، «مسیح می‌گرید»، «بچه برک»، «آنکه گفت نه»، «بچه‌های زهرا»، «شنل قرمزی»، «تارنواز» و... از جمله آثار این پیشکسوت است. حیاتی از مدرسان بازیگری و نمایشنامه‌نویسی استان بود و اکثر هنرمندان فعلی هنر نمایش اهواز از نظرات تئوری و عملی این استاد بهره‌مند می‌گرفتند.

فائقه دوستی ۲۱ ساله از نسل مجریان جوانی بود که حضورشان تبلیغی برای حجاب بود و تلاش می‌کردند تا به مدد رنگ ها، حجاب و پوشش سنتی را متنوع و برای جوانان خواستنی کنند. اگرچه تحصیلات فائقه دوستی (لیسانس شیمی) ارتباطی با کار رسانه نداشت، اما تجربه حضورش در برنامه «از لاک جیغ تا خدا» و وضعیت تاهلش او را به برنامه گردونه رساند. این برنامه به سفارش بخش کودک و نوجوان سازمان اوج طراحی شد و تاکید اصلی آن به حضور شادمانه، اما اسلامی دختران در بیرون از خانه بود.

ملکه رنجبر یکی از بازیگران پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور بود که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۸ بعد از تحمل سال ها بیماری درگذشت. وی زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۱۷ در رشت  بود. او از سن ۶ سالگی فعالیت هنری خود را با نقش کوزت در «بینوایان»  شروع کرد. رنجبر بازی در سریال‌های تلویزیونی را از دهه ۷۰ آغاز کرد و در طول فعالیت هنری خود در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها سابقه بازی دارد که از آن جمله «داستان یک شهر» اصغر فرهادی و مجموعه سریال‌های «زیر آسمان شهر» مهران غفوریان است. از جمله فیلم‌های این بازیگر «نان عشق موتور ۱۰۰۰»، «پسر آدم، دختر حوا»  ، «ازدواج در وقت اضافه»  و «گناهکاران» (آخرین فیلم) است.

داود روستایی از نخستین مستندسازان سینمای ایران بود. وی از نخستین فیلمسازانی بود که آثارش در فستیوال برلین و لوکارنو به نمایش در آمد. روستایی بیش از ۷۰ فیلم مستند منحصر به فرد داشت که به دلیل توقیف و عرضه نشدن و دوری از هیاهوی تبلیغاتی و ژورنالیستی نامش به فراموشی رفته و به غیر از فیلمسازان نسل نخست سینمای ایران کمتر کسی او را امروزه می شناسد. مستند «قصر قرمز» ساخته عباس رزیجی تنها تصویر این فیلمساز فقید و آثار دیده نشده اش است که به تازگی تمام شده و آماده اکران است.

ولی الله رهبر عکاس پیشکسوت سینما بود که در سال ۱۳۹۸ چشم از جهان فرو بست.

شهلا ریاحی با نام اصلی قدرت الزمان وفادوست سال ۱۳۰۵ در تهران دیده به جهان گشود. وی اولین کارگردان زن در تاریخ سینمای ایران با کارگردانی فیلم مرجان در سال ۱۳۳۵ است. وی همسر اسماعیل ریاحی کارگردان سینما است. زنده یاد ریاحی سینمای حرفه ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم «خواب های طلایی» به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد که از جمله ماندگارترین این آثار «رویای نیمه شب تابستان»، «بچه‌های طلاق»، «دلشدگان»، «تحفه هند» و «چشم عقاب» را می‌توان نام برد.

محمدابراهیم سلطانی فر مدیر دوبلاژ و تأمین برنامه خارجی شبکه یک متولد سال ۱۳۳۲ بود که در بیمارستان لاله تهران دار فانی را وداع گفت. وی فارغ التحصیل سینما از دانشگاه هنر بود. وی فعالیت سینمایی خود را با تهیه کنندگی فیلم های کوتاه آغاز کرد. نگارش فیلمنامه اولیه سریال «مختارنامه» هم از دیگر سوابق وی در عرصه تلویزیون است. در دوره مدیریت وی در تأمین برنامه خارجی سیما سریال‌های خوب و مؤثری از تلویزیون پخش شد که «ارتش سری» و «لبه تاریکی» ۲ نمونه از آن‌ها بوده که با مدیریت سلطانی‌فر خریداری و از سیما پخش شد.

حمید سهیلی یکی از شناخته شده ترین مستندسازان سینمای ایران در حوزه مستند معماری بوده که فعالیت خود را از سال ۵۳ و با دستیاری مجموعه‌های تلویزیونی «آتش بدون دود»  و «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» آغاز کرد. او سپس به مدت چهار دهه در حوزه مستند مشغول به فعالیت شد و آثار بسیاری در زمینه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به تصویر کشید. از آثار این هنرمند می‌توان «بسوی سیمرغ»، «معماری ایرانی»، «رابطه های پنهان»، «بافت قدیم شهرهای ایران»  و ... را نام برد.

محمد شرف الدین فرزند محمدرضا شرف‌الدین از پیشکسوتان سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فیلمبردار سینما بود که در پی عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

ولی الله شیراندامی متولد۳ فروردین ۱۳۱۰ در شهر «مرو» و همچنین برادر یدالله شیراندامی بود. او دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران و همچنین دارای مدرک درجه یک کارگردانی از وزارت ارشاد اسلامی که معادل دکترا می‌باشد. ولی‌الله شیراندامی در بیش از ۳۰ تئاتر بازی و یا کارگردانی کرده و در فیلم‌هایی همچون «جایی برای زندگی»، «خانه‌ای روی آب»، «بوی کافور عطر یاس»، «شازده احتجاب»، «شیر سنگی»، «شب دهم»، «روز باشکوه»  و «وسوسه» هم بازی داشته است. آخرین نمایش به کارگردانی این هنرمند فقید با عنوان «هنر کمدی» نوشته ادواردو فیلیپو سال ۹۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت.

سیدکمال طباطبایی متولد سال ۱۳۴۰ در تهران، ساخت و تهیه فیلم‌هایی چون «مرد آفتابی» به کارگردانی همایون اسعدیان، « عزیزم من کوک نیستم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «سالاد فصل» به کارگردانی فریدون جیرانی، «قتل آنلاین»  به کارگردانی مسعود آب‌پرور، «ساعت ۲۵» به کارگردانی مسعود آب‌پرور، «آماده باش» به کارگردانس بهرنگ توفیقی، «شب» به کارگردان رسول صدرعاملی، «فرار بزرگ» به کارگردانی محمدحسین لطیفی،   «توفیق اجباری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» به کارگردانی رسول صدرعاملی و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

علی اصغر طبسی از جمله هنرمندان درگذشته سال ۹۸ بود که در بیشتر فیلم‌های مسعود کیمیایی از جمله «متروپل»، «سربازهای جمعه»، «اعتراض»، «جرم»، «محاکمه در خیابان»، «رئیس» و … بازی داشت.

رضا عبدی متولد نهم آبان ۱۳۱۰ بود. او سال ۱۳۳۲ بعد از گذراندن دوره تئاتر، فعالیت هنری خود را در تئاتر تهران شروع کرد، اما از سال ۱۳۴۷ وارد سینما و رادیو شد. در کارنامه کاری رضا عبدی حدود ۴۰ فیلم سینمایی مشاهده می شود که می توان به «سفر جادویی»، «کفش های میرزانوروز» و «مردی از جنس بلور» اشاره کرد. او هم اکنون ۴۵ سال است در رادیو فعالیت مستمر دارد و کارهایی همچون اجرای برنامه، نویسندگی، کارگردانی نمایشنامه های رادیویی و بازیگری را طی این سال ها تجربه کرده است. زنده یاد عبدی بیش از نیم قرن تجربه حضور در رادیو را داشت و برنامه «جمعه ایرانی» از جمله محبوب ترین برنامه های وی در رادیو بود.

بیژن علی محمدی دوبلور صداپیشه و گوینده نام آشنای ایران بود. وی در سال ۱۳۴۰ دیده به جهان گشود و  از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را آغاز کرد. از کارهای اخیر و شاخض ایشان میتوان به دوبله شخصیت حضرت امام خمینی (ره) در سریال «معمای شاه» اشاره نمود. بیژن علی محمدی آثار بسیاری ظرف ده ها سال در کار نامه خود ثبت نمود. بیژن علی محمدی در ۱۴ آبانماه ۱۳۹۸ بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

مهدی علی محمدی دوبلور پیشکسوت و گوینده قدیمی، شامگاه چهارشنبه، ۱۳ شهریور، در ۹۵ سالگی درگذشت. علی محمدی که به صدای مخملی‌اش در «داستان شب» رادیو مشهور بود، کار گویندگی و دوبله را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرده بود. «خانواده دکتر ارنست»، «نویسندگان بزرگ جهان»، «ربکا»، و «نیک و نیکو» از جمله آثاری است که آقای علی محمدی مدیریت دوبلاژ آن ها را بر عهده داشت.

علی غلامی متولد خرداد ماه ۱۳۳۰ آبادان در انستیتو مربیان امور هنری تهران در رشته کارگردانی تئاتر تحصیل کرده و دارای مدرک درجه ۲ (کارشناسی ارشد) کارگردانی تئاتر بود. «همه فرزندان من» به کارگردانی زاون قوفاسیان در ۱۳۶۲، «سفرغریب» به کارگردانی ایرج صغیری، «هویت»   به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «سفرشبانه» به کارگردانی خسرو معصومی، «شمارش معکوس» به کارگردانی اکبرحر،   «دکل» حسن برزیده، «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش، «جوانمرد» به کارگردانی جمشید آهنگرانی، «مسافر» به کارگردانی جواد اردکانی از جمله فیلم‌هایی است که غلامی در آن‌ها نقش آفرینی کرد.

مجید فرازمند در سال ۱۳۲۴ در شهر کرمانشاه متولد شد. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در را رشته جغرافیای انسانی/ اقتصادی، در دانشگاه شهید بهشتی گذراند و دوره فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای را در مرکز آموزش فیلمسازی به پایان رساند. وی از پیش از پیروزی انقلاب کارهای مختلفی در زمینه‌های دستیاری کارگردان، بازنویسی فیلمنامه‌های سینمایی و نگارش مجموعه‌های تلویزیونی انجام داد. در سال ۱۳۷۴ هم‌زمان کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به نام «در کهنسالی»، ‌ چند قسمت از مجموعه تلویزیونی «آقای شانس» را برای شبکه دوم سیما، گروه اجتماعی ساخت. فیلمنامه‌های سینمایی «دشمن»، «این زن حرف نمی‌زند»، «۱۳ گربه روی شیروانی»، از وی به فیلم برگردانده شده و از بین فیلمنامه‌های دیگر می توان به «وفا»، «مادر کامپیوتری»، «بمانی هفتم»، «دشمن»، «دلقک»، «راز سر به مهر»، «پل»، «روز هفدهم»، «زنی از جنس باران» و «سرباز گمنام»   اشاره کرد.

نصرت الله کریمی در سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. کار هنری را در جوانی با پیوستن به گروه عبدالحسین نوشین آغاز کرد. در دهه ۱۳۲۰ نوشین با تشکیل یک اکیپ تئاتری با شرکت جوانان بااستعداد و اجرای نمایش در تئاترهای فردوسی و سعدی، می‌کوشید برای تئاتر مدرن ایران پایه‌هایی استوار بسازد. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به این تلاش‌ها پایان داد. کریمی در عرصه‌ها و رشته‌های گوناگون، از جمله نویسندگی،  بازیگری،  طراحی،  گریم برای سینما و تئاتر، تولید فیلم‌های انیمیشن و نمایش‌های عروسکی کارهای زیادی ارائه داده است.

محسن کلاهدوز از مدیران باسابقه پخش سیما بود که پیش از این، مدیریت پخش شبکه‌های قرآن، تماشا و کودک را برعهده داشت. وی در سال ۱۳۹۸ درگذشت.

احمد گودرزیانی نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار عرصه ادبیات پایداری بود.

حسن محمدی کرکانی جانباز، آزاده، امدادگر دوران دفاع مقدس و بازیگر فیلم‌های دفاع مقدسی «نبردی دیگر»، «قطعه‌ای از بهشت» و «ما هنوز زنده ایم» بود. وی در اسارت نیز نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در دوران اسارت بود. او با تشکیل گروه تئاتر در آن سال ها، یکی از مؤثرترین اعضا بود و همیشه لبخند را به روی لبان اسرا می‌آورد.

جمشید مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و جزو اولین چهره های هنری بود که در سال ۱۳۹۸ چهره در نقاب خاک کشید. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بوده و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد. این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد که با نگاهی به تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده آنها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان آن فیلم دانسته است؛ حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود. مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد. او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

سعید نوراللهی بازیگر سینمای ایران و متولد ۱۳۳۰، بازیگری را از دوران دبیرستان آغاز کرده اسـت. وی درسال ۱۳۶۵ برای بازی در فیلم سینمایی «تشکیلات» جلوی دوربین رفت. این بازیگر پس ازآن در فیلم‌هایی مانند «لیلی با مـن اسـت»، «مارمولک» و «نطفه شوم» بازی کرده اسـت.   نورالهی فقط بـه دنیای سینما بسنده نکرد ودر تلویزیون نیز جلوی دوربین رفت. عمده شهرت این بازیگر در تلویزیون بخاطر بازی در دو سریال «خانه بـه دوش» و «متهم گریخت» بود. وی همچنین همکاری با فیلم‌سازانی چون پوران درخشنده، اصغر هاشمی، کمال تبریزی و کریم آتشی را در کارنامه هنری خود جای داده اسـت.

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.