چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

نادر طالب‌زاده:

هنر انقلاب جدا از وضعیت اقتصاد و اجتماع نیست و باید همگام با تحولات حرکت کند

نادر طالب زاده در نشست خبری دومین جشنواره فیلمسازان مستقل «افق نو»

سینماپرس: «نادر طالب‌زاده»گفت: بچه های جهادی حوزه رسانه گام اول را در عرصه مستندسازی انتقادی برداشتند و در کنار این، کارهای داستانی و دراماتیک نیز با روحیه انقلابی و نه شعاری ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع هنر انقلابی و سینما، از عمار تا سینما حقیقت در ارتباطی با نادر طالب‌زاده کارگردان، پژوهشگر و از فعالان دست اندرکار در شکل گیری جشنواره های جریان ساز مانند جشنواره عمار روانه آنتن شد.

بنا بر این گزارش، طالب‌زاده در رابطه با وضعیت گفتمان هنر انقلاب در آثار سینمایی گفت: ما پیشرفت‌های قابل قبولی در جشنواره فیلم فجر داشتیم. کارگردانان عماری فیلم اولی با ارائه فیلم‌های خوش ساخت در جشنواره فجر سال ۹۸ خوش درخشیدند بطوریکه خیلی از فیلمسازان معاصر از نظر روایت تصویر، تدوین، نقش گزینی و بازی گرفتن‌ها از این کارگردانان عمار عقب افتادند.

وی افزود: اینکه فیلمسازان انقلابی ما هم اکنون به عرصه جدیدی رسیده اند و کسانی که فیلم های میانه مناسب ساخته بودند در حال حاضر ارتقا پیدا کرده اند و فیلم های قابل دفاعی ازنظر ساختاری ساخته اند بشارتی برای جامعه است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم‌های انقلاب تاکنون شعاری و تبلیغاتی بودند اما این فیلم‌ها از توازن در بیان و چیره‌دستی در کارگردانی برخوردار بوده و مایه خوشحالی ماست.

طالب‌زاده با اشاره به رسالت اصلی جشنواره عمار بیان داشت: امروز مسئله این است که اگر سریال پرمخاطبی در تلویزیون پخش می‌شود، عنصر انقلابی و فهم تاریخی آن کجاست؟ لذا فلسفه حرکتی چون جشنواره عمار و جذب هنرمندان سراسر کشور به این جشنواره، کشف افراد آگاه به زمان و حامی حرکت مذهبی است.

وی در ادامه این مبحث با بیان اینکه هنر بلندگو و آئینه این حرکت است افزود: اگر هنرمند در این عرصه‌ها حضور پیدا نکند هیچ چیزی منعکس نخواهد شد.

این پژوهشگر از فعالیت‌های ده ساله جشنواره فیلم عمار به منزله جهاد سازندگی در عرصه رسانه یاد کرد و گفت: این حرکت در زمان شهید آوینی هم وجود داشت اما در حال حاضر بستر مناسب‌تری فراهم شده بطوری که در حال حاضر تمرکز بچه‌های عمار در دو عرصه مستند و دراماتیزه کردن قصه‌های واقعی و ساختگی درباره حقیقت زمان است.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب جدا از وضعیت اقتصاد و اجتماع نیست و باید همگام با تحولات حرکت کند افزود: بچه‌های جهادی حوزه رسانه گام اول را در عرصه مستندسازی و انتقادی برداشتند و در کنار این، کارهای داستانی و دراماتیک نیز با روحیه انقلابی و نه شعاری ساخته شد.

طالب‌زاده جایگاه امروز مستند سازان انقلابی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین مستندسازان امروز به حوزه تولید آثار داستانی و دراماتیک و فیلمنامه نویسی و حتی سریال سازی نیز ورود کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.