جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی/۲

انصافی: بی دغدغگی مدیران فرهنگی باعث شده تا نسل جوان به سمت آیین های غربی گرایش پیدا کنند/ چرا در سینمای ما احترام به بزرگترها وجود ندارد؟

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی همزمان با نوروز ۱۳۹۹ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: آیین های ایرانی-اسلامی جزو فرهنگ و هویت ملی و دینی ما هستند و به هیچ عنوان نباید اجازه داد به فراموشی سپرده شوند اما متأسفانه بی دغدغگی مدیران فرهنگی باعث شده تا نسل جوان به سمت آیین های غربی گرایش پیدا کنند و این مسأله ای بسیار متأثرکننده و خطرناک است.

این پژوهشگر، کارگردان و نویسنده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اتفاق که جوانان ما امروزه از آیین ها و سنن چیزی نمی دانند باعث تأسف است. سوأل بنده این است که مگر مسئولان فرهنگی وظیفه ای به جز ترویج و گسترش آیین های ایرانی-اسلامی دارند؟ پس چرا دست روی دست گذاشته اند و با اهمال کاری های پی در پی باعث شده اند تا جوانان به جای آنکه میل و اشتیاق برای رسیدن نوروز و آیین های نوروزی داشته باشند به سمت جشن های غربی مانند کریسمس و ژانویه گرایش یابند!

وی ادامه داد: ما باید از طریق سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به عنوان ۳ مرکز اصلی هنری و رسانه ای که مخاطبان زیادی هم دارند دست به فرهنگ سازی و اشاعه آیین های ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی بزنیم. نکته قابل تأمل اینجا است که بسیاری از آیین های ما محتوا و بار علمی فراوانی دارند. بنده بارها به شخصه تلاش کردم تا مسئولان را متقاعد کنم که باید به این آیین ها بپردازند اما این مسائل اصلی فرهنگی به طور کل برای آقایان سیاست گذار و مدیر و مسئول عاری از هر اهمیتی است.

انصافی با بیان اینکه در همین عید نوروز ما مسائل معنوی زیادی در کنار آیین های ملی وجود دارد اظهار داشت: مردم ما از این مسائل اطلاعی ندارند و وقتی رسانه های مهم مانند تلویزیون و یا مطبوعات و خبرگزاری ها هم به این مسائل توجهی نمی کنند باعث می شوند تا جوانان این مرز و بوم روز به روز بیش از گذشته از فرهنگ ملی و دینی شان فاصله بگیرند و در مسیر تهاجم فرهنگی بیگانگان پیش بروند.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» و «کل عنایت» خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم که هویت مان بیش از این از دست برود. در مسائل فرهنگی و رسومات ما مضامینی مثل جوانمردی و پهلوانی و حتی مسائل مذهبی و دینی مطرح می شود اما نمی دانم چرا در انبوه فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی خبری از این مضامین مهم و ارزشمند نیست؟ چرا در سینمای ما احترام به بزرگترها دیگر وجود ندارد؟ آیا ما فراموش کرده ایم که این مضامین جزئی از آیین های ایرانی-اسلامی هستند که بزرگان دینی هم آن را توصیه کرده اند؟

این هنرمند برجسته در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما این روزها در حال از دست دادن مضامین هستیم و متأسفانه آیین ها و رسوم را مدت ها است که از دست داده ایم و اگر مسئولان سینما، تئاتر و تلویزیون همچنان بی دغدغه باشند و تلاشی برای رفع این بحران نکنند باید به طور کل فاتحه آیین های ارزشمند و مهم ایرانی-اسلامی را تا چند سال آینده بخوانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.