شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

سعید الهی:

برای سال آینده سینمای خوبی را پیش بینی نمیکنم

سعید الهی

سینماپرس: سعید الهی در میزگرد بررسی تاثیر جشنواره فیلم فجر بر اکران سال آینده بیان داشت: فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران میشود تاثیری در روند اکران سال آینده یعنی سال ۹۹ ندارند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه در میزگرد بررسی تاثیر جشنواره فیلم فجر بر اکران سال آینده در برنامه هفت بیان داشت: جا دارد در ابتدای کلام بحث موضوعیت این مبحث را مطرح کنم که آیا اساسا جشنواره فیلم فجر تاثیری بر اکران سال آینده دارد یا خیر؟

باید در ابتدا این را پاسخ دهیم و اگر پاسخ مثبت است یا منفی دلایل و استدلال های خود را مطرح کنیم. من معتقدم که فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران میشود تاثیری در روند اکران سال آینده یعنی سال ۹۹ ندارند. حالا اینکه چرا ندارند من دلایل خودم را دارم. برای اینکه روشن تر بحث کنیم باید برگردیم به اینکه جشنواره فیلم فجر چیست؟ تصور کنید یک توریستی از هواپیما پیاده شده است در حوزه فرهنگ و هنر سوال می کند این جشنواره چیست؟

جشنواره فیلم فجر در ذات خود یک فستیوال است و پرمخاطب ترین و مهمترین ایونت هنری کشور محسوب میشود. اینکه نمیگویم ایونت فرهنگی چون نمایشگاه های دیگری مثل قرآن، کتب نمایشگاه مطبوعات و... و. را داشتیم که پرمخاطب بودند.
جشنواره فیلم فجر در ذات خود یک رویداد است اینکه این رویداد تبدیل به یک ظرفیت شود یک محل دیگری از بحث است.

اول اینکه ماهیت جشنواره باید مشخص شود. جشنواره به عنوان یک رویداد اساسا دو ماموریت دارد؛ من بر اساس تجربه خودم که در جشنواره ها بودم عرض میکنم دو ماموریت مهم برای جشنواره ها تعریف میشود:
۱: ارزیابی آثار رقابتی که قرار است به این جشنواره برسد و مورد ارزیابی قرار بگیرد.
۲: جلب مشارکت هنرمندان و جامعه سینمایی کشور
بنابراین اینکه میگویند جشنواره ملی است یعنی فاقد موضوعیت و چشم انداز و هدف نیست. جشنواره یک استراتژی مهم دارد و آن هم نشاط بخشی در جامعه است. هر جشنواره ای که در کشور برگزار میشود هم وظیفه نشاط بخشی دارد هم وظیفه رشد و ارتقای سطح فرهنگی_ هنری و سلیقه ای مردم. اینکه میگوییم
تاثیری در اکران ندارد یعنی تاثیری در ارتقای ذائقه مخاطب ندارد. چرا ندارد؟ به خاطر اینکه فیلم ها، فیلم های مردمی نیست و مردم از فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران میشود در اکران عمومی استقبال نمیکنند.
اینکه که عرض میکنم نافی فیلم هایی که مورد استقبال مردم قرار گرفته شده اند نیست. من قبل از جلسه به آقای مقدسیان عرض کردم که فروش بیست فیلم جشنواره معادل است با یک فیلم غیر جشنواره ای که باید در مورد آن بحث شود.

در فرایند سینمای ایران سه دسته فیلم داریم: فیلم هایی که برای رشد فرهنگی و سلیقه مخاطب ساخته میشود، دسته دوم فیلم هایی که زیاد دنبال مخاطب نیستند، دسته سوم از همه نگران کننده تر هستند، اصلا معلوم نیست برای چه ساخته میشود چون با فرهنگ ما متناسب نیست و دارد به دسته دوم سرایت میکند اینها برای گیشه دست به ساخت فیلم میزنند.

سینما ابزار است اما مسئول نیست. مسولیت ذائقه سازی به عهده سینما نیست. تصمیم برای اکران نوروزی فیلم ها اینگونه که من شنیدم در یک شورایی از مدیران سینمایی رخ داده و شورای صنفی دخالت نداشته اند. مثلا در مورد فیلم لاله که سال ۹۲ این همه بر ضدش جریان سازی شد چرا باید در نوروز اکران شود؟ این چیز خوبی در سینما نیست. بسیاری از فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر دیده شد متناسب با سبک زندگی خانواده ایرانی نیست و من برای سال آینده سینمای خوبی را پیش بینی نمیکنم. چرا سیاست های سینمایی چرا منجر به تولید این آثار سینمایی شده است؟

جشنواره فیلم فجر اگر میخواهد اثر بخشی داشته باشد باید به اسناد بالا دستی رجوع کند. ما فرایند بیماری در حوزه تولید فیلم داریم. چه کار پژوهشی برای مخاطب انجام داده ایم در حوزه تولید فیلم؟
مهمترین مشکل ما این است که ذائقه ای افرادی که علاقه مند هستند به سینما و جشنواره، با کسانی که آخر هفته ها به سینما می روند فاصله دارد. ۲۷ نهاد فرهنگی داریم ولی چرا برای ارتقای سطح ذائقه مردم اقدامی صورت نمیگیرد؟

درمورد جوایز جشنواره هم اساسا اگر به فیلم پوست و آتابای هم تعلق میگرفت برای آن ها در اکران اتفاق خاصی صورت نمی گرفت.

اگر هنرمند مخاطب را نمی شناسد شاید ابزار آن را ندارد ولی در نهادها ابزار شناخت مخاطب وجود دارد پس باید مخاطب شناسی کند. سینما محل تاثیر و تاثر است. جشنواره فیلم فجر را خیلی جدی نگیرید چون تاثیری بر سینمای سال آینده ندارد.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۹:۵۲
    0 0
    تو خوبی
  • ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۱۴:۰۸
    0 0
    وای دره سینما را ببنیدید دکتر فیلمها رو دیده رفته پی کارش مردم ندیدن که ندیدن!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.