شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

قطب‌الدین صادقی:

آینده تئاتر در سال جاری بسیار تاریک است/«کرونا» تماشاخانه‌های خصوصی را به ورشکستگی کشاند

قطب الدین صادقی در مراسم تشییع پیکر مرحوم سید ضیاء الدین دری

سینماپرس: بازیگر سریال «کلاه پهلوی» گفت: متاسفانه آینده سال جاری تئاتر را بسیار تاریک می بینم، ما نمیتوانیم هیچ برنامه ریزی داشته باشیم، اکثریت گروه‌های نمایشی آثارشان را کاملا تعطیل کرده‌اند، کسی جرات نمی کند تا در این شرایط اثری را روی صحنه ببرد.

به گزارش سینماپرس، قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با میزان، پیرامون تاثیر شیوع کرونا بر هنر تئاتر گفت: واقعیت امر مشکلات پیش آمده بابت بیماری کرونا تنها به هنر تئاتر بر نمی‌گردد و بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، این مشکلات به هیچ عنوان به کشور ختم نشده و به نوعی این بیماری تمام جهان را فلج کرده است.  

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه بیماری کرونا تمامی عرصه‌ها همچون ورزش، هنر، اقتصاد و گردشگی را با مشکل روبرو کرده است، به نظر من وضعیت فعلی به نوعی فاجعه جهانی در عصر حاضر محسوب می شود. متاسفانه در این بین هنر و مخصوصا تئاتر خسارات زیادی را متحمل شده است.

مدیر تماشاخانه خصوصی «شانو» درباره ضرر سنگین مالی تماشاخانه‌های خصوصی اظهار کرد: بیماری کرونا ضربه مهلکی را به تماشاخانه های خصوصی وارد کرد، این تماشاخانه‌ها در پرداخت حقوق کارمندان، اجاره ملک، هزینه های جانبی کاملاً با مشکلات فراوانی روبرو هستند.  

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه شیوع کرونا در اسفند ماه تمامی برنامه‌های ما را به هم ریخته است، ما در همان زمان برای پرداخت حقوق کارمندان و همچنین عیدی آنها با مشکل روبرو شدیم و آن طور که مشخص است این وضعیت در قبال تئاتر به سختی می تواند به حالت طبیعی در آید.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به لزوم حمایت نهادهای فرهنگی اظهار کرد: در شرایط بحرانی کنونی تنها مسئولین فرهنگی و نهادهایی که بودجه فرهنگی دارند می‌توانند به ما کمک کنند و اگر نه تماشاخانه خصوصی بعد از نزدیک به دو ماه تعطیلی کامل واقعا نمیتوانند از پس این ضررها برآیند.  

وی در همین رابطه اذعان کرد: «کرونا» تماشاخانه‌های خصوصی را به ورشکستگی کشاند، ما تماشاخانه داران خصوصی نمی‌دانیم که چطور باید در این شرایط وضعیت را اداره کنیم، به فرض مثال اگر این بیماری هم تمام شود بازگرداندن مخاطب به سالن بسیار سخت است زیرا بسیاری از مردم برای حفظ جان خود طبیعتا مدت‌ها سعی می‌کنند این رعایت اصول بهداشتی را ادامه دهند، البته هیچ گلایه ای هم نیست زیرا مهمترین اتفاق برای ما حفظ جان انسان‌ها است.

صادقی با اشاره جهانی شدن ویروس کرونا تاکید کرد: این ویروس نه تنها در کشور بلکه در جهان مشکل آفرین است، آمریکا به طور کامل فلج شده و هشتاد در صد مردم خود را در قرنطینه قرار داده است. این مشکل در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا و کل جهان همه زندگی مردم را از کار انداخته است.  

این نویسنده تئاتر درباره آینده این هنر در سال جاری ادامه داد: متاسفانه آینده سال جاری تئاتر را بسیار تاریک می بینم، ما نمیتوانیم هیچ برنامه ریزی داشته باشیم، اکثریت گروه‌های نمایشی آثارشان را کاملا تعطیل کرده‌اند، کسی جرات نمی کند تا در این شرایط اثری را روی صحنه ببرد.  

بازیگر سریال «کلاه پهلوی» در همین راستا خاطرنشان کرد: تئاتر را نمی توان با رعایت فاصله یک متر ادامه داد، نمی‌توانیم از مخاطب بخواهیم به سالن بیاید و از وضعیت بهداشت خود ترس داشته باشد، نمیتوان روی صحنه تئاتر این فواصل را بین بازیگران رعایت کرد، پس علنا شاید تا مدت‌ها تاثیر روانی این بیماری روی مخاطب تئاتر باقی بماند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.