سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

به بهانه روز جمهوری اسلامی؛

مدیران سینمایی در پی چه هستند؛ روشنفکرنمایی و کرنش جلوی غربی ها یا پرداختن به موضوعات ملی و انقلابی؟

۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران

سینماپرس: روز ۱۲ فروردین، روز رسمیت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی است که نور اسلام ناب محمدی (ص) را، دگر باره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت، اما متأسفانه طی تمامی این سال ها سینما به واسطه اهمال کاری بسیار مدیران سینمایی و فرهنگی کشور، نفوذ فرهنگی بیگانگان و جنگ نرم دشمن به جریان انقلاب اسلامی ورود پیدا نکرده است.

به گزارش سینماپرس ۱۲ فروردین روز تحقق آرمان های بلند مردم بود؛ مردمی که در راه انقلاب، زندان ها، تبعیدها، شکنجه ها، سختی ها و محرومیت های زیادی کشیدند و شهادت بهترین فرزندان خود را دیدند، بعد از پیروزی انقلاب، در یک همه پرسی تاریخی، برای تحقق آرمان های والای شهیدان، به استقرار جمهوری اسلامی، رأی دادند.

در روز پربرکت ۱۲ فروردین، نظامی متولد شد که نور اسلام ناب محمدی (ص) را، دگر باره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت. شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزه ها در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده بودند. این شعارها، حکومتی را پایه ریزی می کرد که عدالت اسلامی، از هدف های والای آن بود اما متأسفانه طی تمامی این سال ها سینمای کشور به واسطه اهمال کاری بسیار مدیران سینمایی و فرهنگی کشور، نفوذ فرهنگی بیگانگان و جنگ نرم دشمن کمتر به این موضوع مهم و ارزشمند و تاریخی ورود پیدا کرده است.

۱۲ فروردین، در واقع یوم اللّه و روز احقاق حق و پیروزی دین بود؛ اما اینک پس از گذشت بیش از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی متأسفانه نیروهای انقلابی سینما اغلب بایکوت و خانه نشین شده اند؛ طیف سینماگرانی که تنها دغدغه شان پرداختن به موضوعات ارزشمند انقلابی در سینمای کشور است رسما اجازه حضور و فعالیت مستمر در سینما را ندارند و در عوض سینمای ایران سرشار از فیلم های شبه روشنفکرانه، غرب زده، سیاه و تلخ شده که برخی از آن ها به کرات در جشنواره های سینمایی غربی حضور پیدا می کنند، تشویق می شوند و جایزه می گیرند!

این اتفاق باعث شده تا این پرسش مطرح شود که مدیران سینمایی در پی چه چیزی هستند؟ یک سینمای اخته، فشل و ناکارآمد سرشار از روشنفکرنمایی برای کرنش جلوی غربی ها و گرفتن جایزه از دست آن ها و قدم گذاشتن در راستای آنچه که سفارتخانه های غربی به برخی فیلمسازان وطن فروش سفارش می دهند یا پرداختن به موضوعات ملی و دینی و انقلابی ارزشمند؟

چرا وقتی مردم جهان، حضور یکپارچه و مؤثر ملت مسلمان ایران را در همه پرسی بزرگ و تاریخی ۱۲ فروردین و در دیگر همه پرسی ها و انتخابات بعدی، ملاک و میزان ارزیابی خود از انقلاب اسلامی ایران برگزیدند در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما چنین بی توجهی به انقلاب صورت می گیرد؟

بی تردید نفوذ رو به رشد انقلاب، در کشورهای اسلامی و نیز صدور معنوی آن به ملت های مشتاق عدالت اسلامی، نتیجه آگاهی ملت های جهان از میزان اعتبار الهی و مردمی این انقلاب است و این وظیفه یکایک متولیان فرهنگی و سینمایی کشور است که به موضوعات انقلابی در سینما توجه ویژه داشته باشند و فضای تولید آثاری در راستای مبانی انقلاب اسلامی برای فیلمسازان متعهد فراهم نمایند.

مردم ایران اسلامی برای این انقلاب خون داده اند، جان داده اند و این انقلاب متعلق به همه مردم ایران است و بی تردید باید در سینما راجع به این انقلاب شکوهمند و بزرگ که تاریخ را دچار تحول اساسی کرد مبادرت به فیلمسازی شود؛ سینمای ایران نیاز جدی به برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب و صحیح در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری دارد تا بتوانیم اهداف و آرمان های اولیه تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی را در آن مطرح نماییم.

یقینا سینمای امروز ما که سرشار از لودگی، بلاهت، ابتذال، شوخی های رکیک و بی پروای جنسی و از سوی دیگر سیاهی و تلخی های مفرط شده در شأن ایران اسلامی نیست و هرچه سریع تر باید تدبیری اندیشه شود و رویکرد تولیدات سینمایی کشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.