یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی/۱

هدایت: بودجه سرسام آور جشنواره ها و هزینه ریخت و پاش های زائد، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود/ مسئولان در قبال هنرمندان عملکردی منفعلانه دارند

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان مطرح سینمای کشور در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: بودجه سرسام آور جشنواره ها و هزینه ریخت و پاش های زائد، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود. این ریخت و پاش های بیهوده و بی دستاورد در این زمانه هیچ معنایی ندارد و مسئولان با تدبیر و هوشندی باید مانع برگزاری یکایک جشنواره های سینمایی در سال جاری شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «گراند سینما» و «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه گوش های مدیران سینمایی همیشه سنگین است و صدای اعتراض ها و انتقادات برحق اهالی سینما را نمی شنوند و وقتی اوضاع بحرانی می شود گوش های آقایان سنگین تر هم می شود.

وی ادامه داد: اصولاً حمایت از اهالی سینما ارتباط چندانی با کرونا ندارد و این وظیفه متولیان سینما است که در هر شرایطی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما توجه داشته باشند اما درایت و هوشمندی و انصاف طلب می کند که در اوضاع بحرانی کنونی توجه به زندگی سینماگران صدچندان شود.

هدایت با تأکید بر اینکه مسئولان در قبال هنرمندان عملکردی منفعلانه دارند تصریح کرد: متأسفانه ما شاهد عملکردی منفعلانه از سوی مسئولان بوده ایم. ای کاش این عملکرد منفعلانه و بی توجهی ها برای همه اعمال می شد اما افسوس که یک عده خودی و عزیزکرده و نورچشمی وجود دارند که مدیران همیشه چتر حمایتی شان را روی سر آن ها می گیرند و از آن ها حمایت مادی و معنوی می کنند.

این سینماگر تأکید کرد: آنچه مهم است اینکه اکثریت هنرمندان متعهد، کاربلد، پیشکسوت و مسلط به سینما باید با بیکاری و بی پولی و خانه نشینی دست و پنجه نرم کنند و هیچ کس هم به فکر آن ها نیست.

کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیطان» و «آخرین بندر» با بیان اینکه سال ها است بحث تخصیص بیمه بیکاری به اهالی سینما مطرح شده اما هیچ گاه از حد صحبت فراتر نرفته است اظهار داشت: کشورهای عقب تر از ما برای هنرمندان و دیگر اقشار جامعه شان بیمه بیکاری دارند اما در کشور ما هنرمندان حتی در حد یک کارگر ساده هم نیستند که بتوانند از حداقل امکانات رفاهی همچون بیمه بیکاری برخوردار باشند و زمانی که بحرانی مانند همین کرونا پیش می آید و آن ها ملزم به خانه نشینی می شوند باید در بدترین شرایط معیشتی روزگار بگذرانند.

وی تصریح کرد: متأسفانه گریز از واقعیت در دولتمردان ما نهادینه شده است؛ مسئولان ما همواره شیپور را از سر گشادش می زنند و فکر می کنند اگر اوضاع را آرام نشان بدهند همه چیز خود به خود درست می شود در صورتی که اینگونه نیست و آن ها موظفند تدبیری عاجل برای بحران به وجود آمده در زندگی هنرمندان داشته باشند.

هدایت مجدداً با انتقاد شدید نسبت به جشنواره های سینمایی ریز و درشت، ناکارآمد و بودجه بربادده گفت: سینمای ما به مثابه آدم فقیر و لاغری است که هرچند وقت یک بار با برگزاری جشنواره ها لباس مجلل تنش می کنند، ظاهرش را آراسته می کنند و به او خوراک و غذا می دهند و بعد از چند روزی تمام لباس ها و امکانات را از او پس می گیرند و تا سال بعد و جشنواره بعدی کاری به کارش ندارند!

این کارگردان پیشکسوت در پایان اظهاراتش افزود: مسئولان باید آگاه باشند که جمع اهالی سینما سرمایه های فرهنگی کشور هستند؛ حمایت و کنترل آن ها کار پیچیده ای نیست و بسیار ساده است. باید ازیکایک  اصناف سینمایی حمایت شود. مسئولان باید شأن انسانی هنرمندان را حفظ کنند تا دست شان جلوی دیگران دراز نباشد. این کارها به راحتی شدنی است البته اگر دغدغه ای باشد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.