شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

محمد دلاوری:

مجری برنامه چالشی زیر باران اتهامات و مخاطرات است

محمد دلاوری

سینماپرس: محمد دلاوری گفت‌وگوهای جنجالی اخیرش در تلویزیون را چنین توصیف می‌کند: خیلی‌ها می‌پرسند تو نمی‌ترسی که اینگونه بی‌پروا مصاحبه می‌کنی؟

به گزارش سینماپرس، محمد دلاوری گفت‌وگوهای جنجالی اخیرش در تلویزیون را چنین توصیف می‌کند: خیلی‌ها می‌پرسند تو نمی‌ترسی که اینگونه بی‌پروا مصاحبه می‌کنی؟ اینکه به من می‌گویند نمی‌ترسی مثل این است که به یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی بگویند نمی‌ترسی به کرونا مبتلا شوی!؟ خب ممکن است مبتلا شود اما این هم بخشی از کارش است. مجری برنامه چالشی زیر باران اتهامات و مخاطرات است. پس باید قبل از نشستن روی آن صندلی تکلیفش با خودش روشن باشد و ترسش را مهار کند.

این روزها مصاحبه‌های محمد دلاوری ـ از مجریان برنامه «تهران بیست» ـ در فضای مجازی بارها دست به دست شده است؛ گفت‌وگوهایی که در آنها تلاش شده با نزدیک شدن به یکی از ویژگی‌ها و کارکردهای اصلی رسانه که همان مطالبه‌گری است، به نوعی صدای مخاطب باشد.

ایسنا در گفت‌وگویی با اجراکننده این مصاحبه‌ها، این پرسش‌ها را با او در میان گذاشته است که این گفت‌وگوها تا چه میزان قائم به فرد مجری است؛ تا چه میزان از سوی مدیران حمایت می‌شود و فکر می کند تا چه زمان ادامه داشته باشد؟

دلاوری پاسخ به این پرسش‌ها را اینگونه آغاز کرد: کسی به من امان نداده که برو هرطور دلت خواست مصاحبه کن اما همینکه ممنوع التصویر یا اخراج نشدم نشان میدهد صداوسیما با اجرای من مخالفتی ندارد، این خودش یک نوع حمایت است و از این بابت سپاسگزارم که فشارها را تحمل میکنند و مرا حذف نمیکنند

او یکی از مهارت‌های مهم مجری را قدرت تصمیم‌گیری در لحظه دانست و افزود: مجری نباید درگیر عواطف و احساسات شود. نباید بر اساس پیش فرض‌های ذهنی و حب و بغض نسبت به مهمان سوال‌هایش را مطرح کند. اگر مهمان دچار تنش فکری و روحی شد، مجری باید شرایط را کنترل کرده و بر این تنش نیفزاید. مجری بهتر است بداند که فقط یک پرسشگر است و باید با قدرت سوال‌هایش را مطرح کند.

دلاوری در ادامه اضافه کرد: در برنامه زنده شخصیت مجری خیلی بروز پیدا می‌کند و کسی نمی‌تواند کنترلش کند. در همه‌ی دنیا ویژگی برنامه زنده همین است و جذابیتش هم دقیقا به همین دلیل است.

مجری «تهران ۲۰» درباره‌ی مصاحبه‌هایش توضیح داد: خیلی‌ها می‌گویند تو نمی‌ترسی که اینگونه بی‌پروا مصاحبه می‌کنی؟ که پاسخ می‌دهم، از چه چیزی باید بترسم!

او سپس توضیح داد: من تمام تلاشم را می‌کنم که در عین حال که مصاحبه چالشی و حقیقی باشد، متهم نشوم به اینکه نادرست حرف می‌زنم و اشتباه می‌کنم. طوری صحبت می‌کنم که مبتنی بر عقل و منطق و به دور از هیجان باشد.
اینکه به من می‌گویند نمی‌ترسی مثل این است که به یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی بگویند نمی‌ترسی به کرونا مبتلا شوی؟ خب ممکن است مبتلا شود اما این هم بخشی از کارش است. من هم گاهی اخطار می‌گیرم، گاهی دچار مشکل می‌شوم و این بخشی از کار من است حتی ممکن است روزی تصمیم بگیرند که دلاوری دیگر نباشد این هم بخشی از کار من است.
امتیاز و موقعیتی به من داده شده تا سوال بکنم. ممکن است یک روز هم این موقعیت از من گرفته شود.

دلاوری در پاسخ به این سوال که آیا قرار است روند چالشی برنامه «تهران ۲۰» ادامه داشته باشد؟ گفت: تا وقتی من در یک برنامه حضور دارم،   تلاش می‌کنم سوالاتم واقعی و در عین حال مودبانه باشند؛ اینکه «تهران ۲۰» می‌خواهد به همین شیوه ادامه بدهد یا نه مربوط به تصمیم‌گیران و مدیران برنامه است و من اطلاعی ندارم. اما اگر روزی قرار باشد تهران ۲۰ مصاحبه جدی نداشته باشد به احتمال خیلی زیاد محمد دلاوری دیگر مجری برنامه نیست.

دلاوری به مجری‌های جوانی که علاقه‌مند به انجام مصاحبه های چالشی تلویزیونی هستند توصیه کرد اول در این راه کسب تجربه کنند. او در این زمینه افزود: من به مجری‌های جوانی که در کلاس‌هایم شرکت می کنند و میخواهند مصاحبه چالشی داشته باشند، می گویم عجله نکنید. این مدل از اجرا مدل پیچیده ای است. باید تسلط کافی روی مهمان برنامه داشته باشیم و تمام احتمالات را در نظر بگیریم. مهمانان معمولا روش های مختلفی برای فرار از پاسخ دادن دارند و گاهی ممکن است به مجری حمله بکنند. برای همین توصیه من به خبرنگاران جوان کسب تجربه و بعد رفتن به سراغ این نوع مصاحبه است.

دلاوری در پایان گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه به گرایش سیاسی و شخصیت حقیقی مهمانانش کاری ندارد، گفت: من فقط به شخصیت حقوقی مهمانان توجه می‌کنم و گاهی بعد از مصاحبه خودم هم ناراحت می‌شوم که چرا شخصیت حقیقی مهمان زیر سوال رفت.
من تلاش میکنم فقط درباره موضوع مصاحبه به طور جدی سوال‌های مردم را بپرسم و هیچ‌وقت قصد جسارت به هیچ فرد و مقامی را نداشته‌ام. متاسفانه از هر شخصی انتقاد کنم متهم می‌شوم به اینکه با گروه یا حزب خاصی مشکل دارم، اما کارنامه من نشان می دهد دولت، نهادها، گروههای مختلف برایم فرقی نمیکند، لذا هرکس تصور میکند من طرفدار گروه خاصی هستم از طرف من وکیل است ان فرد یا گروه را با تمام توان مورد نقد قرار دهد و بداند که من قدردان هم خواهم بود. علاوه بر این بدانید اگر به گروه خاصی علاقه دارید باید بکذارید رسانه ها با قوت نقدش کنند تا ارام ارام به فساد میل نکند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.