سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵

در یک فیلم روسی قدیمی؛

تصویرسازی از قرنطینه توسط «ابن سینا» در قرن چهارم

ویروس کرونا باعث لغو اکران فیلم های سینمایی در چین شد

در ایام تعطیلات عید، قطعه فیلمی در شبکه‌های اینترنتی پخش شد که مربوط به یک فیلم روسی به نام «ابن سینا» بود. فیلمی که در سال ۱۹۵۷ یعنی ۶۳ سال پیش، توسط استودیو تاشکند و در ازبکستان از جمهوری‌های وابسته آن روزگار شوروی سابق، توسط کارگردان روس، «کامیل یامانازوف» و با فیلمنامه‌ای از «ویکتور ویکتوویچ» ساخته شده بود.

به گزارش سینماپرس، در بخشی از آن فیلم که به زندگی ابوعلی سینا، دانشمند و حکیم مسلمان ایرانی می‌پرداخت، بیماری وبا در قسمت‌هایی از سرزمین‌های اسلامی شایع شده بود. در این بخش و در صحنه‌ای، ابن سینا با ابوریحان بیرونی، دیگر دانشمند معروف ایرانی دیدار می‌کند و ضمن اینکه بیماری وبا را یک بیماری مسری می‌خواند، راه‌های پیشگیری از سرایت آن را توضیح می‌دهد.
این فیلم که براساس اسناد و مکتوبات مستند تاریخی ساخته شده، نشان می‌دهد در قرن چهارم هجری یعنی بیش از هزار سال قبل، چگونه ابن سینا با راه‌حل‌هایی مثل قرنطینه، ضد عفونی کردن و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و... به مقابله با یک بیماری شایع عفونی رفته و در آن زمان و با کمبود امکانات موفق به مهار آن می‌شود.
نکته قابل تامل این است که در ابتدای ملاقات ابوریحان بیرونی با ابن سینا در حالی که ابوریحان بسیار از دیدار دانشمند بزرگ هم‌عصرش خرسند شده و می‌خواهد او را در آغوش بگیرد، اما ابوعلی سینا توضیح می‌دهد که قبل از هرگونه دست دادن یا مصافحه بایستی لباس تمیز پوشیده و دست و صورتشان را با سرکه ضد عفونی کنند و توضیح می‌دهد که این رسم بایستی در هر سرزمینی که در آن وبا شیوع پیدا کرده، رعایت شود.
این روزگاری است که به تصریح مورخین معتبر غربی همچون ویل دورانت، گوستاو لوبون، آدام متز و زیگرید هونکه و... اروپا در سیاهی و تاریکی غوطه‌ور بوده است.  

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.