شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳

علیرضا رئیسیان:

‌می‌خواهند «حاتمی‌کیا» را حذف کنند

علیرضا رئیسیان

سینماپرس: علیرضا رئیسیان، تهیه کننده و کارگردان سینما مدعی شد تصمیم‌گیران پشت پرده سینما می‌خواهند ابراهیم حاتمی‌کیا را از سینمای ایران حذف کنند، این کار توسط دولت و برخی از رسانه‌ها دنبال می‌شود.

به گزارش سینماپرس، علیرضا رئیسیان، تهیه کننده و کارگردان سینما در مصاحبه‌ای به تلاش‌ها برای حذف برخی از سینماگران از سینما اشاره کرد و گفت این بار قرار است حاتمی‌کیا از سینما حذف شود.


رئیسیان با اشاره به بی‌سر و سامانی سینمای ایران و اتفاقات بدی که این بی‌سر و سامانی به دنبال دارد، گفت: «در سال‌های قبل‌تر برای نسل اول فیلمسازان کشور اتفاقات بدی رقم خورد، سپس برای افراد دیگر و حتی خود من، امسال هم برای آقای حاتمی‌کیا.»


وی نقش دولت را در به وجود آمدن این شرایط مؤثر دانست و بیان کرد: «به نظرم بیشتر از همه خود دولت نقش دارد، البته دولت نه به معنای شخص رئیس سازمان سینمایی که اطلاعات زیادی از این وادی ندارد، بلکه تصمیم‌گیرندگانی که در پشت یا جلوی کار هستند در این زمینه مؤثرند. آن چیزی که من می‌فهمم این است که قصد این افراد بر حذف نسل اول و دوم سینمای ایران است و در ادامه میدان دادن به پول‌های مشکوک و آدم‌های تازه.»


موضوع حذف کارگردان فیلم «خروج» از سینمای ایران، اولین بار در نشست خبری این فیلم مطرح شد. در آن نشست حاتمی‌کیا به شدت از برخی از انتقادها و سؤالات از وی گلایه و هدف این اقدامات را حذف خودش از سینما عنوان کرد. به نظر می‌رسد نظر آن روز حاتمی‌کیا این روز از سوی دیگر فیلمسازان مورد تأیید قرار گرفته است. با این وجود و به رغم همکاری نکردن بسیاری از نهادها و ارگان‌های وابسته به انقلاب اسلامی، فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته حاتمی‌کیا، در سینما آنلاین از وضعیت خوبی برخوردار است.


ورود «خروج» به باشگاه میلیاردی‌ها
کمتر از چهار روز از آغاز اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج»، این فیلم توانست وارد باشگاه میلیاردی‌های سینما شود. روابط عمومی این پروژه سینمایی، پنج‌شنبه شب، اعلام کرد: پس از گذشت سه روز و ۲۱ ساعت از ادامه اکران «خروج» در سینمای آنلاین فیلیمو و نماوا، این فیلم از مرز یک میلیارد فروش در مجموع دو پلتفرم گذشت.


با مجموع آمار هر دو سرویس، ۸۴ هزار و ۴۰۰ بلیت در سه روز و ۲۱ ساعت به فروش رفته که درآمدی بیش از یک میلیارد به همراه داشته است. از طرفی طبق معیارهای سنجش تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی یعنی در نظر گرفتن حداقل ۵/۲ تماشاگر به ازای یک بلیت، دسترسی شش ساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم «خروج» در دو پلتفرم را می‌توان حداقل ۲۱۱ هزار نفر برآورد کرد. «خروج» در حالی به باشگاه یک میلیاردی‌ها پیوسته است که اولین بار است بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها یک فیلم به صورت اینترنتی اکران می‌شود، ضمن اینکه این فیلم با مشکل نسخه غیرقانونی نیز دقایقی بعد از اکران آنلاین روبه‌رو شد.


پیشتر روابط عمومی سازمان اوج، رسیدن مجموع فروش این فیلم به رقم ۴ میلیارد تومان را یک هدف مطلوب برای فروش فیلم «خروج» اعلام کرده بود.  


دولت پشت فیلمساز را خالی نکند
پذیرش ریسک اکران آنلاین فیلم، نیازمند حمایت دولت از فیلمساز است. احد آزادی خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «اکران آنلاین ریسک بزرگی برای فیلم‌سازان و تهیه کننده آثار به شمار می‌آید. نباید پشت فیلمساز را در این شرایط خالی کرد و وزارت فرهنگ باید نقش حمایتی خود را در این مرحله به نمایش بگذارد.» 


این نماینده مجلس با یادآوری اینکه شروع این اقدام با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا شروع موفقی بود، ادامه داد: وقتی فیلمسازان مطرح به این شکل در این عرصه ورود می‌کنند موجب دلگرمی فیلمسازان جوانان و سایر تهیه کنندگان نیز خواهد شد. آزادی‌خواه با بیان اینکه در مقطع کنونی ضرورت دارد که برای مردم خوراک فرهنگی و سرگرمی مناسب تولید و عرضه کرد، گفت: «با توجه به فراگیری بیماری کرونا مشخص نیست سینماهای کشور چه زمانی مهیای اکران عمومی آثار سینمایی می‌شود، لذا این بستر برای عرضه فیلم‌های سینمایی باید مورد حمایت نهادهای حاکمیتی باشد.»

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.