دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

نگاهی به اثری سینمایی در مورد زندگی داماد «جمال عبدالناصر»؛

فرشته‌ای برای جاسوسی و وطن‌فروشی!

فیلم «فرشته»

سینماپرس:شبکه آمریکایی نت فلیکس در سال ۲۰۱۸ و قبل از عنوان کردن دوباره این به اصطلاح معامله قرن، فیلم «فرشته» را در مورد زندگی داماد رئیس‌جمهور سابق مصر یا همان «اشرف مروان» ساخت. این فیلم، از توافقات بین مصر و اسرائیل و نقش مروان به عنوان جاسوسی اسرائیلی صحبت به میان آورد و او را باعث و بانی نجات اسرائیل و مصر معرفی کرد که به دلیل لو دادن اسرار نظامی کشورهای اسلامی، باعث صلح پایدار در خاورمیانه شد!

به گزارش سینماپرس، مسئله معامله قرن که این روزها بنا به پیشنهاد داماد یهودی ترامپ «جرد کوشنر» عنوان شده است، در واقع شیوه‌ای قدیمی است برای رسمیت بخشیدن به دولت جعلی اسرائیل که هر روز با توجه به قدرت گرفتن نیروهای مقاومت، نیازش به این «مورد تایید بودن»، بیشتر می‌شود.
با توجه به این مسئله، شبکه آمریکایی نت فلیکس در سال ۲۰۱۸ و قبل از عنوان کردن دوباره این به اصطلاح معامله قرن، فیلم «فرشته» را در مورد زندگی داماد «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور سابق مصر یا همان «اشرف مروان» ساخت. این فیلم، از توافقات بین مصر و اسرائیل و نقش مروان به عنوان جاسوسی اسرائیلی صحبت به میان آورد و او را باعث و بانی نجات اسرائیل و مصر معرفی کرد که به دلیل لو دادن اسرار نظامی کشورهای اسلامی، باعث صلح پایدار در خاورمیانه شد!
فیلم فرشته در واقع قصد دارد تکرار تاریخ را به روش خود نشان بدهد و لزوم برقراری صلح بین اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را به خورد بینندگان خود بدهد و ذهن مخاطبینش را در مورد قدرت از دست رفته اسرائیل و نیازش به تایید و ترس مخاطبین از جنگ با این رژیم را، ترمیم کند.
جاسوس مصری
فرشته یا (The Angel) نام فیلمی است در ژانر جاسوسی و زندگی‌نامه، به کارگردانی «آریل ورومن» محصول سال ۲۰۱۸ شبکه نت فلیکس.
فیلم فرشته در واقع اقتباسی از کتابی غیر داستانی با عنوان «فرشته‌: جاسوس مصری که رژیم صهیونیستی را نجات داد» اثر «اوری بار جوزف» است.
داستان فیلم در مورد زندگی داماد جمال عبدالناصر، ‌اشرف مروان است. ‌اشرف مروان که از برحه زمانی خاصی شروع می‌کند به جاسوسی برای اسرائیل، باعث می‌شود تا بوسیله اطلاعاتی که در اختیار اسرائیلی‌ها می‌گذارد حرکت‌های آزادی‌خواهانه مصر و سوریه برای آزادی فلسطین، به بن‌بست برسد و شانس حمله غافلگیرانه را از این دو کشور می‌گیرد و در نهایت هم مصر طبق آنچه که در تاریخ اتفاق افتاد به خاطر این خیانت‌ها و شکست‌های پی‌درپی، تصمیم می‌گیرد تا با اسرائیل صلح کند.
دروغ‌های بزرگ، با چاشنی حقیقت
در فیلم «فرشته» مخاطب قرار است پای روایتی تاریخی از سال ۱۹۶۷ بنشیند و در مورد جنگ اعراب منطقه با اسرائیل بر سر آزادی فلسطین و اتفاقات آن دوران، اطلاعات زیادی را دریافت کند.
از همان ابتدای ماجرا داستان فیلم این طور شروع می‌شود که کشورهای عرب منطقه به هیچ وجه شانسی در مقابل اسرائیل نداشتند و حمله به این کشور جعلی در حقیقت تنها برای این کشورها خرابی و شکست و حتی از دست دادن سرزمین شان را به همراه می‌آورده است و مهم‌تر اینکه چه خائنین و جاسوسان نفوذی بودند و چه نه، اسرائیل به عنوان قدرت شکست‌ناپذیر منطقه، به راه خود ادامه می‌داد... این نوع نگاه متوهمانه از همان ابتدای ماجرا، باعث می‌شود تا مخاطبین احساس کنند قرار است باز با همان سینمای هالیوودی روبرو شوند که بدون هیچ صداقتی تنها آن بخش از حقیقت را می‌گوید که به نفع تفکرات صهیونیستی است.
در فیلم فرشته از گروه‌های ملی‌گرایانه فلسطینی و شخص «یاسر عرفات» به عنوان‌اشخاص و گروه‌های تحت حکومت اسرائیل در سرزمین‌های ‌اشغالی، یاد می‌کند و آنها را دست‌نشانده اسرائیل می‌نامد... این مسئله با توجه به شکست شخصیتی چون یاسرعرفات، در مبارزه با اسرائیل و در نهایت قبول معامله ننگین صلح با اسرائیل، باعث می‌شود تا این ادعا برای مخاطبین با وجود غیر واقعی بودن قابل قبول به نظر برسد و این مسئله به همراه دیگر دروغ‌های آشکار فیلم به خاطر درآمیختن راست و دروغ، مخاطب را در باور برخی مسائل تاریخی که در فرشته از آن یاد می‌شود، گیج کند.
وقتی مروان فرشته می‌شود!
در فیلم فرشته در همان ابتدای ماجرا، نویسنده از دهان استاد دانشگاه ‌اشرف مروان، به ماجرای جاسوس انگلستان به نام «خوان پویول گارسیا» معروف به «گاربو» اشاره می‌کند که با بازی دادن دو طرف جنگ ولی در واقع به نفع انگلستان، اطلاعات را مبادله می‌کرده و در نهایت، این جاسوس هم از آلمان‌ها و هم از بریتانیا مدال افتخار می‌گیرد...
این ‌اشاره با توجه به مسئله روند زندگی ‌اشرف مروان، کاملا جالب توجه به نظر می‌رسد، چرا که مروان با نام مستعار «فرشته» که اسرائیلی‌ها برایش انتخاب کردند، خدمات بسیاری به اسرائیل و در جهت پیروزی‌اش در جنگ می‌کند و علاوه ‌بر تقدیر در اسرائیل در مصر هم مدال افتخار می‌گیرد چرا که به عنوان فردی شناخته می‌شد که مانع از جنگ بین دو طرف ماجرا شده است...
لقمه‌های آماده بلعیدن
در فیلم فرشته مخاطب می‌بیند که نگاه به سران کشورهای عربی به عنوان انسان‌های ساده‌لوح و ضعیف و حتی در مواقعی احمق، در سرتاسر ماجرا وجود دارد و در واقع فیلم به مخاطب خود القا می‌کند که این مجموعه از سران هرگز نمی‌توانستند بر اسرائیل پیروز شوند و افراد خائنی مانند ‌اشرف مروان در واقع با خیانتشان، به آنها لطف کرد و این سران را از دهان اژدهایی مانند اسرائیل، بیرون کشیده‌اند!
در صحنه‌هایی که ‌اشرف مروان برای مذاکره به دیدن معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی می‌رود، از قذافی شخصیتی خودشیفته، ظالم و در عین حال مخالف با آمریکا و اسرائیل نشان داده می‌شود و طوری این خصوصیات کنار هم قرار می‌گیرند که انگار مخالفت با اسرائیل و آمریکا هم مانند دیگر صفات قذافی او را زننده و فاسد می‌کند!
آریل ورومن، به عنوان کارگردان یهودی‌الاصل اسرائیلی‌تبار، در فیلم فرشته سعی کرده است تا در شرایط کنونی که دیگر مظلوم‌نمایی برای رژیم صهیونیستی جواب نمی‌دهد، تصویری قدرتمند و نفوذناپذیر از این کشور جعلی، به خورد مخاطبینش بدهد و با آمیختن راست و دروغ، روی این واقعیت که در حال حاضر اسرائیل هر روز به سمت ضعف و سقوط می‌رود، سرپوش بگذارد.
ضعیف و بی‌تاثیر
فیلم فرشته با توجه به شخصیت‌پردازی‌های ضعیف و فیلم‌نامه پر از ایراد خود نتوانست نظر منتقدین و بخصوص مخاطبین را جلب کند. این فیلم که به نوعی قرار بود ذهن مخاطبینش را برای پذیرش معامله‌های دیگر در آینده‌ای نه چندان دور آماده کند ولی در نهایت با جملاتی مانند: «صلح بین مصر و اسرائیل به مدت ۴۰ سال، آرامش پایدار در خاورمیانه ایجاد کرد!» این فیلم را از ژانر جاسوسی و زندگی‌نامه، به سمت ژانر کمدی و تخیلی برد!
فرشته با بودجه ۱۲ میلیون دلاری‌اش به هیچ وجه نتوانست نظر مخاطبین را به خود جلب کند و پایین‌ترین نمرات را در سایت‌های معتبر مربوط به فیلم و سریال، به خود اختصاص داد و باعث شد تا روایت این فیلم، تنها به عنوان ادای دین هالیوود به جاسوسی قدیمی، در آستانه پیشنهاد معامله‌ای جدید، باقی بماند.

*کیهان (فاطمه قاسم آبادی)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.