یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

سریال های نوروزی از منظر اهالی سینما/۴

کریمی: فقدان پژوهش و بی دغدغگی مدیران باعث افول و سقوط جدی اغلب آثار نمایشی در رسانه ملی شده است/ جای خالی اخلاق، امید و نشاط در سریال های نوروزی!

عباس کریمی در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند«پنج دوربین شکسته»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۳۹۹ گفت: فقدان پژوهش، بی دغدغگی مدیران و نگاه بزن دررویی سازندگان باعث افول و سقوط جدی اغلب آثار نمایشی در رسانه ملی شده است؛ متأسفانه عمده برنامه های تلویزیون به خصوص در حوزه سریال سازی اثرات آموزشی معکوس و مخربی دارند که تربیت نسل جوان را دچار خدشه می کند و تولید و پخش آن ها به صلاح خانواده ها و جامعه نیست.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مایه تأسف است که دست اندرکاران رسانه ملی برای ساخت و تولید سریال هایی هزینه می کنند که اثرات مخرب آن ها در جامعه به شدت مشهود است! به عنوان مثال در همین سریال «پایتخت۶» اغلب جوانان بی تربیت و سر به هوا بودند. بی حرمتی به مقام بزرگترها در این سریال بیداد می کرد و این در حالی است که جامعه ما در شکل واقعی این گونه نیست.

وی ادامه داد: بنده شخصا دلیل اینکه چرا باید چنین تصویر زشتی از جوانان و خانواده های ایرانی نشان داده شود را متوجه نمی شوم! چرا باید همه جوانان خانواده گریز و بی ادب نشان داده شوند؟ نه تنها در این سریال که در بسیاری از سریال هایی که از رسانه ملی پخش شده ما شاهد این اتفاق بوده ایم؛ از سوی دیگر متأسفانه نه تنها آثار نمایشی که برنامه های مجری محور هم دیگر ادب و نزاکت را رعایت نمی کنند و اخلاق و ادبیات فاخر و غنی ایرانی را به سخره گرفته اند.

کریمی با تأکید بر اینکه ادبیات چاله میدانی و کوچه بازاری برخی مجریان رسانه ملی به هیچ عنوان قابل قبول نیست متذکر شد: رفتار مبتذل و سخیف برخی از این مجریان که برای اجرای برنامه ها در ساعت های پربیننده انتخاب می شوند جای سوأل است. گویا مدیران رسانه ملی به این نتیجه نرسیده اند که یک مجری در وهله اول باید فردی باسواد و دارای اطلاعات کافی باشد و صرف چهره بودن و جوان بودن و... نباید باعث انتخاب یک مجری در رسانه ملی شود.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی هیچ چیز و هیچ کس درست در جای خود قرار ندارند معلوم است که ما شاهد چنین آشفته بازاری می شویم! وقتی تحقیق، مطالعه و پژوهش برای نگارش متن یک برنامه یا یک سریال وجود ندارد و همه چیز به صورت بزن دررویی و باری به هر جهت جلو می رود نمی توان انتظار تولید آثار ماندگار و فاخر و ارزشمند را داشت.

کریمی سپس با بیان اینکه صرف برند شدن یک سریال نباید باعث شود تا مدیران رسانه ملی اختیار و بودجه های هنگفت بیت المال را در اختیار سازندگان آن ها قرار بدهند تصریح کرد: مدیران رسانه ملی باید با تدبیر، هوشمندی و درایت عمل کنند. سوأل بنده از آقایان مدیر و سیاست گذار در تلویزیون این است که دنبال چه هدفی می گردند؟ قرار است با تولید آثار ضعیفی مانند «پایتخت» چه چیزی نصیب جامعه شود که این همه روی آن سرمایه گذاری صورت می گیرد؟

این مترجم و شاعر جای خالی اخلاق، امید و نشاط در سریال های نوروزی را باعث تأسف دانست و تأکید کرد: تا وقتی که مدیران رسانه ملی درصدد آن برنیایند که جلوی گسترش ابعاد ابتذال در برنامه ها و سریال ها را بگیرند دیگر هیچ امیدی نمی توان به بهبود اوضاع داشت.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اصل مناسبت سازی در رسانه ملی را به چالش کشید و خاطرنشان کرد: مدیران رسانه ملی برای جذب مخاطب باید فکر راهکارهای جدیدتری باشند. دیگر دوران سری سازی و مناسبت سازی در تلویزیون به سر رسیده و مناسبت های تقویمی نباید دلیلی برای تولید فشرده و باعجله برخی سریال ها و برنامه ها شوند.

کریمی در پایان اظهاراتش افزود: تقلید و کلیشه پردازی، عدم کوشش برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه، استفاده از بازیگران و سوژه های تاریخ مصرف گذشته و نخ نماشده، شوخی های بی پروا و مبتذل، بی توجهی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و اخلاقیات از جمله اتفاقاتی است که دامنه آن روز به روز بیشتر در حال گسترش است و مدیران و سیاست گذاران موظف هستند تا هرچه سریع تر جلوی پیشروی بیشتر این موارد را بگیرند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • دوست ۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۲:۰۵
    0 0
    آقای کریمی عزیز شما بسازید ما لذت ببریم
  • حاج هدایت بهاروند ۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۸:۰۱
    0 0
    سینمای ما بعلاوه جامعه ورزش و البته آموزش و پرورش و... مستقیماً برای سرویس‌های فرهنگی غرب کار می‌کنن و کم کاری و غفلتی در کار نیست ، تنها انجام وظیفه‌ست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.