یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

سلبریتی‌بازی با کرونا؛

بجای شوآف و غر زدن کمی هم آموزش دهید!

ویروس کرونا

سینماپرس: سلبریتی‌ها در قبال پدیده مهلکی همانند شیوع کرونا، بجای غرزدن‌های بی‌ربط و شوهای تبلیغاتی در صفحات مجازی، می‌توانند نقشی اطلاع‌رسان داشته باشند و از این ظرفیت طرفدارهای ناخواسته، اینبار به نفع خود مردم استفاده کنند.

به گزارش سینماپرس، واژه «سلبریتی» مدت‌هاست تبدیل به فرهنگی درون‌گروهی شده تا جایی که اگر برخی از جماعت هنرمندان ما خودشان را وصله و پینه آن نکنند، انگار از یکدیگر عقب می‌مانند و کورس هنری را به بقیه واگذار می‌کنند. بنابراین سعی می‌کنند در قبال همه موضوعات ریز و درشت نیز نظر بدهند و با پر کردن صفحات مجازی از قافله جدا نمانند.

حجم زیادی از فالوورهای واقعی تا برخی ادمین‌های دیگر صفحات و فیک‌نیوزها و غیره نیز اینها را دنبال می‌کنند تا از این جهت هنرمند مذکور همچنان در فضای هنری وجود عینی داشته باشد، که البته همیشه نیز اینگونه نیست. همچنان که بسیاری از اینها صرفا برای بودن، ماندن و داشتن یکی دو پیشنهاد خرده‌ریز و یا فشن‌شوهای تبلیغاتی، ورودشان را به صفحات مجازی جدی می‌گیرند و هرگونه اظهارنظر کردنی را خالی از لطف نمی‌دانند.

هنوز هم بسیاری از این هنرمندان متوجه نیستند که چه حرفی را کجا بزنند و کجا نزنند و خصوصا با توجه به این همه فالوورهایی که دارند، دست روی کدام سوژه بگذارند و کمی هم تخصصی به ماجرا ورود کنند.

«کرونا» این روزها هشتگ داغی در بسیاری از این صفحات مجازی شده است، کما اینکه برخی برای خودشیرینی، صرفا تصویری با ماسک می‌گذارند یا دو جمله قصار درباره‌اش می‌نویسد و چه بسا یکی دست به تبلیغ شربت کرونا می‌زند و دیگری هم ...!

وقتی صفحات مجازی این همه طرفدار دارد که گاه میلیون هم می‌کشد، می‌توان در مواقع حساسی مثل وضعیت فعلی و نگرانی از شیوع مضاعف‌تر کرونا، از آن همانند رسانه استفاده کرد.  البته در این چند روز صفحات مجازی سلبریتی‌ها بطور معمول اثری از مفاهیم درست آموزشی که منطبق بر مسائل پزشکی و حتی اطلاع‌رسانی درست از ماجرا باشد، دیده نمی‌شود.

گرچه هنرمندان ما بازیگران، بارها با پست‌هایی که در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند، عمدتا از سر بی‌اطلاعی و جوگیری‌های کاذب، موجب تضاد کلامی و فاصله میان عامه مردم شده‌اند، آنهم در شرایطی که همین صفحات، رسانه‌ای هر کدام چندین هزار مخاطب دارد.

مخاطب این روزهای رسانه را همچنان باید حول تلویزیون جستجو کرد اما همین مخاطب در طول شبانه‌روز درگیر اپلیکیشن‌ها، کانال‌ها و صفحات مجازی است و عمده اطلاعاتش را از این منابع دریافت می‌کند که متأسفانه همین داده‌ها در مواقع بسیاری نیز غیر واقع هستند.

«کرونا» پدیده همه‌گیر و مهلکی است که فعلا جامعه ما را درگیر کرده است و جدای از مسائل پزشکی، برای برون‌رفت از آن، جامعه نیاز به اطلاع‌رسانی صحیح دارد. بنابراین در این فضای رسانه‌ای متعدد و متکثر، از یک طرف به وحدتی یکپارچه در امر اطلاع‌رسانی صحیح و از طرفی بکارگیری ظرفیت‌های مغفول رسانه‌ای نیاز است.

هنرمندانی که همیشه نسبت به هر موضوعی اعلام وجود می‌کنند، چه بسا می‌توانند صفحاتی این چنین با مخاطبانی که کم هم نیستند را بستر آموزش‌های صحیح کنند. یعنی آموزش‌ها و اطلاعات رسمی که پشتوانه علمی دارد بیان کنند و نه البته محتوای بی‌منطقی که بیشتر تز شخصی است. سلبریتی‌ها در چنین مواقعی بجای غرزدن‌های بی‌ربط و شوآف‌های تبلیغاتی، می‌توانند نقشی اطلاع‌رسان داشته باشند و از این ظرفیت طرفدارهای ناخواسته، این‌بار به نفع خود مردم استفاده کنند.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.