یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی:

فضای مجازی فرصتی برای سیستم آموزشی در شرایط بحرانی است

حسن خجسته در اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی گفت: فضای مجازی فرصتی بزرگ برای سیستم آموزشی ایجاد کرد؛ اما باید سرمایه گذاری در کوتاه مدت بیشتر انجام شود و نمی توان این فرصت را نادیده گرفت.

به گزارش سینماپرس، حسن خجسته معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی، در برنامه انعکاس رادیو گفت وگو، میدان داری صداوسیما را با توجه به ظرفیت های موجود مناسب، توصیف کرد و گفت: دوران کنونی زمینه ای برای داشتن شبکه های آموزشی دائمی است.

وی لزوم بررسی نتایج کلاس های رسانه ای از منظر اولیا و دانش آموزان و معلمان را ضروری دانست و افزود: صداوسیما پیش تر به منظور تحقق عدالت آموزشی به گونه ای کلاس های کنکور را برقرار کرد؛ لذا این تجربه امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ادامه داد: وقتی امکان استفاده از یک پلتفرم داخلی نیست، ناچارا از برنامه های خارجی استفاده می کنیم.

وی لزوم مسدود سازی پیام رسان تلگرام را متذکر شد و گفت: این شرکت ها عموما بین المللی هستند و قوانین کشور ما را قبول نمی کند؛ لذا دولت باید اعمال حاکمیت می کرد. این شرکت یا بایستی قوانین ما را قبول می کرد و یا پای خود را از ایران بیرون می گذاشت.

خجسته خاطرنشان کرد: اگر یک کشتی در آب های ساحلی ایران ماهیگیری کند، از دولت چه توقعی می رود؟ قطعا مجازات می شود. بنابراین در قضیه تلگرام، دولت باید به مردم توضیح می داد چون این مسئله در راستای جریان حاکمیت است.

وی با تاکید بر اینکه اساسا آموزش به صورت حضوری کاملا منتقل می شود، تصریح کرد: معلم در کلاس های درس، در ارتباط چهره به چهره با دانش آموزان متوجه روشن بودن یا نبودن مسئله مطرح شده در کلاس می شود و ضعف بنیادین فضای مجازی فقدان همین حضور فیزیکی است.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: فضای مجازی فرصتی بزرگ برای سیستم آموزشی ایجاد کرد؛ اما باید سرمایه گذاری در کوتاه مدت بیشتر انجام شود و نمی توان این فرصت را نادیده گرفت.

همچنین در ادامه محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به هم گرایی پلتفرم های ایرانی در شرایط کنونی اظهار کرد: این پلتفرم ها نشان دادند بسیار دقیق تر و جذاب تر از انواع خارجی قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان داخلی هستند.

وی افزود: آموزش دارای دو جنبه است؛ یک بخش آن مرتبط با مسئله ویروس بود که توسط رسانه ملی و سایر رسانه ها در فضای مجازی منتقل شد؛ اما بخش دیگر آموزش ناظر بر استفاده درست از زمان و سبک زندگی در قرنطینه بود.

افراسیابی اظهار کرد: مؤسسه تبیان یا پلتفرم های روبیکا و آپارات و... وارد عرصه شد و پویش های فعال شده در این بستر منجر به آموزش دهی سبک زندگی مردم به یکدیگر شد و این همگرایی مردم و رسانه ها در فضای مجازی اتفاقی مثبت بود.

این مدرس و طراح علوم سواد رسانه ای آموزش از راه دور توسط رسانه را تنها راه چاره دانشگاه ها و آموزش و پرورش در شرایط کنونی دانست و افزود: در این میان یکسری تهدیدها نیز وجود دارد؛ هرچند صداوسیما به خوبی عمل کرد ولی برخی مدیران مدارس هم اینک نیز از پلتفرم های خارجی برای ارتباط با دانش آموزان استفاده می کنند.

افراسیابی گفت :ظرفیت رسانه ملی در اختیار است، پس چرا دانش آموزان را به پلتفرمی هدایت کنیم که محتواهای دیگری نیز در آن وجود دارد و برای دانش آموز نامناسب است!

وی سختی دوران کنونی را موجب رشد رسانه های داخلی در فضای مجازی عنوان کرد و هشدار داد: از مدیران مدارس می خواهیم حتما از ظرفیت های داخلی استفاده کنند.

در ادامه عنایت سالاریان، معاون سازمان استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شبکه شاد صداوسیما را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به شکل امن در حوزه شبکه شاد تلاش بسیاری صورت داد و تاخیر صورت گرفته در تشکیل این شبکه تنها متوجه آموزش و پرورش نیست.

وی سازمان استعدادهای درخشان را پیشرو در امر تولید محتوا در فضای مجازی دانست و افزود: تولید محتوا برای استفاده همه دانش آموزان سمپاد و غیره است و ما تلاش داریم امکانات آموزش و پرورش برای همه مقاطع و اقصی نقاط کشور توزیع شود.

سالاریان افزود: هرچند همه استان ها قادر به دریافت شبکه آموزش نیستند ولی همین سطح از فعالیت نیز قابل تقدیر است.

این فعال حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در قالب برنامه های پنج ساله نسبت به تشکیل دولت الکترونیک و استفاده از فضای مجازی تاکید شده است و این مهم با شرایط به ظاهر بحرانیِ فعلی ان شاالله محقق خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.