یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

بیژن نوباوه:

صداوسیما به تغییرات بنیادی و اساسی نیاز دارد

بیژن نوباوه در اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: بیژن نوباوه منتخب مجلس یازدهم گفت: فصل‌های قبلی سریال «پایتخت» را دیده بودم و به نظرم کار قابل قبولی بود اما امسال احساس کردم که هرگز مخاطب این سریال نیستم.

به گزارش سینماپرس، «بیژن نوباوه» خبرنگار و نماینده دوره هشتم، نهم و منتخب یازدهمین دورهمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۶» گفت: فصل های قبلی سریال را دیده بودم و به نظرم کار قابل قبولی بود اما امسال احساس کردم که هرگز مخاطب این سریال نیستم.

**نویسندگان پایتخت به احساسات مردم توجهی ندارند

وی در ادامه درباره اعتراض و گلایه خانواده ها مبنی بر بدآموزی این سریال در فصل ۶ نیز گفت: درباره برنامه های صداوسیما واقعا انتقاد زیاد است و این روزها علاوه بر نوروز مردم صدر در صد در خانه هایشان هستند و برنامه های تلویزیون اصلا جذاب نیست. فیلم های سینمایی بسیار ضعیف است و بسیاری از اینها پخش می شود با اینکه محدودیت سنی دارد در صورتیکه باید برای بچه هایی که الان مدرسه هم نمی روندو تحملشان هم کمتر است، برنامه ها و فیلم های بیشتری پخش کنند.

نوباوه در ادامه نیز بیان داشت: در سریال پایتخت، کاراکتری که راننده نماینده مجلس بود با حرف ها و رفتارش یک نوع اباحه گری و یک نوع رفتار عوام پسندانه ای را تصویر می کرد. تازه عوامی که دیگر امروزه همین ها را هم نمی پسندد. یعنی این مسائل تکراری است و نشان می دهد نویسنده های سریال نویسنده هایی نیستند که به فرهنگ، فولکلور و احساسات مردم اهمیت بدهند. شاید شروع فصل جدید این سریال با یک شیب برانگیختن احساسات نوستالژیک مردم بود و مردم به دلیل سادگی این سریال جذب آن شدند.

وی ادامه داد: برای مثال لهجه محلی مردم را بسیار جذب می کرد و آدم ها خیلی بی شیله و پیله بودند ولی سریال کم کم راهی را رفت که سریال هایی که از نظر سناریو ضعیف هستند این مسیر را می روند. کم کم وارد شرایطی می شوند که بتوانند ۱۴ قسمت را پر کنند و مسائلی در آن مطرح می کنند که بیش از اینکه نگاه به نیاز جامعه در این شرایط داشته باشد، متاسفانه سعی می کند خودش برای خودش بدون در نظر گرفتن خواست مخاطب حرف هایی را بزند که بسیاری از آنها تکراری است و شاید خیلی هایش با فرهنگ ما حتی مغایرت دارد.

**ادامه پایتخت با این هزینه ها به صلاح نیست

نوباوه در ادامه نیز عنوان داشت: نوع ارتباط بین زن و مرد و یا رفتار زن و مردهایی که نباید به این شکل در جامعه ما مطرح شود. به خصوص سریالی که در خانه های مردم جا دارد و این روزها مردم با توجه به شرایطی که دارند برای آن وقت و توجه زیادی می گذارند. به نظر نمی رسد نویسندگان این سریال خیلی دلشان به حال مردم بسوزد و این سریال را برای اغنای افکار عمومی و پر کردن ساعت فراغت آنها ساخته باشند. فکر می کنم ساخت این سریال به پایان رسیده است و ادامه این سریال و چند ده میلیارد هزینه کردن اصلا به صلاح نیست و می شود همین هزینه ها را صرف تولید مستند و سریال های بهتر به لحاظ محتوا کرد که شاید به مراتب تاثیرش بیشتر باشد.

نوباوه تصریح کرد: نمی توان گفت کل برنامه ها را تعطیل کنید و همه برنامه ها خسته و کسل کننده باشد و فقط یک سریال را با حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه به این شکل بخواهید عرضه کنید که این همه انتقاد را هم به دنبال داشته باشد. به نظر می رسد صداوسیما یک نگاه روانشناسانه و جامع شناسانه به برنامه ها را از دست داده و علی رغم اینکه برخی از مسئولین این سازمان ادعای زیادی در روانشناسی دارند، حداقلش را هم ندارند و شرایط تولید یک برنامه آن هم در شرایط بحران در رسانه ملی را رعایت نکردند و این یک عیب بسیار آشکاری است که حتما باید در مورد این سازمان تصمیم های بهتری گرفت و یا افرادی را به کار گرفت که واقعا صلاحیت تولید برنامه را در این سازمان داشته باشند.

وی درباره ضعف در نظارت مدیران تلویزیون و سوءاستفاده سازندگان نیز گفت: وقتی که مدیریت در یک رسانه، مدیریت آگاه باشد، قطعا عواملی که با آنها کار می کنند نیز عواملی آگاه به کار هستند. تهیه کننده آن چیزی را می سازد که به او می گویند یا تهیه کننده پیشنهادی می دهد و سازمان اگر پیشنهادش را نپذیرد عوض می کند. اساسا می گویند متولی است که آبروی امام زاده را حفظ می کند.

**صداوسیما نیاز به یک تغییرات اساسی دارد

وی افزود: صداوسیما امروز با مشکلات بسیاری مواجه است. چه از نظر مسائل مالی که این سازمان با آنها دست به گریبان است و چه از نظر مدیریتی که واقعا این روزها زبانزد شده است و فکر می کنم یک نیاز اساسی برای تغییرات بنیادی و اساسی در داخل سازمان صداوسیما وجود دارد و اگر این اتفاق نیفتد روز به روز مخاطبان این سازمان کمتر خواهند شد و رغبت مردم برای دیدن رسانه های خارجی بیشتر خواهد شد و در واقع ما را از هدف رسانه ملی دور می کند.

نوباوه عنوان داشت: ما قبلا هم در مجلس تلاش کردیم تا قانون اداره صداوسیما را تدوین کنیم اما متاسفانه دست هایی که در کار هست جلوی این کار را گرفت. این مسئله، مسئله تازه ای نیست و بارها رهبری فرمودند من رئیس سازمان را انتصاب می کنم ولی اداره صداوسیما را قانون معلوم می کند و ما قانونی مدون برای اداره صداوسیما نداریم. شورای نظارتی که بر صداوسیما نظارت می کند، نظارت استصوابی نیست و نظارتش فقط برای تهیه گزارش و در اختیار گذاشتن این نظارت برای سران سه قوه و مقام معظم رهبری است. به همین دلیل تمکین کافی از سوی صداوسیما نسبت به این نظارت وجود ندارد و البته شورای نظارت هم فراز و نشیب داشت. آن زمان که افراد متخصص در آن بودند بهتر و کاراتر عمل کردند و آن زمانی که افراد متخصص کمتری در آن بودند شاید به سمت نگاه سیاسی بیشتر رفت و آسیبش به انقلاب ما و همه ارزش های ما است و واقعا فکر می کنم صداوسیما نیاز به تغییرات بسیار جدی دارد و افرادی که منصوب می شوند باید از حداقل فهم رسانه ای برخوردار باشند که متاسفانه طی این چند سال ما این را ندیدیم و متاسفانه اثراتش را هم در برایند صداوسیما داریم می بینیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: غیر از معاونت سیاسی صداوسیما که واقعا پر سابقه ترین معاونت سازمان هست و نیروهای بسیار زبده ای دارد و در برهه های گوناگون و شرایط مختلف خیلی خوب کار کرده و خود را نشان داده مابقی سازمان دچار مشکل است. اما بسیاری از معاونت های ما اینطور نیست و استقلال صداوسیما با این شرکت های اقماری که به نوعی منویات صداوسیما را در دست گرفتند تا جایی که رئیس سازمان می گوید نمی توانیم تبلیغی را مجانی پخش کنیم در حالیکه وضعیت کشور در برهه حساسی است.

نوباوه ادامه داد: برای اینکه مردم را در خانه نگه دارند شرکت های اینترنتی تشویق شوند این ها نیاز به سازوکار دارد اما رئیس سازمان علنی می گویند که ما این قدرت را نداریم یعنی چه؟ یعنی رسانه ملی یک کشور فقط باید پول دربیاورد؟ و در اختیار شرکت هایی قرار بگیرد که هیچ هدف فرهنگی برای این سازمان ندارند و ما نشانه هایش را از این آگهی هایی که کل سبک زندگی مردم را تغییر داده و مشکل های اساسی برای مردم و برای هویت اسلامی ایرانی ما ایجاد کرده را شاهدیم که مسئله بسیار مهمی است حتی بیش از پرداختن به یک سریال. به نظرم مسئله صداوسیما امروز به نقطه حساسی رسیده است و اگر آدم های متخصص در این سازمان در مدیریت کلان به کار گرفته نشوند ما شاهد ضربه های بسیار سختی خواهیم بود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.