یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

مهدی کریمی:

هدف گذاری غلط از اوایل دهه هفتاد/ یک‌سری آدم‌ها خود را در سینما قیّم می‌دانند

مهدی کریمی تهیه کننده*

سینماپرس: مهدی کریمی معتقد است در هر شرایطی یک سری افراد از سینما بهره مند می‌شوند؛ حتی اگر کرونا باشد.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی تهیه کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و روشی برای جبران خسارت‌ها، گفت: شاید به صورت رسمی شرایط و ضوابطی برای تمام صنوف و فعالیت‌های کاری و اقتصادی با هدف جلوگیری یا تامین خسارت‌ها در نظر گرفتند اما حوزه نمایش و رونق اکران در سینما هم باید مورد بررسی قرار بگیرد که چه روشی موثر واقع می‌شود. به شخصه به واسطه عدم دسترسی و اطلاع دقیق به وضع موجود و شرایط معطل مانده در اکران راحت نمی‌توانم نظر یا پیشنهاد بدهم، چون نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

این تهیه کننده ادامه داد: اگر در طول این چهار دهه به حوزه پخش سینما نگاه کنیم همواره برای یک عده خوب و برای تعدادی بد بوده است. الان هم با شرایطی که پیش آمده همین روند خواهد بود. پس اگر پخش را از هر سمتی بررسی کنیم منافع آن محدود به زیاده خواهی عده‌ای بوده است.

تهیه کننده فیلم «چ» بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به عدالت حداقلی هم نرسیدیم چون فضا و هدف گذاری غلط از اوایل دهه هفتاد در این سینما با سلیقه‌های شخصی و اعمال نفوذهایی که وجود داشته به مرور زمان عده‌ای خاص را از بقیه به خاطر حفظ منافع جدا کرده و این فاصله همواره زیاد شده است.

او اضافه کرد: همین دوستان در یک برهه گفتند دفاتر پخش باید سازماندهی شود؛ بعد اعلام کردند قوانینی تعیین شود که قدرت این دفاتر بالا برود. در نهایت هرآنچه که بریدند به منفعت خودشان فکر کردند. اگر روزی بگوییم سینما به قهقهرا رفته علتش همین آدم‌ها هستند.

کریمی گفت: می‌خواهم بگویم ما زخم خورده افراد متظاهر مرکزی هستیم که برای کل صنف تصمیم می‌گیرد و این تصمیمش را اجرایی می‌کند اگر خوب شود به خاطرش جشن می‌گیرد و اگر بد شود گردن کل جماعت سینما می‌اندازد.

تهیه کننده فیلم «آژانس شیشه‌ای» افزود: الان هم مطمئن باشید اگر هر حرف، پیشنهاد و نگاهی در این حوزه وجود دارد برای حفظ منافع افرادی خاص است و شامل تمامیت بدنه سینما نمی‌شود، چون سابقه عملکرد و رفتار دیده شده از این جماعت در این چهار دهه همیشه تمامیت خواهی و منفعت شخصی در اولویت قرار داشته است؛ برای همین چه من یا هر فرد دیگری بخواهد پیشنهادی بدهد و حرفی بزند چیز دیگری اتفاق می‌افتد و گوش شنوایی وجود ندارد.

این تهیه کننده بیان کرد: مسائل و موارد اصلی در حوزه سینما در بدنه سینما تصمیم گیری نمی‌شود، یک سری آدم‌ها حتی اگر چندین مرتبه بازنشسته شوند باز هم خود را قیم می‌دانند و تصمیم گیری می‌کنند. هنوز نوچه‌هایی در بدنه دارند که بر اساس فکرشان کارها را انجام می‌دهند، چون هیچ زمان از خودشان هیچ چیز نداشتند به عنوان پادو آمده بودند و هم اکنون هم پادویی می‌کنند؛ پس سینما همیشه زخم خورده این رفتارهای متحجرانه بوده است.

کریمی عنوان کرد: جوسازی‌های اخیر در بحث اکران به دلیل شیوع کرونا، از همین منفعت طلبی‌های همیشگی و کاملا عمدی است و متاسفم که برخی از اهالی رسانه هم با آن‌ها همراهی می‌کنند؛ البته نه اینکه اهالی رسانه نباید برای امرار معاش دستمزد و یا حقوقی بگیرند، اما به چه قیمتی مهم است. فکر کنید یکباره تمام هجمه‌ها به سمت یک جریان برای منفعت طیفی خاص هدایت می‌شود وگرنه اگر انصافی وجود داشت با مرور حداقلی به پرونده گذشته همین آدم‌های معلوم الحال و پس از آن حذف و یا قطع قدرت تصمیم گیری شان، شاهد شکوفایی و تغییر و تحولات جدی تری بودیم.

کریمی اظهار داشت: متاسفیم که در این جریان سازی‌ها توجه نمی‌کنیم آب را به آسیاب چه فرد یا افرادی می‌ریزیم. در همین بحث کرونا فارغ از جنبه‌های ایثار و گذشت که در توده مردم شکل می‌گیرد افرادی هستند که با نگاه منفعت طلبی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

او بیان کرد: به جای اینکه از پیشنهادهای درست و منطقی یکدیگر استفاده کنیم به دنبال کم کردن روی همدیگر هستیم و می‌خواهیم فقط حرف خودمان را بزنیم و هیچ گونه‌ای اعتمادی به یکدیگر نداریم و این قطعا نمی‌تواند خروجی مثبتی داشته باشد این است که در چنین شرایطی (کرونا) در گل فرو می‌رویم.

کریمی گفت: پس بهتر است این بحران جدید ما را بیشتر به فکر بیندازد؛ نه اینکه بگویم اکران در این روزهای کرونایی اهمیت ندارد. می‌گویم اصلا شلوغ شدن یا نشدن صف اکران برای چه کسی مهم بوده و هست!؟ سال‌ها قبل که بحران نبود این حجم از مشکلات نمایش فیلم‌ها وجود داشت و فقط مهم بود که فیلم‌های خودشان و افراد نزدیک به صاحبان قدرت سینما، با هر شرایطی که دلشان بخواهد اکران کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.